Nej, jag har inte läst den. Jag kan inte heller hålla med om att 500 individer av en utrotningsartad art i Sverige kan kallas för rekordstor. Hur stor skulle inte stammen varit utan den okontrollerade vargjakten? Jag känner jägare som pratar om bukskott för då hinner vargen springa långt innan de dör. E18 vid Rialareviret, där klipptes viltstängslet sönder upprepade gånger och slaktavfall slängdes ut på motorvägen. Ska sånna människor öht få gå beväpnade? Rialareviret slaktades av sjuka rovdjurshatare. Flera av vargarna som skjutits vid laglig jakt genom åren visar skador efter att ha blivit påskjutna tidigare.
Nu handlar ju tråden egentligen till lon, så svara gärna även på ovanstående men byt varg mot lo.
- Kan du svara på mina frågor hur inavelsgraden ska minska när man skjuter bort hela vargrevir?
- Var är förvaltningen när man skjuter en skyddad art sönder och samman?
- Hur många tamdjur har dödats av varg och hur många tamdjur har dödats av andra jägare och hundar? Då avser jag både jakthundar och andra lösa hundar som inte används vid jakt.
- Hur många hundar har dödats av varg respektive dött pga jägare och bilar per år?
- Hur många personer vådaskjuts per år i Sverige och hur många har skadats eller dödats av varg?
Då rekommenderar jag att du läser den, det är fantastiskt hur mycket vi faktiskt vet om våra svenska vargar.
Nej, naturligtvis är inte det där rimligt? Har jag någonsin påstått det? Visa gärna det i så fall, i stället för att tillskriva mig åsikter som jag aldrig uttryckt.
Hade du läst rapporten jag länkade hade flera av dina frågor besvarats. Inte om lo dock, eftersom det är en rapport av vargstammen.
Alltså, det är länsstyrelserna som dikterar villkoren för vargjakten. Det finns massor av underlag att läsa om varför vissa revir har skjutits bort, och varför andra har varit helt utanför licensjakten. Det handlar om var de genetiskt viktiga vargarna har funnits, och var de inte har funnits. Och så klart en hel del om politik.
Det är bara att läsa, en snabb googling bort.
Jag vet inte varför du blandar in dina frågor, de är irrelevanta för diskussionen och baserar sig på att du antar att jag tycker en massa saker.