Jag har nog bara gjort såna "köp". Jag har köpt två av fem hästar som varit/är i min ägo. två har jag fått och en har jag fött upp själv
Min första häst var andra hästen jag provred. Men jag blev totalsåld på hästen direkt jag såg honom.
Jag hade bestämt mig innan jag ens suttit på hästen. och så gick han inte igenom besiktningen...
Men då sa säljaren "du får honom, sätt pengarna på att få honom frisk istället". Det kostade ganska precis lika mycket att få honom frisk som han skulle ha kostat att köpa.
Det blev KANON! en häst som honom skulle alla ha som första häst! Han var kanonsnäll, ställde man krav på honom så ställde han motkrav på sin ryttare. Ville man bara ut och skritta på långa tyglar så var han hur snäll som helst. Han tävlade hoppning med mig och var skvatt galen (det var ju rooooooligt!)
varvat med att vara ridskolehäst i knattegruppen där han gick med öronen rakt ut och var helt lugn och snäll som ett lamm.
När han fick vandra vidare till dom evigt gröna.. så köpte jag ett russföl från Lojsta hed. Ingen förstod vad jag skulle med ett russ till. Men jag ville ha en ponny!
När ponnyn var två kom jag på att han vill ju ha en kompis. Så jag köpte en till ponny
Dels som sällskap till russet, och dels som ridponny till min syster. Syrran växte ungefär två meter på en sommar och ponnyn blev för liten, så han såldes till en ridskola och har det kanonbra där nu!
Justja.... Jag köpte honom osedd
eller ja, båda ponnyerna köpte jag osedda
Russet såldes också...
Sen fick jag ett varmblodssto, och henne är det väl inga fel på. Jag fick henne av en släkting, mot att jag försökte få henne till start och sen betäckte henne när travkarriären var över. Sagt och gjort!
så har jag ett föl efter henne, som är fyra år nu och har inte gjort ett dyft! Jo han har varit på inkörning, men han var inte mogen för det i huvudet. Så han har, likt ett fint vin, fått mogna några år och ska köras in igen nu så fort underlaget tillåter. Det ifrågasätter många, varför han inte är inkörd och tränar för fullt.. Men han fattade ingenting och han hade för den delen inte tid att träna heller!
Han måste ju bara lukta på blommorna en stund till
Och nu då.... håller jag på att köpa tillbaka mitt russ som jag köpte från Lojsta.. Han har en skada på ytliga böjsenan...med lååååång konvalecens. Prognosen är hyfsat god ändå.. Men helt klokt är det ju inte att köpa en skadad häst..