Våra bästa dressyravelshingstar i avel 2007?

pastejja

Trådstartare
Inspirerad av tråden som finns på hoppavel. Vilka dressyrhingstar har vi som producerat absoluta topphästar i dressyr? Vart ska vi dra gränsen för absoluta toppen? Tycker det ska ligga högre än SM.
Det ska vara hingstar som vi kan använda i Sverige 2007. Börjar med en blygsam lista, och hoppas att andra fyller i.. Gärna med betäckningsstation.

Don Primero
Magini
Bernstein
Alcatraz - Hippo Essentia
Rambo - Stall Kilhult

Märker att hjärnan inte är med mig helt.. Hoppas som sagt att ni fyller i..
U

Sv: Våra bästa dressyravelshingstar i avel 2007?

Master!

Två avkommor i VM!

Fast jag har hört rykten om att han skulle stå i England i år?

2 avkommor i VM är absolut inte illa pinkat. När får vi veta om han är tillgänglig i Sverige i år?
Ulrika

Hör verkligen Alcatraz med på den listan? Han är inte med på 50-i-topp-blup, vad jag vet.

Anledningen till att Alcatraz kom med var att han har avkomma som gick WC i dresyr om jag inte missminner mig. Men det kan vara att jag har fel och han är mycket flyttbar från listan. De namnen jag har är World Cup vinnaren Attention. Amidous ska ha gått VM för unga hästar, vet inte hur det gick dock..

Jag vet inte så mycket om hingstarna, men har han hunnit samla poäng internationellt? Biggles alltså? Känner att det säkert finns folk som är mycket mer lämpade att styra den här listan än vad jag är, någon frivillig ;).
U

Don Primero
Magini
Bernstein
Rambo - Stall Kilhult
Master
Briar - Tullstorp

50 i top blup? Vad är det?
U

Han finns inte med bland de 50 bästa i BLUP-indexet.

Å andra sidan finns han inte med i BLUP överhuvudtaget då han har för få bedömda avkommor.

Senast ändrad av en moderator:

De älsta från hans första årgång föddes väl 2006, och det tar ju ett tag innan de kommer in i blupen, men det finns ju ett par som blev föl när han var på TAI, men det var inte många.. Så vi får vänta ett tag på hans blup..
U

De Niro måste också platsa här! Ängagården.

Visst menar vi väl samme Alcatraz?
Den här?
http://www.svenskahalvblodshingstar.se/alcatraz1092.htm

I så fall borde det finnas avkommor som är födda 1995, men det var inte så många som sagt.

Det måste vara ett visst antal avkommor för att det ska gå och beräkna blup. Alla avkommor blir ju inte heller bedömda, så då kan de inte bilda underlag. Gränsen är 15 bedömda avkommor, vill jag minnas.

Alcatraz stod på spermaimport innan han kom till Sverige 2005. Innan dess betäckte han 23 ston, och enligt hingstkatalogen föddes inga avkommor mellan 2002 och 2004.

Jag fyller på listan med några som jag tycker passar in som "elitförärvare"

Don Primero - Don Primero dressyrstall
Magini -
Bernstein - Gränsbo
Rambo - Stall Kilhult
Chapman- Starby dressyrstall
Master - imp. från England
Briar - Tullstorp
Don Frederico - Flyinge - 15 godkända söner
Londonderry - Flyinge - 21 godkända söner
De Niro, som Pollux redan skrivit - Ängagården - 60 godkända söner
Hohenstein - Ängagården - 22 godkända söner

Liknande trådar

Avel Inspirerad av tråden om de nya ELIT hingstarna i Trakehner Verband började jag fundera på när det kan vara dags för ASVH att utnämna en...
Svar
1
· Visningar
2 050
Senast: sona
·
Avel Hänger på Clownen och startar en tråd med de bästa dressyrhingstarna. Vilka av toppförvärvarna av gångartshästar har vi tillgängliga i...
Svar
1
· Visningar
1 189
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka