Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Okej, vad kul att du varit där! Ja, det är ett jättefint ställe med härliga människor, underbart att jobba där:)

Ja, Ljóska ser för rolig ut när hon är klippt, så söt!! Aboti är kanonfin!

Okej, vad kul att du varit där! Ja, det är ett jättefint ställe med härliga människor, underbart att jobba där:)

Ja, Ljóska ser för rolig ut när hon är klippt, så söt!! Aboti är kanonfin!

Aboti er superhest :D
displayimage.php

Är hon född på Södulsholt också?

Har för mig att jag har sett samma bilder som du har lagt ut här på ditt föl på någon annan gårds hemsida!

Nej, det är hon inte. Hon är född på Sölvholt, som slaktföl. Men jag flyttade henne hit eftersom jag känner de som har gården och har min andra häst här. Så du har kanske sett henne på någon förmedlares sida eller så innan jag köpte henne? Eller var det nya bilder på henne? Då är det iofs lite konstigt...

Hrimbakur- jaavisst, Gummi hade ju varit och tittat på honom som spekulant, men jag tror inte det blev något köp. Men han är väl fortfarande till salu för rätt pengar:D

Måste ha varit bilder på henne innan du köpte henne!
Annars är det bara konstigt.
:)

Men hur gör du människa ? :love:
Jag blir bara mer och mer imponerad av din avel !!

Tack, tack.

Jag har nog turen att ha hittat två ston som är riktigt bra nedärvare som inte har Orriblod så jag kan använda alla fina Orrisöner som finns.

Lilla Skrugga var dock lite av en chansning, hennes pappa är den enda hingst vi använt som inte har en "förstaklass bedömning" men han har å andra sidan så ruskigt bra stam att det borde inte kunna gå fel (e. Thoroddur frá Thoroddstödum u. Samba frá Midsitju)
Han ska visas i vår så det blir ju spännande.

Det är bara att :bow: för som sagt, du verkar ha lyckats väldigt bra med din avel! :love:

Jag kan tänka mig att du vid det här laget "känner" dina ston väldigt väl och vet vad som matchar bra och vad som fungerar mindre bra i hingstväg? Det är väl litegrann "hemligheten" bakom bra avel - att känna till sitt sto och veta vad hon har för starka resp. svaga sidor?

Hur tänker du annars? Om du vill dela med dig?! ;)
Vad är viktigast när du väljer hingst? Stam, avkommor, BLUP, bedömning?

Ja det tar några år och några avkommor på ett sto för att se någon sorts linje på vad hon kan tänkas ge och vilka hingstar som passar bra.

Det ena är lynnet absolut viktigast då hon själv är mkt välbyggd (möjligen med onödigt rak, "stel" rygg) och har riktigt flashiga gångarter men en tendens att bli stressad/spänd. Orriblodet fungerar riktigt bra på henne, det verkar som om de flesta Orriavkommorna ger ett stadigt humör.

Det andra stoet (mamma till Skrugga) är ganska grovt byggd själv så där vill jag gärna ha ngt som lättar upp lite men det har blivit så att jag använt ganska mkt Orriblod på henne också. Hon har ett helt annat lynne, lite hårdare inte lika vek som den andra och jag har märkt att om jag använder Ofeigurblod kan det bli lite väl mkt humör. Fast å andra sidan är det ju kul med humörhästar om man får dem med sig, de är orädda och tuffa av sig.

Mina ston bor mitt på södra Island där tillgången på hingstar är enorm så jag låter det styra lite att använda dem som är hyfsat nära (och det är ju massor) och så priset förstås och eftersom jag är intresserad av att kunna sälja avkommorna och dessutom personligen gillar skäckar slår jag gärna till om det finns en bra, välstammad skäck i närheten. I sommras använde jag Ljóni frá Ketilsstödum på båda.
Jag använder nästan bara bedömda hingstar (Skruggas pappa som enda undantag) med en bra ridegenskapsbedömning. Fyr eller femgångs spelar ingen roll så länge de har riktigt bra tölt.

Oj det blev långt

HM kom på mer....Jag har lärt mig att det ena stoets avkommor ska man helst gömma nånstans i skogen och inte titta på förrän de börjar närma sig fyra års ålder för då blir man bara besviken medan det andra stoets föl är vackra och rör sig fint "redan från början".

Inte jag heller !!

Mist: Du vill inte byta Skrugga och Fáni mot ... en stor femgångsvalack som alla kan rida som har tävlat SM 2007, 2008 samt varit kvalad 2009 ? :angel: Haha

Jättekul att du vill dela med dig om hur du tänker med din avel. Tack för det! Fortsätt gärna att skämma bort oss med bilder på alla dina fina fyrbenta, det uppskattas! ;)

Inte jag heller !!

Mist: Du vill inte byta Skrugga och Fáni mot ... en stor femgångsvalack som alla kan rida som har tävlat SM 2007, 2008 samt varit kvalad 2009 ? :angel: Haha

Har mamma din koll på att du planerar att byta bort Ási?! :p :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka