Våra bästa dressyravelshingstar i avel 2007?

Sv: Våra bästa dressyravelshingstar i avel 2007?

KL

På Ridsports hemsida listas världens bästa dressyrförvärvare!

1. Donnerhall
2. Warkant
3. Weltmeyer
4. Lauries Crusador xx
5. Florestan
6. Flemmingh
7. Rubinstein
8. Ehrentusch
9. Wanderer
10. Master 850 :bump:

Vad roligt:bump: :banana: , har inte sett listan, då har jag 6 av 10 i mina ston, och väntade föl.:)

Vad roligt:bump: :banana: , har inte sett listan, då har jag 6 av 10 i mina ston, och väntade föl.:)

Det kan bara betyda att du har suverän koll;)

Själv glädjer jag mig åt Master dels för att han är från gammal svensk stam, och sen är jag lite partisk eftersom han är efter samma hingst som mitt sto:D

Don Primero står på Markebäck..det vet jag för jag ska dit med mitt sto e Chapman.

Om det skulle vara hingstar som står till förfogande i år så är Chapman död...fast han kanske finns på fryst förstås.

Och jag som sett flera jätte tråkiga opåverkbara Master-avkommor, jag måste verkligen haft otur.

Jag har mest hört om dom, o sett ett par, men missat de bra :p (var kan man få se nån?).
Men riktigt superkul att en svensk hingst ligger med på listan! :)

Har räknat ut att av de 8 hästar/ponnyer som står i stallet har 6 av dom Master i sig :o ! Varav 4 har honom som farfar! :D (3 ponnyer e.Vermont o ett halvblod e.Tip Top)

3 av de 4 är lika nippriga på hjärnan (den fjärde,e.Vermont, hade turen att få sin mammas temperament :p )

De andra 2 hästarna är en tysk ridponny o en travare :angel:

Don Primero - Don Primero dressyrstall
Magini - Ängens stuteri
Bernstein - Gränsbo
Alcatraz - Hippo Essentia
Chapman- Starby dressyrstall
Master - imp. från England
Don Frederico - Flyinge
Londonderry - Flyinge
De Niro - Ängagården
Hohenstein - Ängagården
Florestan I - Bollerup
Caprimond - Ängagården
Flemming - Bequitec - om det blir förnyat där
Cortez - Askö
Argentinus -Huntley
Weltmeyer - vet ej om han tas in
Silvermoon - Blue Hors Matinés far, men har glömt vem som tar in..

När blev Master importerad från England???? Han är väl född i Skåne?

Master bor i England nu, och vill man ha hans ädla droppar får man importera dem..

U

Magini - Ängens stuteri
Bernstein - Gränsbo
Don Frederico - Flyinge
Londonderry - Flyinge
De Niro - Ängagården
Hohenstein - Ängagården
Florestan I - Bollerup
Caprimond - Ängagården
Cortez - Askö
Argentinus -Huntley
Silvermoon - Klinga Teknik AB Semin o Hingststation

Senast ändrad av en moderator:

Jag lägger väl in de hingstar jag skrev om tidigare i listan också

Magini - Ängens stuteri
Bernstein - Gränsbo
Don Frederico - Flyinge
Londonderry - Flyinge
De Niro - Ängagården
Hohenstein - Ängagården
Florestan I - Bollerup
Caprimond - Ängagården
Cortez - Askö
Argentinus -Huntley
Silvermoon - Klinga Teknik AB Semin o Hingststation
Rotspon - Flyinge
Sandro Hit - International Stallion Service AB

Men vad kul, det har ju faktiskt blivit en del hingstar att välja mellan.. :) En massa riktigt härliga hingstar!
U

Men vad kul, det har ju faktiskt blivit en del hingstar att välja mellan.. :) En massa riktigt härliga hingstar!
U

Hm... har jag räknat rätt om det är fyra svenska hingstar på listan? alltså svenskfödda.

Jo men jag får det också till 4, men kollar man hur många "svenska" hingstar som är godkända totalt så är det inte så många.. De som kommer upp och blir talangfulla verkar ju exporteras, och dessutom verkar intresset från stoägarna inte vara så stort för svenska hingstar. Jag tror inte att de svenska hingstarna är så mycket sämre.. egentligen, men de används nog för sällan.. Personligen hade jag gärna sett fler svenka hingstar på listan, men då tro jag att vi får vara så snälla att använda de svenska hingstarna också..
Jag tror vår svenska avel hade mått prima om vi fått ha kvar Tip-Top o c/o..
U

*KL*
Jag tycker att om man ska välja SVENSKA hingstar (som är födda i svergie). Annars så blir det hur svårt som häst + att välja någon utan gundstam hingstana.
Om vi skall hålla oss i utlandet så får (vad jag tycker) bli Espri, Brentano ll, Sandro, World cup l och ll.

Men först och främst Espri

Jag fattar inte helt.. Vem är "man" som ska välja de svenska hingstarna? Hängde inte med alls där..

U

Om man ser det så här: De Niro är en tyskägd hingst och därför tycker jag att han räknas som en tyskhingst. Men om man ser på Bernstein som var en svenskägd hingst, tycker jag räknas som en svensk hingst. Annars kan man räkna upp 100 000-tals hingstar. Som är utländsägda men använnds i svensk avel. Ett bra ex Blue Hors. Många använnder deras fina hingstar, då inte bara Don Romantic el Don Schofro utan många fler som t ex den unge Hotline. Förstår du nu?

Jo men tråden handlar ju om vilka hingstar som lämnat tävlande avkommor i världsklass som finns tillgängliga i svensk avel 2007.. Då finns det inte många kvar.. Hotline må vara lovande, men har inte avkommor gamla nog till att platsa på den här listan..
U

Är visserligen importör av dessa 2 hingstars semin,men Quattro B
har,trots sin SF/hopphärstamning flertalet avkommor i int GP-dressyr.
Royal Dance(jämnårig med Rubin Royal)har lämnat ett dussintal s-klass avkommor ur 1:a årgången(7år),Prix St G alltså.Vad tror ni?

/b

Inspirerad av tråden som finns på hoppavel. Vilka dressyrhingstar har vi som producerat absoluta topphästar i dressyr? Vart ska vi dra gränsen för absoluta toppen? Tycker det ska ligga högre än SM.
Det ska vara hingstar som vi kan använda i Sverige 2007. Börjar med en blygsam lista, och hoppas att andra fyller i.. Gärna med betäckningsstation.

Don Primero
Magini
Bernstein
Rambo - Stall Kilhult

Märker att hjärnan inte är med mig helt.. Hoppas som sagt att ni fyller i..
U

Gränsen är väl svår dressyr,a-hingst, har de sedan även avkommor i int-GP blir det väl A-hingst.Förmodar att det gäller även seminimporter?

/b

Liknande trådar

Avel Inspirerad av tråden om de nya ELIT hingstarna i Trakehner Verband började jag fundera på när det kan vara dags för ASVH att utnämna en...
Svar
1
· Visningar
2 050
Senast: sona
·
Avel Hänger på Clownen och startar en tråd med de bästa dressyrhingstarna. Vilka av toppförvärvarna av gångartshästar har vi tillgängliga i...
Svar
1
· Visningar
1 189
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka