Våra -09or???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Vala

Trådstartare
Jag tänkte att det kunde vara roligt att höra vad för föl ni väntar under -09.
Här kan vi uppdatera om hur dräktigheterna fortlöper och vad för mål och förhoppningar vi har med våra kommande föl.

Kan börja med mina egna.

Vala Från Björkeberga är betäckt med Hrimfaxi Frá Hvanneyri och idag dräktig på 140 dygn.
Väntas föla i Början av Maj men fölar förmodligen tidigare.
Förra fölningen skedde 1 månad för tidigt.
Hoppas på ett sto föl med färgen Perlino då båda föräldrarna bär gulgen.
Spådd att få ett sto föl denna gången, dom andra gångerna har det stämt.

Náttrún Från Björkeberga är betäckt även hon med Hrimfaxi Frá Hvanneyri och dräktig på 133 dygn idag.
Hon väntas föla i mitten-slutet av Maj.
Eftersom hon aldrig haft föl tidigare vet jag inte om hon går längre eller kortare.
Brås hon på mor sin ovan så blir det väl tidigare även för henne.
Spådd till att få ett sto föl även hon.
Hoppas på ett stoföl med någon form av gulfärg även här.

Avlar för att behålla fölen och förhoppningsvis få fram bra avels och rid material åt mig själv.

Sv: Våra -09or???

Mitt sto är betäckt med Gladur från Stallgården, dock är inte det fölet mitt då jag denna säsong lånat ut min dam till en vän.

Mitt sto Tindra frá Österkulla (e: Mökkur ue: Thröstur frá Teigi) är dräktig 117 dygn idag med Ómi från Stav. Tindra skall föla i mitten av juni (den 14/6 är det 333 dygn).
Har betäckt mycket på stam. Ómis mamma Ólga från Skaneyland är jag otroligt förtjust i och hans pappa Askur från Håkansgården är ju då inte "helt fel" han heller. och så gillar jag den tyska stammen bakom Ólga.

/Malin

Mammas sto Braela frá Feti är betäckt med Már frá Feti e Orri. Braelas farfar är också Orri, så vi får se vad för spännande som kommer :d

Mitt sto Syrpa frá Egillsstaðakoti e Thattur frá Arnarholi är betäckt med Oskar frá Blesastöðum e Töfri fra Kjartansstöðum
Jag tyckte att hennes tölt behövde vägas upp lite, och oskar är helt otrolig :o I alla fall när vi såg honom på LM, bara fyra år...

Hoppas på något spännande tävlings-/avelsmaterial så småningom.

Min pingla är betäckt med sitt första föl och fölar i början av maj.
Hon är betäckt med den silvermusblacka Jarl från Granbakken....
mycket trevlig herre!
Hon är e. Emil fra Vestri Leirargördum...stavning:crazy:
mor: Vinda fra Armoti (silversvart)
mf: Askur fra Hofsstadaseli...stavning igen!

Jag hoppas på någon tjusig älgfärg....skoja bara...en frisk krabat vill jag ha.
Detta blir mitt första föl så jag är SÅÅÅ pirrig och så inbillar jag mig att hon redan har en liten bebismage...!??..hömage??..näädå:angel:

Våra ston står ju på Island och Elding är betäckt (och dräktig) med unghingsten Hvessir frá Ásbrú e. Þóroddur frá Þóroddstöðum u. Samba frá Miðsitju.
Det kommer bli en fux, jag skulle gärna vilja ha ngt vitt tecken (båda föräldrarna är fuxar med stjärn) och helst ett stoföl.

Vårt andra sto är betäckt med Þristur frá Feti, jag vet inte än om hon är dräktig eller inte, är hon dräktig kommer hon att föla sent. Först och främst hoppas jag på att hon ska vara dräktig, det blir då ett helsyskon till damen på min avatar, och så får det gärna vara en skäck:laugh:.

Våra ston står ju på Island och Elding är betäckt (och dräktig) med unghingsten Hvessir frá Ásbrú e. Þóroddur frá Þóroddstöðum u. Samba frá Miðsitju.
Det kommer bli en fux, jag skulle gärna vilja ha ngt vitt tecken (båda föräldrarna är fuxar med stjärn) och helst ett stoföl.

Vårt andra sto är betäckt med Þristur frá Feti, jag vet inte än om hon är dräktig eller inte, är hon dräktig kommer hon att föla sent. Först och främst hoppas jag på att hon ska vara dräktig, det blir då ett helsyskon till damen på min avatar, och så får det gärna vara en skäck:laugh:.

Jag har bara använt en obedömd unghingst på Island en gång tidigare och det var du Feldur fra Heali förra året, vilket visade sig vara en bra affär då han blev fint placerad och 1:klassbedömd som 4 åring på Landsmót i år! I år fick jag efter ett perlino sto och honom ett moldott vackert stoföl!:)

Var också lite nyfiken på att använda Hvessir frá Ásbrú i år på något passande sto då jag är mycket imponerad av bägge föräldrar, men det blev inte så, kanske nästa år....:)

Vi betäckte:

Píla, Kolfinna, Lotta, Hrefna och Frída med Pegasus fra Sveinatungu. - alla dräktiga!

Ísól fra Keldudal med Berserkur fra Stykkishólmi - dräktig!

Ósk fra Strandarhöfði och Mynta från Darhult - är betäckt med vår Vinur fra Efri-Rotum. Vi fick ett stoföl efter honom i år som blev svart med 4 höga vita strumpor så vi beslöt oss för och använda honom på två ston i år igen! - dräktiga!

Min vackra svarta med bläs och blå ögon, Spurning fra Keldulandi är betäckt med Þóroddur fra Þóroddsstöðum och konstaterat dräktig!

På Island är Mura fra Sydri-Hofdölum och Hilda fra Ólafsvík betäckta med silversvarta Glymur fra Innri-Skeljabrekku, bägge dräktiga!

Så nu ser vi med STOR förväntan fram emot en stor barnkammare nästa år!:)

Har just fått reda på att Kolfreyja ÄR dräktig:bump:.
Att betäcka med unga hingstar kan som sagt löna sig. Det är kompisar till mig som äger (om de inte har sålt honom ) Glymur frá Innra-Skeljabrekku och när han var två ringde en av dem och undrade om jag inte vill låna en silversvart unghingst över sommaren (bodde på Island då) men jag hade inte lust att ha en hingst hemma så jag så nej tack, två år senare var jag lite lessen:angel:.

När det gäller Hvessir har han ju en toppstam och dessutom var han mkt billig och befinner sig bara tvärs över vägen från mina ston:D.

Har just fått reda på att Kolfreyja ÄR dräktig:bump:.
Att betäcka med unga hingstar kan som sagt löna sig. Det är kompisar till mig som äger (om de inte har sålt honom ) Glymur frá Innra-Skeljabrekku och när han var två ringde en av dem och undrade om jag inte vill låna en silversvart unghingst över sommaren (bodde på Island då) men jag hade inte lust att ha en hingst hemma så jag så nej tack, två år senare var jag lite lessen:angel:.

När det gäller Hvessir har han ju en toppstam och dessutom var han mkt billig och befinner sig bara tvärs över vägen från mina ston:D.

Aj då! Ja alla har vi gjort några fina tabbar som den!
Men det verkar som du fick ett bra kap med Hvessir ialf då! Lite avundsjuk såhär i efterhand ska jag erkänna att jag blir!;)

Min vackra Fjödur fra Sigridarstödum, efter Stigandi fra Saudarkroki, är dräktig med Jarl fra Budardal.
Hon har gått ca 186 dagar enligt ultraljud.
Jarl och Fjödur blev kära vid första ögonkastet, så efter bara 5-10 min i hagen tillsamans blev hon betäckt första gången..det var 192 dagar sen..
Så jag räknar med föl i månads skiftet Mars-April...
Hoppas på ett rödbrunt sto föl med stooor bläs och massor av gång..:bump: (Fjödur är rödbrun med svart man och svans (jarp)

Roligt att läsa om vad ni andra väntar på. :)

Skulle gärna ha några bra ston på island så man kunde betäcka med dom fina hingstarna som finns där.
Vem vet kanske i framtiden.

Vi kommer få fullt med bebisar nästa år.
Vi väntar på två Birkir frá Skáneyland-föl, två shettis-föl samt två fallabella-föl :)

Mina 3 ston är alla dräktiga med Breki fra Audsholtshjáleigu.

Sto 1 är fux, ljus man, 9 år e:solfari från kvarnbacka
mkt trevligt lynne, mkt vilja och har givit bra avkomma innan.

sto 2 är gulsvart 9 år e: freyfaxi fra thoreyjarnupi
suuper snäll och trevlig, mkt bra gång, dock liten

sto 3 är silversvart 4 år e: emil fra vestri leirargördum
mkt lovande sto som ska bedömas i framtiden är det tänkt.

Tanken är att det ska komma ut 3 vackra föl med bra exteriör och jämna gångarter, helst 5 gångare!

Vi vänta 2

1:a beräknad till den 28 maj. Aradis betäckt med Atgeir frá Vatnsleysu
2:a beräknad till den 14 juni. Dád betäckt med Garri frá Reykjavik

nästa år blir det fler så ska 5 eller 6 ston betäckas.

Tillägg...Glömde!

Jag hoppas att det blir någon black färg av något slag, chansen är att det blir brun eller musblack alt. brunblack är lika stor, men med min otur:grin: blir den väl brun...Men det gör inte så mycket igentligen!
jag kommer att behålla avkomman och skall bli min framtida ridhäst till mig själv! kön har inte heller så stor betydelse men ett sto vore roligt!

KL.
Här ploppar det förhoppningsvis ut tre silversvarta föl till våren/sommaren :angel:
Alla är E: Sedill frá Hólum.
nr 1 och 2 är U: Svarta mammor
nr 3 är U: Fux

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 485
Senast: em-pirre
·
Avel Hej! Jag har ett sto på hela 7 år! Hon väntar nu sitt första föl, bf: Maj 2021. Men nu har hon blivit farlig!! Och helt...
2
Svar
24
· Visningar
4 945
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar