Våra blivande dressyrhästar

@lady_vip Första hovisbesöket igår, Och tja, du ser ju problemet, lägg till hålväggar och hovväggsseparationer båda fram.
11880544_10206268391060591_8461237096920402595_n.jpg
Omg! Men vad har hänt med vinkeln?

@Fiorano Jag hoppas det! Men just nu ser han lite "klen" ut . Så han får gärna växa på sig både på bredden och på höjden så jag vågar sätta mig på honom.

Din nya ser jättefin ut! Fötterna fick en enorm förbättring!

@lytesout95 Känner igen det där att de ser så klena ut nu. Ärtan känns egentligen för lite för mig nu. Påminner mig om att Barbie också var rätt räkig första året..

@lady_vip Vilken vinkel tänker du på? Bilderna är tyvärr inte ur exakt samma vinkel. Hon är fortfarande aningen konkav och utfluten i hovväggen. Men vi kör på korta perioder och noggran koll så hoppas på dramatisk skillnad på ett halvår:).

@lady_vip Vilken vinkel tänker du på? Bilderna är tyvärr inte ur exakt samma vinkel. Hon är fortfarande aningen konkav och utfluten i hovväggen. Men vi kör på korta perioder och noggran koll så hoppas på dramatisk skillnad på ett halvår:).

Otydligt av mig, jag menar före-bilden. Eller snarare den helknasiga vinkeln. Jag har aldrig haft en häst med hålväggar, är det pga det eller allmänt dålig hovvård?

Så då är Fjant äntligen på g igen. Märks att hans reds kort förra året inför 3 års, sen först igen i vintras, sen igen i våras. Han är lika grön som för ett år sen. Har dock gett upp hitta pilot åt honom så rider själv, kortare stunder bara för inte tynga för mycket men han får i alla fall sättas igång. Han har varit så seg denna vecka. Ridit.. 3 gånger och han orkar knappt trava framåt, blivit nån 7 takt och sen stannar upp efter tre steg :rofl: men igår travade vi faktiskt en långsida. Så är lite jobb få honom söka bettet och slappna av, han har fullt upp med att titta och lyssna på allt. Så för vara 4 känns han mer som 2½ att rida *pust* nåja matte får träna låren :D

Bjuder på bildwe trots någon säkert lär skrika att jag är för stor :)

Första passet (kompisen fota med sin mobil från hästryggen utan min vetskap):

11755276_409679012569909_3825740963386930228_n.jpg

Andra passet, han brukar vrida huvudet och lyssna när vi står still :love:

11822282_416296851908125_3883229261555150550_n.jpg

Efter gårdagens.. lite smått trött..

11904626_419659571571853_933570791658684267_n.jpg

Så då är Fjant äntligen på g igen. Märks att hans reds kort förra året inför 3 års, sen först igen i vintras, sen igen i våras. Han är lika grön som för ett år sen. Har dock gett upp hitta pilot åt honom så rider själv, kortare stunder bara för inte tynga för mycket men han får i alla fall sättas igång. Han har varit så seg denna vecka. Ridit.. 3 gånger och han orkar knappt trava framåt, blivit nån 7 takt och sen stannar upp efter tre steg :rofl: men igår travade vi faktiskt en långsida. Så är lite jobb få honom söka bettet och slappna av, han har fullt upp med att titta och lyssna på allt. Så för vara 4 känns han mer som 2½ att rida *pust* nåja matte får träna låren :D

Bjuder på bildwe trots någon säkert lär skrika att jag är för stor :)

Första passet (kompisen fota med sin mobil från hästryggen utan min vetskap):

11755276_409679012569909_3825740963386930228_n.jpg

Andra passet, han brukar vrida huvudet och lyssna när vi står still :love:

11822282_416296851908125_3883229261555150550_n.jpg

Efter gårdagens.. lite smått trött..

11904626_419659571571853_933570791658684267_n.jpg

Tycker inte du ser för stor ut, inget som går att avläsa av den bilden iaf :)
Ingen koll på vad som hänt er och orsakat vilorna. Men gött att ni är igång :D

Tycker inte du ser för stor ut, inget som går att avläsa av den bilden iaf :)
Ingen koll på vad som hänt er och orsakat vilorna. Men gött att ni är igång :D

Tja allt möjligt.. hältor.. dum tand.. fet matte :p Varit en sak efter den andra. Nu sist kröp sömmarna ut och han rev upp insidan av hasen *suck*

Min kuse har vilat några veckor eftersom vi var ganska aktiva i juni och juli. Förra veckan började vi sätta igång så smått, men idag var det en toppad häst som skulle tömköras. Han brukar vara väldigt städad, så det var lite kul med tryck. Formen är inte på något vis optimal, men han börjar leta lite efter något som kan kallas form. Däremot blev det tryck i traven och det syntes att han verkligen gillade att skjuta på i en balans jag inte sett tendens till innan. Fast ja, sen brallade han till lite och ja, ni vet, så börjar vi om igen :D fick iaf ett par dåliga bilden samtidigt som jag försökte hålla i tömmarna, därav fladdriga tömmar och ganska kassa bilder. Men jag är ändå så glad över honom!

C3E994A0-3D04-4457-866B-8B47434A6856_zpsvvm7o2vt.jpg

Har fått bilder från kvalitén nu!

Jag tyckte väl att exteriördomaren var lite snål, men det är ju inte JAG som dömer. Han beskrev henne som "grövre" vilket hela familjen fnissade åt men jaja. 7,7,7 på exteriören. I ridningen gjorde matte kardinalfelet att ta med spöet in på banan för jag tänkte att hon kanske behövde drivhjälp. Stor miss. Hon eldade upp sig så pass att jag till slut hade hela hästen i handen när hon stövlade runt, superglad, för hon orkade definitivt inte bära upp all den traven och all den galoppen. 7,5 7,5 8 7,5 på gång och temperament. Nära Flyingekval och bara ganska precis klass 1 eftersom exteriören var så "dålig", men det gör inget, jag har aldrig visat på kvalitén, eller visat unghäst alls, och jag ska ju ha henne själv, inte sälja henne så siffrorna måste vara super. Dessutom är jag ju väl medveten om pilotfelen och dem kan inte hon lastas för. Vi har två chanser till på regionala unghästkval!

tumblr_ntmpaeq3Ba1rrws4ko1_1280.jpg

tumblr_ntmo8dJohF1rrws4ko1_1280.jpg

tumblr_ntn433OpkL1rrws4ko1_1280.jpg

Jag tyckte väl att exteriördomaren var lite snål, men det är ju inte JAG som dömer. Han beskrev henne som "grövre" vilket hela familjen fnissade åt men jaja. 7,7,7 på exteriören. I ridningen gjorde matte kardinalfelet att ta med spöet in på banan för jag tänkte att hon kanske behövde drivhjälp. Stor miss. Hon eldade upp sig så pass att jag till slut hade hela hästen i handen när hon stövlade runt, superglad, för hon orkade definitivt inte bära upp all den traven och all den galoppen. 7,5 7,5 8 7,5 på gång och temperament. Nära Flyingekval och bara ganska precis klass 1 eftersom exteriören var så "dålig", men det gör inget, jag har aldrig visat på kvalitén, eller visat unghäst alls, och jag ska ju ha henne själv, inte sälja henne så siffrorna måste vara super. Dessutom är jag ju väl medveten om pilotfelen och dem kan inte hon lastas för. Vi har två chanser till på regionala unghästkval!

Fin men förstår att de kallar henne grövre då hon har mer bog och fyllighet än sk moderna halvblodet :) Men grov är hon inte på det sättet :p

Fin men förstår att de kallar henne grövre då hon har mer bog och fyllighet än sk moderna halvblodet :) Men grov är hon inte på det sättet :p

Ja nu såhär i efterhand när vi läser protokoll etc. så fattar man ju, det som var roligt är ju att det här är samma häst som jag postat om förr som var mager som en skrika och nästan omöjlig att göda upp, därav fnisset när hon plötsligt var "grövre". Som sagt, mig gör det inget för hon passar mig och min ridning helt perfekt, och att hon var bedömd som lite grövre är ju heller inget negativt om jag vill betäcka med nån sån där rasande ädel gångartshingst senare i livet!

Ja nu såhär i efterhand när vi läser protokoll etc. så fattar man ju, det som var roligt är ju att det här är samma häst som jag postat om förr som var mager som en skrika och nästan omöjlig att göda upp, därav fnisset när hon plötsligt var "grövre". Som sagt, mig gör det inget för hon passar mig och min ridning helt perfekt, och att hon var bedömd som lite grövre är ju heller inget negativt om jag vill betäcka med nån sån där rasande ädel gångartshingst senare i livet!

Hon är den typen av halvblod jag gillar :p själv har man en bambi :rofl:

I morgon är sista anmälningsdag till kvaliten..
Men ingen pilot. Hur går ridprovet till? Säger de till när man ska byta gångart osv? Förstår man ska rida runt 2 åt gången i olika gångarter?

I morgon är sista anmälningsdag till kvaliten..
Men ingen pilot. Hur går ridprovet till? Säger de till när man ska byta gångart osv? Förstår man ska rida runt 2 åt gången i olika gångarter?

De säger vad man ska göra :)
Momenten som ingår finns att hitta på hemsidan bland alla regler.

Jag gillar din häst massor, oavsett poäng! Bra jobbat! Själv vågade jag aldrig visa min själv på kvaliten utan det fick tränaren göra. Strongt att göra det själv!

Idag gick mitt hjärta ett dressyrpass för en tränare klubben tog in. Snacka ny mark, volter, svänga, forma..

Det blev intressant :rofl:

DSC_0809_zpsiqnehtqk.jpg

DSC_0803_zps24xvtpla.jpg

Nu är Frans hemma från sitt sommarlov och påbörjat skolan igen :D Nytt stall hösten till ära!

Vi red för andra gången och provade då även utebanan (som saknar staket) för första gången och gjorde detta i alla gångarter! Glad att han åtminstone är dundersnäll att rida för igår tog det mig nästan tre timmar innan jag fick spola benen på åsnan...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka