Våra bästa dressyravelshingstar i avel 2007?

Sv: Våra bästa dressyravelshingstar i avel 2007?

Magini har inte stått på Tullstorp. Han står på Ängens stuteri.

MaRTini däremot står på Tullstorp. Det kanske var honom Rumpnissen tänkte på?

**KL**
Kul att se att listan blivit längre :). Kan det stämma att vi har tillgång till fler hopphingstar som bevisat god nedärvning än dressyrhingstar? Vi ligger ju bättre till som dressyrnation ju..
U

Bollerup importerar från Florestan I i år...och honom måste det väl finnas utrymme för här..???

Ja men absolut att han ska få vara med, hoppas ni kommer på fler.. Förresten, Blu Horse Matine´s far skulle ju skicka simmare till Sverige, Silvermoon, heter han det?
Kom igen det måste ju finnas flerm framförallt med tanke på att det finns en del på import?
Och Cortez, hans avkommor har ju gått bra i dressyr också, tillräckligt bra?

Don Primero - Don Primero dressyrstall
Magini -
Bernstein - Gränsbo
Alcatraz - Hippo Essentia
Rambo - Stall Kilhult
Chapman- Starby dressyrstall
Master - imp. från England
Briar - Tullstorp
Don Frederico - Flyinge - 15 godkända söner
Londonderry - Flyinge - 21 godkända söner
De Niro - Ängagården - 60 godkända söner
Hohenstein - Ängagården - 22 godkända söner
Florestan I - Bollerup

och så har http://www.svenskahalvblodshingstar.se/ tagit bort alla bilder, tycker det är jättesynd, jag tror det har givit extraston till en del hingstar och en massa gratisreklam. Undrar om någon har klagat.. Jag tycker det är himla synd iallafall...
Jag skulle just kolla in om det var fler hingstar som missats, men jag blev lite ledsen när det var bildlöst..
U

Frågan är vad man menar med det allra bästa...
För mig kan det mycket väl röra sig om unga riktigt framgångsrika hingstar som representerar bra blodslinjer..som äldre som är bevisat framgångsrika avelsmässigt..

då skulle jag vilja ha med;

Belissimo M
Sir Donnerhall
Florencio I
Caprimond
Blue Hors Hotline
Rubin Royal (vet inte om han kommer att finnas tillgänlig -07)

det finns säkert många många fler...

Det allra bästa ska vara hingstar som visat sig vara goda förvärvare och lämnat framgångsrika avkommor. Hurdan hingsten själv är är av mindre betydelse, det är avkommorna som är intressanta.

I motsvarande hopptråd blev nog kriteriet att hingstarna lämnat flera godkända söner och/eller avkommor i WC klass.

Men vem tar in på Caprimond i år? Han är väl den av de du räknade upp som kan komma ifråga, de andra är för unga.

Bequitec har ansökt om förnyad import av sperma från Flemmingh. Han har lämnat flera söner i världsklass som Lingh, Krack C och Santino och han har flera andra avkommor i GP dressyr.

Tanken är just som det skrivits tidigare att det endast ska vara dem som visat att det kan förärva tävlingsindivider av absolut högsta klass. Att det finns massor av riktigt lovande hingstar vet jag, och så har det varit i alla tider. Dock har inte alla dessa levt upp till förhoppningarna, så det jag efterlyser är hiingstar som bevisligen lämnat riktigt bra avkomma.
U

Don Primero - Don Primero dressyrstall
Magini -
Bernstein - Gränsbo
Alcatraz - Hippo Essentia
Rambo - Stall Kilhult
Chapman- Starby dressyrstall
Master - imp. från England
Briar - Tullstorp
Don Frederico - Flyinge - 15 godkända söner
Londonderry - Flyinge - 21 godkända söner
De Niro - Ängagården - 60 godkända söner
Hohenstein - Ängagården - 22 godkända söner
Florestan I - Bollerup
Caprimond - Var han kvalificerad?
Flemming - Bequitec - om det blir förnyat där

Enligt http://www.askostuteri.nu/hingstarna/cortezutl.html så har Cortez lämnat
OS deltagare: Corrmint, Make My Day, Cezar, Casanova
Och Cezar ska ha gått dressyr, och då borde väl Cortez vara kvalificerad för listan? Som jag skrev tidigare så överlåter jag gärna gallring och listning till en klokare människa som har bättre koll ;)

Ulrika

Ok..då förstår jag tanken med tråden.
Någon hopptråd har jag inte läst och visste därför inte..

Caprimond borde som jag ser det platsa....sonen Hohenstein finns ju med..och är han kvalificerad så...
Caprimond har i många år tagits in av Ängagården

och har ett avelsindex i Tyskland som placerar honom bland de 20 bästa hingstarna 2006...

Det stod i frsta inlägget i tråden att listan var inspirerad av motsvarande hopptråd.

Caprimond står inte med i Ängagårdens hingstprogram i år http://www.angagarden.com/

Jo visst är Rubin Royal en god förärvare, men hans äldsta söner är 6 år i år, vet ej hur många det är, men de har väl inte hunnit visa sig så mycket ännu i högre klasser.

Senast ändrad:

Cortez har ju lämnat Charlie Drum som gick GP dressyr och hingsten Corrado WL, även han GP häst.

Jag förstår hur Du tänker med Ditt resonemang om Rubin Royal...men då vet jag inte om jag förstår hur Rambo hamnade på listan.
Eftersom jag inte läst hopptråden....kan jag inte dra några slutsatser från den....utan utgick från resonemanget som måste ha legat till grund för att en del hästar hamnat på listan som det är...

Hermes och Gicea i all ära....men några GP hästar är de väl inte ännu???

..och inte heller Briar har väl ännu några resultat i aveln som kan kvalificera honom???

Ähh...jag förstår helt enkelt inte resonemanget....så i fortsättningen läser jag bara vidare och försöker förstå...:))

Liknande trådar

Avel Inspirerad av tråden om de nya ELIT hingstarna i Trakehner Verband började jag fundera på när det kan vara dags för ASVH att utnämna en...
Svar
1
· Visningar
2 050
Senast: sona
·
Avel Hänger på Clownen och startar en tråd med de bästa dressyrhingstarna. Vilka av toppförvärvarna av gångartshästar har vi tillgängliga i...
Svar
1
· Visningar
1 189
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka