Sexhandel, dvs att sälja och köpa sexuella tjänster, är en marknad. Så länge den marknaden finns och det finns en efterfrågan kommer trafficking osv finnas. Helt enkelt för det är lukrativt.
Det går inte skapa en ren frivillig marknad. Mindre nogräknade aktörer kommer se sin möjlighet att sälja en annan människas kropp, att tvinga en annan människa att sälja sin kropp, att profitera på en annan människas kropp. Osv osv osv.
Dvs för att människor ska sluta fara illa I sexhandeln måste den utplånas.
Genom att erbjuda sina tjänster till försäljning på den marknaden bidrar man till ett fortsatt utbud, som möter efterfrågan. Man bidrar till att marknaden fortsätter leva. Och då fortsätter trafficking etc.
Det har redan jämförts med droghandel. Om jag så odlar kravodlat fairtradeknark och säljer så mitt agerande på narkotikamarknaden bidrar till att den fortsätter existera. Om jag köper narkotika, om än kravodlad bidrar jag till att marknaden fortsätter existera. Därmed bidrar jag till misär, lidande och brottslighet eftersom den delen är en mycket stor del av narkotikamarknaden.
Det finns bara ett enda sätt få bort lidandet och det är att hela marknaden dör ut. Hela branschen dör ut. Det är givetvis närmast utopiskt, men man kan göra sin del genom att åtminstone inte bidra till den. Bidrar gör man genom att köpa eller sälja på den. Oavsett.