Våra dressyrhästar

Fiorano

Trådstartare
Agony gjorde en ny aktuell presentationstråd för oss som hänger här, tycker allt att det är dags att vi gör en ny hästinventering också:D. Den gamla tråden tror jag starades -06 typ:p.

Så berätta om din häst! Stam, ålder, utbildning samt ett eller tre foton, men tråden behöver inte bombas med en hel massa bilder:).

Sv: Våra dressyrhästar

Mina hästar:

Tetris M SWB sto född-01.
e Quite Easy-Tabac-Lambert
Min egen uppfödning som tyvärr haft en massa otur med skador. Är bara utbildad till L:B nivå, men hon rör sig alldeles lagom och är väldigt trevlig när QE-genernas bus inte går igenom för mycket:p.

5849_1133962281153_1590181870_314773_8057494_n.jpg

5849_1133962241152_1590181870_314772_4421061_n.jpg

Denali M SWB hingst (än så länge) född-10
e Damino SD-Quite Easy
Min lilla drömvinst som visades på fölmönstring med åttor rakt igenom på gången:). Min framtida stjärna:p.
38280_1429181741455_1590181870_956187_5451598_n.jpg

63534_1491287654064_1590181870_1103846_825596_n.jpg

Min hästar

Divine DS
2007
Don Frederico- Lauries Crusador

Köpte Divan i maj 2010. Ska gå kvalitéen i år och någon LB. Himla trevlig häst med bra psyke och attityd. Hoppas mycket på henne. Rör sig bättre och bättre för varje vecka som går.

079.jpg

Joline
2008
Wilton- Don Schufro

Fick hem henne i slutet på september 2010. Hade då inte gjort någonting men nu är hon longerad och haft gjord på för första gången. Går på lösdrift och målet i år är 3-års testet. Rör sig riktigt riktigt bra, speciellt i traven. Super i huvudet, verkar inte bry sig speciellt om något utan är lagom vaken men otroligt lätthanterad, hittills.....

022.jpg

en fölbild också för att hon var så söt då :D
Jolene.jpg

Ja gud vilken sötnos!! På de bilderna ser man hur tydligt de "växer ur" sina bläsar när de blir stora... ;)

Bamora

Henne köpte jag i Maj förra året från Holland. Skulle ha mig ett bra avelssto tänkte jag! Hon är e: Krack C-Gribaldi- Amor-Pericles xx. Hon har en guldkantad mödernelinje där bla 2 bröder varit uttagna till bruksproven, äldsta systern fick elite på sitt stotest, och yngsta systern såldes som ettåring för 20 000 euro som avelssto! Hon har fått ster utmärkelse i Holland, och fått gångartsdiplom i sverige. Hon är nu 5 år och dräktig med Connaisseur. Efter fölning ska hon kombinera tävling med avel genom embryo.

32012164.jpg

32012197.jpg

riden första gången i sverige samt första gången på 2 månader!
32012211.jpg

De berömda "galna märr" ögonen

Nattens Leia

2 årigt welsh cob sto e:brudviks Dyblygiad-vallas caracas. Hennes mamma stod hos mig o jag red henne med stor glädje då och då. En dag kom chockbeskedet om att Leia skulle säljas. Hade egentligen inte råd, men en bra lösning gjorde att jag köpte henne samma dag! Ett beslut jag inte har ångrat för en sekund! Leia har visats 2 ggr, en gång med 42 poäng o fölchampion, en gång med 40 poäng. Hon tjuter varje gång hon galopperar, hon är tjurskallig som f-n, o hon är sötast av alla! Hon ska alltid upp på balen o klättra, helst ska hon äta med huvudet mellan frambenen när hon har bestidigt balen. Häromdagen provade hon den även som soffa. Efter att de hade lekt så skulle alla hästar rulla sig, Leia skulle såklart vara värst o la sig på balen! Hon gled sakta ner o fastnade lite med ett ben i balen, hon drog loss det, reste sig o låtsades som om inget hade hänt... Men jag o min kompis skrattade så tårana sprutade! hahah! Hon ska iaf bli min framtida dressyr o ha kul häst! Hon kommer antagligen också att bära Bamoras föl om nåt år!

31979124.jpg

tråkig vinterbild!

29694261.jpg

Leia som föl

Emba x

Emba är min foderhäst. Hon är en anglo på 7 år e:Malvernico xx-mascat ox-fol gamil ox. Hon har haft ett föl. Hon är mest hoppad innan och kan nog anses vara talangfull inom den grenen. Hon är väldigt kvick upp och hoppar på allt! Hon rör sig rätt oki också, speciellt för att vara fullblod! Eventuellt kommer jag att avla på henne eller låta henne bära Bamoras föl. Hon är väldigt trygg att rida på, lite halvlat och kräver ganska exakt ridning. Så hon är med andra ord en perfekt och rolig tanthäst! (som jag vill ha). LAgom stor med också med sina 162. Har bara en bild på henne i hagen med täcke tyvärr.. För under täcket är hon rätt ful. Hon behöver gödas och musklas! Men vi är på god väg
31979121.jpg

31979143.jpg

Mina Hästar
31689570.jpg

Cherokee 1993
Cippyn Red Repaeater RWD 2(Welsh cob)
Korsningsmamma Halvblod,arab,ponny
Egen uppföddning
dom senaste 10 år gått som tonerspelshäst men 2010 började vi med att träna och tävla dressyr med ett par placeringar i lätt C
31689567.jpg

31601972.jpg

Pripps Light Pure ( Ture)
27665701.jpg

1996
E Pripps Light E (come fast XX -ponny mamma)
U Caramelle Halvblod
Ska skickas på inridning i feb sen är målet att rida en lätt C till hösten

Senast ändrad:

Jag har bara en dressyrhäst och han är 19 år i år :eek:

Hille - 92 Hills Double xx- Bonaparte Honom har jag haft sedan han var unghäst och ridit fälttävlan på större delen av hans liv. Vi har tävlat upp till Svår internationell fälttävlan, St George och 135 hoppning tillsammans.

Jag har haft honom utlånad under 2 perioder, den första perioden var av rena ekonomiska skäl. Då var han hos en juniordressyrryttare och gick Junior-SM med henne

Den andra perioden stod han kvar hemma hos mig medan en junior red fälttävlan på honom ett tag.. det var mest för att jag inte hade lust att rida själv.

Men nu i höst bestämde jag mig för att satsa på att bara rida dressyr och försöka komma lite längre inom det området. Men jag behöver tränarhjälp till detta och det får jag inte så ofta, tror nog inte jag tränat dressyr på honom sen ooo 2005 :eek:

I "nutid" har jag bara hunnit rida en programridning då alla tävlingar vi skulle vara med på vart inställda i höst :mad:

31570831.jpg

Armanis Mr O´Malley

Blomman, som han till vardags heter, är född 2006 och är en Welsh Cob. Han kom till mig den 8:e maj 2010. Han är tänkt i första hand som dressyrhäst, men vi kommer nog även syssla lite med utställningar. Han är en väldigt känslig lite häst, väldigt ambitös och jätterolig att jobba med! Tror att vi kommer få mycket kul ihop han och jag :laugh: :love:

31964752.jpg

31148546.jpg

31148182.jpg

Mina hästar är för tillfället:

Silvia från Eke Skattegård
e. Askur frá Hofstadaseli u. Birta frá Reykjanesi ue. Emmi fra Sperðli

Hon är född 2006. Fick föl 2010 så är inte speciellt utbildad än så länge. Hann precis komma igång med henne i höstas innan snön och graviditet satte stopp för det.
Hon är en cool dam som tar saker i egna händer. Hon har ett kanonpsyke och stimmar inte över onödiga saker. Var rätt slö från början men det verkar ändras om hon får lite kondition. Kommer dock behöva massor med långsam uppbyggande träning för att hålla ordning på sin kropp för att orka med sina gångarter. Har en bra skritt stor trav och i dagsläget supertråkig galopp.
31749647.jpg

31278270.jpg

Frenja från Ramnåsa
e. Smári från Eke Skattegård u. Silvia från Eke Skattegård
Född 2010. Vårt lilla bustroll. Rör sig mer än Silvia och lär bli rätt stor. Ska bli så roligt att se hur hon utvecklas.
31923106.jpg

31278261.jpg

Här följer en presentation om våra hästar..

Häst nr1:
Sto f.05 e.Florencio I ue.Pik Labionics.
Hon är importerad från Tyskland och det är en vacker häst med mycket nerv. Hon rör sig stort och har riktigt bra skritt och galopp. Hon har lätt för det svåra och svårt för det lätta och det har tagit mycket tid att få ordning på styrka och bärighet. Det finns fortfarande mängder som kan bli bättre och hon behöver bli starkare för att man ska kunna spänna bågen ytterligare.
Vi ligger lite efter pga. att jag var med i en olycka + att hon har varit väldigt valpig och vi har därmed fått skynda långsamt. Nu börjar hon ta sig ordentligt och vi hoppas kunna ge oss ut på lite LA till våren och sedan succesivt kandarträna och gå upp i MSV. Det är en kul häst att arbeta med och bara hon håller myrorna i huvudet i styr så ser framtiden lovande ut. :laugh:
19juni148.jpg

19juni141.jpg

Lgenheten24-25april09047.jpg

Häst nr. 2:
Sto f.05 e.Dr. Doolittle (Donnerhall) ue.Weltmeyer.
Ytterligare en svart skönhet som också hon är importerad från Tyskland. Hon har haft ett föl och ligger därmed lite efter. Hon rör sig väldigt bra i samtliga gångarter och har väldigt mycket bakbensaktivitet. Hon är ganska liten och har därmed ganska lätt för sig, är naturligt välbalanserad och taktmässig. Hon ska ut och tävlingsdebutera i vår och om allt går som det ska så ska hon gå lite LA-klasser för sikte mot MSV.
I2550777W612H507V20100126T224343Z.jpg

I2550787W547H512V.jpg

Häst nr. 3:
Sto f.00 e.Guinness ue.Lambert.
Trevligt sto som har fått ett föl och hon har själv också gått både fälttävlan och hoppning. Gjorde förra året ett par starter i MSV B och kommer detta året fortsätta i dessa klasser för att sedan eventuellt säljas. Det är en personlig häst som har lite egenheter men är en arbetsmyra som är otroligt lydig och en fröjd att rida.
I2906229W461H512V.jpg

Häst nr. 4:
New Forest sto f.05 e.Sörbys Vilmer X ue.Robin RNF.
Underbart snäll ponny som framförallt är inriktad på hoppning men som även rör sig väldigt trevligt med en riktigt bra galopp. Hon ska ut och starta hoppning i LA/MSV klasser i vår om vi inte lyckas hitta något lämpligt hem som är bra nog för vår lilla prinsessa.
Mary6.jpg

Min kamel är en egen uppfödning e. Bugatti Hilltop -Nebraska f.03.
Vi ligger också lite efter pga att hon fick föl 2007 och matte (dvs jag)var med om en olycka som gjorde att vi halkade efter.
Men nu är vi på G igen. Mycket tack vare min tränare som jag även har som medryttare nu. :bow:

Skorpan är en genomsnäll häst om man frågar mig. Frågar man min tränare så är hästen inte snäll utan väluppfostrad. :D
Hon är en arbetsnarkoman om man har henne på sin sida men en kärring om man inte har det.

Förra året gick hon mest LB-klasser men debuterade även LA. I år får vi se hur långt vi kommer.

Hon älskar att hoppa men eftersom jag är en fegis numera så gör jag det inte så ofta. Men som sagt, hästen kan. Men så är hon undan en dubbeldiplomare också.
Förmodligen skulle hon passa perfekt som fälttävlanshäst men Inte med mig på ryggen...

Liten skit som för den delen fortfarande älskar att sova...
liten.jpg

Fem år och en av få hoppbilder
21525837.jpg

Nu i vinter
31931786.jpg

KL

Vad fina hästar alla har!
Här kommer min.
Har den dåliga smaken att rida dressyr på fullblod jag. ;)

Valack född 2000, e. Diaghlyphard - Deputy Minister.
Han är en cool kille som är pigg och framåt men med ett stort självförtroende : ) Går att göra allt med honom, dock hatar han banhoppning med rivbara hinder, och det är väl tur att jag aldrig köpte honom pga mitt eget hoppintresse. I skogen hoppar han däremot allt, inklusive FT hinder.....
Har haft honom sen han nyss fyllde 4, då var han grundriden rakt fram. Idag är han utbildad LA. Har varit ute på några program ridningar och klubb dressyrer med honom men vi har inga större tävlings ambitioner då matte blivit bekväm på äldre dar... Däremot tränar vi regelbundet för tränare i dressyr, då jag vill utvecklas som ryttare samt utbilda hästen så långt det går.

Bild004.jpg

Bild032.jpg

009test3copy.jpg

Kopiaavgossen3.jpg

Senast ändrad:

Min häst;

GM har inte gjort särskilt mycket i sitt liv mer än att vara skogsmulle. Började rida honom på heltid för ett år sedan och blev min egen i höstas. Skulle aldrig i mitt liv tro att min första egna häst skulle bli en häst på 180 cm men han trillade in i mitt liv och jag kommer aldrig att göra mig av med honom..
Han är en häst som en nybörjare lätt kan rida, men när man börjar ställa krav är han riktigt tuff och inte särskilt ambitiös när det börjar bli jobbigt. Han har lätt för att krulla ihop sig och tappa ALL bjudning, men likalätt att börja ånga på framåt och bli låång.. så det är en balansgång. Har ridit honom i ett år nu och det går hela tiden framåt för oss. De stunder han går riktigt bra är han en dröm att rida, han har stor gång och har väldigt lätt för samling, galoppen är :love:
Med rätt ryttare skulle han kunna gå långt, jag är inte den ryttaren :angel: Jag kämpar på och ser det som en utmaning! Han har 1000 goda sidor som väger över att han inte är den lättaste dressyrhästen för mig, han lastar sig själv, han är 100% frisk, har härlig humor och fixa ideer, jag kan rida ut på honom själv, hubertusjakter, strandritter, hoppning, vi kan vara med på allt :love: Min stora söta nallebjörn med sin tapirnäsa :D Är inte tävlad.

Lettiskt halvblod vid namn Gardemarins e. Stiprums ue. Granits L. Valack -97.

DSC_0335.jpg

november1106.jpg

GMJanuari2011128.jpg

Min ponny är kanske inte mkt till dressyrhäst men det är henne jag rider dressyr på. Hon heter Gowa och är 21 i år. Det är en travare-arab-korsning som är registrerad som ridponny med okänd stam. När vi var unga tävlade vi hoppning och då brukade jag säga att hon skyfflar på som en travare och är smidig som en arab...

2952_176319715496_867005496_6683405_1840012_n.jpg

Förra året ringde de från hennes stall och sa att hon skulle slaktas om ingen köpte henne och jag har lovat att jag skulle köpa henne så då gjorde jag det. Hon kan mycket, och vill för det mesta väldigt gärna göra rätt. Men hon är ett sto, och hon är väldigt lat så det är inte alltid som vi vill samma saker samma dagar. Ena dagen gör vi LA:3-rörelser och andra dagen kan vi inte rygga eller så saknas bjudning fram i handen. Idag har vi t.ex. tränat och jag känner väl att tävlingssäsonen är väldigt långt bort. Så här såg det ut förra året:

46855_10150264815705497_867005496_14886239_3432738_n.jpg

Ibland tänker jag att jag skulle vilja rida någon annan häst, men jag vet ju att så snart jag sitter på en annan så längtar jag efter Lilla vit igen. Vi har ju haft det så här mysigt i vinter:

32002704.jpg

Dessutom gillar hon verkligen att visa upp sig. Hon går alltid bäst första gången vi tränar för en ny tränare och på utomhusbana. Hon är dessutom för det mesta gudomligt snäll att hantera och det är mycket värt för en fegis som mig...:p

32002703.jpg

Senast ändrad:

Min häst kvalar väl mest in här eftersom han inte hoppas alls. Faktum är att han vägrar gå över bommar öht... :p

Han är en nordsvensk brukshäst på 10 år, e: Skjerdingsson ue: Egal. Har haft honom hela hans liv så jag kan tyvärr inte skylla några tillkortakommanden på någon annan. Däremot är jag fruktansvärt stolt över den resa vi gjort, från ovårdade barnungar till relativt mogna och fullkomligt förändrade individer.

Han är framåt men inte pigg, kan väl dock bli stark ibland. Han är lite tjurskallig och inte direkt lättlärd, men med lite beröm kommer man långt!
Jag ser framför mig att vi under året kommer att utvecklas till ungefär LC-nivå. Det är en låg nivå men passande för honom. Han är min absoluta älskling och skulle inte bytas bort för någon duktig ridhäst :) Efter 10 år ihop så sitter vi väl ihop vid höften, vi älskar att pussa på varandra (jag pussar, han slickar mig i ansiktet) och att bara umgås. Han är nog den mest sociala och människoälskande häst jag känner!

p1030932_125605937.jpg

p1030910_125605016.jpg

foto185_120782759.jpg

Marlin (SWB)

Halvblodsvalack f.08 e. Jaguar Mail - Bernstein - Zinsky xx
Under inridning, i nuläget skrittad, travad och galopperad med ryttare i vänster varv på lina. Förhoppningsvis färdiginriden och går att rida löst i alla gångarter innan fredag :angel:

Egen uppfödning, avlad för fälttävlan/hoppning men visar såhär långt mer talang för dressyr, har bra takt och balans och bra tryck i bakkärran även om han kanske inte är superrörlig.

Ska om han är fin tills dess gå treårstest i vår.

IMG_0122.jpg

DSC05341.jpg

Film:
http://www.youtube.com/watch?v=AXM0hRcWrAM

Har en till 08a men han kan nog inte kallas dressyrhäst med all god vilja i världen, även om han har fin ridbarhet:D

Samt mamman till Marlin, som är utlånad och trots dressyrstam själv är fälttävlanshäst, punkt. :p
Dock kliar det i fingrarna på mig att betäcka henne med dressyrhingst och se hur det skulle bli när avkomman med hopphingst rör sig såpass trevligt.
Menmen, hon kommer kanske inte hem igen överhuvudtaget, det vet man aldrig :angel:

*KL*

Har en varmblodstravare av modell större/kraftigare född 1996, 167 cm vid namn Jollan. En ren attitydskärring som mer eller mindre fått mig att slita mitt hår mer än en gång :angel: Köpte henne i november 2006. Har varit väldigt svårt att få henne att fungera på bett men kom fram till att ett hack gjorde att jag åtminstone fick henne att komma till något slags jobb utan att hon var som en halvt skenande betongsugga.

Hon klev av travbanan efter ett enda kval och har därefter gått som ridhäst i hela sitt liv men aldrig blivit skolad.

Ett riktigt långtidsprojekt med tre trevliga gångarter och härlig energi och arbetslust, fast det är just energin som har gjort att det mest blir pannkaka av alltihop då det mer än gärna går överstyr och just att hon är så känslig så blir hon väldigt svår att ha att göra med, det blir kortslutning i lilla knoppen :p Vi håller fortfarande på att lära känna varandra, jag har en ganska svag kropp som motarbetar oss och har haft motgångar i form av sparkskada på en has, snett bäcken efter att hon ramlat i hagen m.m. Hoppas att hon ska komma ut på någon LC emot vårkanten med en vän på ryggen.

e.J.R.Broline
u.Lo Anda
ue.Vibrante

jag och tant
28157194.jpg

31861167.jpg

kompisen på tant
31899581.jpg

Ni är så himla fina tillsammans! Tycker ni passar varandra som handen i handsken måste jag säga! :love:

Vidare till min bebis:
Sultan
* 2004
Halvblodsvalack imp. Tyskland, 180+ cm.
e: Syndikat - Grandezza - Grannus
u: Eki

Sultan har inte gjort så mycket i sitt liv hittils, blev inriden för ca 1 år sedan. Har stått i Tyskland hela sitt liv, misstänker att de kanske kan ha använt honom som körhäst lite innan. Hans mors sida har trots allt väldigt fina körhästar! (KWPN) varav han fått sitt steg. :) För på fadern sida är det ren hoppstam (Syndikat, Grannus osv...)
Men det är mer åt dressyrhållet vi kommer syssla med. :) Men vi tar det väldigt lugnt pga hans storlek & temperament, han är väldigt svår & matte måste hitta bra lösningar på allt när man arbetar med honom, annars sätter han emot totalt. Men han är otroligt lättriden trots sin storlek, har mycket bjudning & är positiv till arbete! :)
Men jag älskar hans personlighet, han är otroligt social & väldigt egen av sig. Och det ska bli riktigt roligt att få utvecklas med hoom :)

31779318.jpg

31749331.jpg

Liknande trådar

Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 217
Senast: tanten
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 591
Senast: DarkInNight
·
Dressyr Kände att nu som den avelsnörd jag är så vill jag gärna ha en uppdatering med stam på era/våra hästar här ute på dressyr :) Vi har en...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 228
Senast: LECH
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka