Våra blivande dressyrhästar

När lägger ni dressyrsadel på era ynglingar? :)

Min är ju 4 år och vi varvar med dressyr- och hoppsadel.
Hon är ju inriden ganska sent (i vintras) och hon gick iallafall med dressyrsadel när jag provred henne i mars. Mina andra har fått dressyrsadel när de varit 3,5-nånting. Sedan går de ju inte med den varje dag, men då har de börjat ha den.

Vi jobbar på. Hade lite motlut igår när vi vurpade ute på en äng, men inte mer skada skedd än att jag är lite stel idag. Hästen var snarare mjukare idag ;) Vi har även lasttränat idag, det är så himla viktigt att sånt funkar och då lastningen vid hämtningen inte gick så bra så var övningen nyttig -men idag gick det helt prickfritt ska väl sägas :up:

dsc_0006_558700702a6b229c7729cc91.jpg

dsc_0057_5587007c9606ee4d79f1c9ce.jpg

dsc_0087_5587006d9606ee4e50620021.jpg

Jag har ju faktiskt också en blivande dressyrhäst , köpte honom i april i år som hingst och kastrerades liggande nu för ca en månad sedan så vi har jhaft en månads aktiv vila :)

Han är en PRE född 2010, inriden sommar/höst 2014 och inte gjort så mycket mer än att han är riden i alla gångarter.

dsc_0241-2.jpg

wpid-fb_img_14316763355101.jpg

wpid-2015-05-18-12-21-32-jpg.jpeg

wpid-2015-04-26-22-14-25-jpg.jpeg

Grattis till snygg häst.:love:

vad har han för stam?
Menar du min "lillputt"?
Visst är han snygg? :love: Han är Hesslegårds Rubin- Femmingh. Uppfödd av Retzina här på buke, men jag sa innan han föddes att om det blev en hingst så ville jag ha honom. Han har ett helt fantastiskt psyke, och är allt man kan önska av en unghäst. Det som är trixigt är att jag räknad med att han skulle bli en liten, snäll tanthäst. Men det visade sig ganska tidigt att han blir en STOR, snäll tanthäst. Han var 170 cm när vi släppte på bete 1 månad innan kortet togs. Tur att det mest är långa ben. :)

Jag rider på min yngling nu, som tycker allt är kul! Känns skönt att ha lagt så mycket tid på grunderna, han är trygg och vi red ut i skogen (med sällskap) nästan direkt utan några konstigheter.
Idag hade vi inget sällskap och jag orkade inte gå till ridbanan, så vi red runt lite i vinterhagen.
D19237A1-F71B-40FC-8EF0-A2EB3AECDD70_zpslt5e2crk.jpg

Min treåring har satts igång igen, med fokus på att inte tappa ryttaren i ridningen till att börja med :angel: och även försöka hitta en trevligare form än den han själv väljer när han blir lite spänd och samtidigt vill för mycket. Det sistnämnda med varierande resultat men det går åtminstone framåt för varje gång :) Kan inte se mig mätt på den här hästen så jag får påminna mig själv om att avsluta passen i tid :p

Med lite otur blir det lätt såhär, så jag tycker bilderna ovan är framsteg :up:

Min treåring har satts igång igen, med fokus på att inte tappa ryttaren i ridningen till att börja med :angel: och även försöka hitta en trevligare form än den han själv väljer när han blir lite spänd och samtidigt vill för mycket. Det sistnämnda med varierande resultat men det går åtminstone framåt för varje gång :) Kan inte se mig mätt på den här hästen så jag får påminna mig själv om att avsluta passen i tid :p

Med lite otur blir det lätt såhär, så jag tycker bilderna ovan är framsteg :up:

Men herre vad snygg han är! Vad var det för stam på denna?

För övrigt, jag har ett exakt likadant schabrak som jag också alltid tömkör med, eftersom jag inte äger nån hoppsadel, haha.

I lördags shoppade jag mig en ny pålla :bump::banana: Låt mig presentera min blivande dressyrhäst:

Kandahar f.14 e.Placido Domingo ue.Latimer uue.Kennedy

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Kandi3.jpg.html][/URL]

Än så länge är den lilla fröken en social kelgris :love:, men det är klart - nya matte är ju mycket trevligare än de där två tjurkärringarna (mina andra damer) som hon får dela sommarhage med :p

/Lizzie

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka