Våra bästa dressyravelshingstar i avel 2007?

Sv: Våra bästa dressyravelshingstar i avel 2007?

OK...hade missat att Caprimond inte längre fanns med...han fanns där förra året.

..och inte heller Briar har väl ännu några resultat i aveln som kan kvalificera honom???

Ähh...jag förstår helt enkelt inte resonemanget....så i fortsättningen läser jag bara vidare och försöker förstå...:))

Briars son Biggles går GP.

Rambo däremot håller jag med dig om att jag inte tycker att han har några avkommor på den nivån ännu eller tillräckligt många godkända söner.

Det är roligare om fler är med och diskuterar, alla har ju inte samma uppfattning om vad som är kvalificerande för att komma med på hingstarnas dressyrlista ändå.

Jag har ju erkännt att jag¨inte är rätt kvinna för det här jobbet, och hoppas fortfarande att nogon klokare tar över ;). Någon som har koll och har varit i hästvärlden de senaste 5 åren?

Don Primero - Don Primero dressyrstall
Magini -
Bernstein - Gränsbo
Alcatraz - Hippo Essentia
Chapman- Starby dressyrstall
Master - imp. från England
Don Frederico - Flyinge - 15 godkända söner
Londonderry - Flyinge - 21 godkända söner
De Niro - Ängagården - 60 godkända söner
Hohenstein - Ängagården - 22 godkända söner
Florestan I - Bollerup
Caprimond - Var han kvalificerad?
Flemming - Bequitec - om det blir förnyat där
Cortez

Tagit bort några och lagt till en annan, ser det ok ut nu då? Hoppas fortfarande på att det kommer fler namn på listan..
U

Svar till tråden i allmänhet..

Ok...men...flera godkända söner har inte Briar (om man nu inte räknar Meges godkännande i Oldenburg iofs.)..och Biggles start i GP trodde jag inte var tillräckligt..men men absolut hellre fria än fälla...:)) så han kan vara med..:))

Caprimond finns tydligen inte på semin i år....så han går nog tyvärr bort...

Tar ingen in på Sandro Hit i år?? Han borde ha en given plats..

KL

Men nu får ni berätta för mig vad Alcatraz har gett för dessyrhästar. Jag kommer inte på en enda!

En avkomma som heter Attention e. Alcatraz - Cantares ligger fyra på FEI WBFSH s rankinglista i dressyr med avseende på Holsteinerförbundet okt 05- feb 06

http://www.relinchando.com/Cria/RANKING_WBFSH/breed_Doma_01-10-2005_28-02-2006.pdf och jag hittade GP placeringar med ryttaren Petra Wilm från-04.

Även om det inte räknas hit så har han haft en godkänd dressyrhingst efter sig som hette Amidou http://www.eurodressage.com/news/dressage/germany/2004/amidou.html

Han har f ö 11 godkända söner ( fast då mest hopphästar).

Senast ändrad:

Tack för infon!
Men ärligt talat, skulle någon använda honom för att avla fram dressyrhästar? Det låter inte som om hans nedärvning har varit så där särdeles stark.

Nej, kanske inte, men smaken är som baken delad.
Om kriteriet för att få vara med på listan skulle vara minst GP avkomma så går han ju in, 4:a i Holstein måste vara ganska bra, trots att det mest är hopphästar där så finns där många hästar och en hel del går också dressyr.
Cortez är väl ett liknande exempel på listan då, för mig är han också en hoppförärvare som lämnat bra gång och en del GP hästar i dressyr. Jag hade aldrig använt honom för att få en ren dressyrhäst.

De två är väl de enda som går in under båda kategorierna än så länge, personligen vill jag gärna ha både hoppningen och gångarterna, jag är väl lite gammaldags där kanske, men det är aldrig kul att se symaskinstrav även om det är på hoppbanan och hästen hoppar bra...

Han räknas som en multitalang och jag kopierar vad jag skrev i inlägg nr 9 i tråden:
Anledningen till att Alcatraz kom med var att han har avkomma som gick WC i dresyr om jag inte missminner mig. Men det kan vara att jag har fel och han är mycket flyttbar från listan. De namnen jag har är World Cup vinnaren Attention. Amidous ska ha gått VM för unga hästar, vet inte hur det gick dock..

Detta är uppgifter jag tagit från hans eget faktablad, och huruvida det stämmer eller ej kan jag inte garantera. Jag har sett flera videos på hans avkommor som rör sig betydligt mycket trevligare än en del av de dressyrhingstar vi har att tillgå i Sverige. Men huruvida han platsar på listan eller ej kan jag inte svara på, det är upp till er att bedömma...
U

Han räknas som en multitalang och jag kopierar vad jag skrev i inlägg nr 9 i tråden:

Detta är uppgifter jag tagit från hans eget faktablad, och huruvida det stämmer eller ej kan jag inte garantera. Jag har sett flera videos på hans avkommor som rör sig betydligt mycket trevligare än en del av de dressyrhingstar vi har att tillgå i Sverige. Men huruvida han platsar på listan eller ej kan jag inte svara på, det är upp till er att bedömma...
U

Det kan inte jag heller. Jag tyckte bara det lät konstigt att jämföra honom med de andra giganterna som De Niro. Han är iaf en klar outsider.

Svar till tråden i allmänhet..

Ok...men...flera godkända söner har inte Briar (om man nu inte räknar Meges godkännande i Oldenburg iofs.)..och Biggles start i GP trodde jag inte var tillräckligt..men men absolut hellre fria än fälla...:)) så han kan vara med..:))

Jo, det har han. Berlioz 978 e: Briar, godkänd år 2000.

Lägg till höga blup, så skulle jag säga att han uppfyller kraven.

Enligt ASVH:s hemsida kommer Ängagården att även 2007 ta in sperma från Caprimond...så nu kan han komma in på listan..))

Senast ändrad:

Jag tycker väl att Silvano förtjänar en plats på listan...? Han fick ju 7 av 9 bedömda föl i klass I i sin första årgång. :)

Han har inga vuxna avkommor ännu som tävlats i högre klasser.

Jag anser att en lista över de allra främsta dressyrförvärvarna som finns att tillgå i år endast bör innehålla hingstar som är motsvararnde elit eller A, äldre hingstar med dokumenterat god förvärvning.

kl

Nu köper jag bara hingstkatalogen varannat år och i 05:an finns Weltmeyer med, men jag vet ju inte om han tas in av någon i år:confused:

Hur som helst så tas Argentinus in av Huntley Equine Clinic- han har liksom Alcatraz och Cortez avkommor både i GP dressyr och hoppning. T ex avkomman Albano som kom 3:a i WC finalen i dressyr 2003.

KL

På Ridsports hemsida listas världens bästa dressyrförvärvare!

1. Donnerhall
2. Warkant
3. Weltmeyer
4. Lauries Crusador xx
5. Florestan
6. Flemmingh
7. Rubinstein
8. Ehrentusch
9. Wanderer
10. Master 850 :bump:

KL

På Ridsports hemsida listas världens bästa dressyrförvärvare!

1. Donnerhall
2. Warkant
3. Weltmeyer
4. Lauries Crusador xx
5. Florestan
6. Flemmingh
7. Rubinstein
8. Ehrentusch
9. Wanderer
10. Master 850 :bump:

Och jag som sett flera jätte tråkiga opåverkbara Master-avkommor, jag måste verkligen haft otur.

kl
Om vi sammanfattar listan så långt så får vi ihop ett 15-tal dressyrförärvare, lite intressant att på hopplistans motsvarighet är det lite mer än dubbelt så många. Med tanke på att det betäcks ungefär lika många ston av vardera i Sverige så finns det klart fler elithopphingstar att välja mellan.
Don Primero - Don Primero dressyrstall
Magini - Ängens stuteri
Bernstein - Gränsbo
Alcatraz - Hippo Essentia
Chapman- Starby dressyrstall
Master - imp. från England
Don Frederico - Flyinge
Londonderry - Flyinge
De Niro - Ängagården
Hohenstein - Ängagården
Florestan I - Bollerup
Caprimond - Ängagården
Flemming - Bequitec - om det blir förnyat där
Cortez - Askö
Argentinus -Huntley
Weltmeyer - vet ej om han tas in

Liknande trådar

Avel Inspirerad av tråden om de nya ELIT hingstarna i Trakehner Verband började jag fundera på när det kan vara dags för ASVH att utnämna en...
Svar
1
· Visningar
2 050
Senast: sona
·
Avel Hänger på Clownen och startar en tråd med de bästa dressyrhingstarna. Vilka av toppförvärvarna av gångartshästar har vi tillgängliga i...
Svar
1
· Visningar
1 189
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.