Vår/sommartråden!

Sv: Vår/sommartråden!

Jag tror det handlar om det rent psykiska hos oss människor. Om man vet om att någon skadat sig allvarligt (eller dött i detta fall) kan man ju bli spänd själv, och det kan ju i sig bli en fara ute på banan sen. Har även varit med om detta på hopptävling att de inte ropat upp vad som hänt inne i ridhuset (omkullridningar och allvarliga skador) för att de andra ryttarna inte ska påverkas av det inför deras starter.

Jag ÖNSKAR verkligen att vi red 4, för det är de 3 snabbaste tiderna som räknas och då kan ju laget fortfarande ha en chans om en bangar/bryter.

Det är ju två riktigt tc-rävar jag ska rida med, och det var mest bara de två som kom på att de ville göra det här igen eftersom de såg en potentiell tredje lagmedlem i mig och Nelly, hehe. Så vi rider bara tre, och om jag då ballar ur så är vi ju uteslutna.

Jag ska verkligen försöka bita ihop, oftast släpper ju allt efter 2-3 hinder... Men OM jag någon gång under banans gång känner mig rädd för min egen eller Nellys skull så kommer jag bryta. Jättetråkigt för laget då såklart, men det ska ju vara roligt och inte otäckt. Jag planerar en lååååång fälttävlanskarriär för Nelly och jag skulle aldrig ta några risker jag inte kan stå för efteråt.

Men ja, generellt är jag mest bara supertaggad just nu!
Lättare träning med laget på torsdag (mest bara prova på att galoppera hästarna ihop + hoppa några språng), sen på söndag smäller det!!! =D
Röda dräkter med vita stjärnor kommer vi ha, haha!:D

Kl

Förr (ni gamlingar i tråden :-D), hur vanligt var det då att hästarna skadade sig illa på hinder? Hur vanligt var de att de kollapsade pga typ hjärtproblem o liknande?

Är det bara att det är tillgänglig info nu för tiden som gör att det känns som det är mycket olyckor eller?

Jag kan ju svara har ju hållit på med fälttävlan i många år nu och ja jag undrar lite faktiskt för förr hände det väldigt sällan att hästar förolyckades på tävling och så många starter var det inte då så man kunde mörka det.

Nu är det betydligt fler starter så det kanske är en orsak till att fler olyckor händer.

Förr var ju hästarna bättre tränade eftersom man la upp träningen annorlunda. För mig som hängt med ett tag så tycker jag att det verkar som om olyckorna har ökat ffa här hemma i takt med att det blivit fler endagstävlingar. Det är ju självklart en ren reflektion från min sida.

Har en hel del andra funderingar över det också

Jag tyckte mig märka en ökning av olyckorna både på hinder och sådana som föll ner och dog när dom tog bort steeplen.. vet inte om det är ett sammanträffande men vet att jag reflekterade över det då.

Oj, de fick verkligen bada förr i tiden. Haha bäst är när en häst kommer upp med sjögräs över hela huvudet.
Man får ändå säga att de var jäkligt smidiga många av ryttarna. :D

I helgen ska jag ta ut fullblodet på terrängträning för första gången! Ska bli spännande.
Från att hopptränaren sa till mig första gången jag tränade för henne "Men du den där kan du ju absolut inte rida terräng på, den är ju livsfarlig!"
Till någon vecka senare "Oj, vad har du gjort med hästen? Den kan ju faktiskt hoppa! Är det verkligen samma??"
:up:

Det är för att inte påverka de andra ryttarna så mycket, det var samma på Tågarp i helgen, de gick inte ut och sa att hästen dött.

Docka: Det kommer gå jättebra ska du se! Tycker du har en sund inställning, det är precis så man ska tänka, och bra lagkamrater stöttar dig i ditt beslut att bryta isf, annars kan de dra dit pepparn växer :D Ska bli kul att höra din rapport sen!

Jag tyckte mig märka en ökning av olyckorna både på hinder och sådana som föll ner och dog när dom tog bort steeplen.. vet inte om det är ett sammanträffande men vet att jag reflekterade över det då.

Ja jag gör samma reflektion. Tror faktiskt att hästarna var betydligt bättre tränade förr och dessutom så tävlade man dem inte så mycket som idag vilket kan vara en liten faktor i det tror jag

Jo men oxå att banorna är mer tekniskt svåra idag.. rena banhoppningen.. tillsammans med kanske sämre tränade hästar så får dom mer mjölksyra? *spånar*

Haha hela min vårsäsong faller i bitar... nu blir det säsongsdebut i Hermanstorp för båda som det ser ut just nu ;) Nu har vi bokat resan till England så jag befinner mig i Badminton istället för Tranemo vilket inte alls gör speciellt mkt men jag missar även Flyinge helgen efter.. men nåja jag kan stå ut :D

Ser nästan mer framemot att gå terrängbanan i Badminton än att se folk rida över den :p Kul oxå att det iallafall blev en svensk till start!

Fruktansvärt!:( Men det jag la märke till mest är hur lugna hästarna ändå är när ryttarna klänger o drar i dom? Betydligt lägre "blod" på dom i skallen även om många ser ut som rena fullblod?

Gud, jag skrattar ihjäl mig åt han som lämnade kvar hästen i vattnet när den inte ville följa med upp! :rofl:

Idag var vi på vår första terrängträning för säsongen, Chatsi hade inte glömt hur man gör! :love:

Jag tror jag ska sätta skyltar på banan på söndag där det står: Räta upp dig! :meh:

kl
hööks fälttävlans skydd, vad för erfarenheter har ni av dem? har använt dem mycket hemma runt gården i både hopp och dressyrarbetet, tycker att de suttit väldigt stabilt och bra, men nu när jag var ute på en 1timmes tur i skritt så fick hästen skav fram på bakbenet av dem :o. nästan som om skenan fram har legat och nött mot benet. kan det vara att jag spänt för hårt? (tyckte att de var lite tighta faktiskt men dum som jag är och stressad då ridsällskapet redan kommit så gjorde jag inget åt det, ville inte ha dem för lösa heller då vi skulle rida i skogen(min häst är en klant så vill ha ordentligt med skydd i terrängen ^_^)).
vågar jag använda dem igen? eller är det bara att sälja vidare och köpa ngt annat?

Jag har bara frambensskydden så ingen erfarenhet av bakben men däremot tycker jag inte att man bör sitta o rida ut med FT-skydd alls. De är ju framtagna för att användas en kortare stund på terrängen o inte nåt man rider med 1-1,5 timme.

Gillar iaf Hööks skydden, klart godkända för den pengen.

En terrängträning då?

Ingen erfarenhet av hööks men bakskydd har jag inte hittat några som passar min =/

Skulle inte använda dom mer...när det kommer till terräng skydd och skenor är jag väldigt restriktiv med användningen.

Kl

Nu är jag framme i England. .eller kom i går kväll..sol och 19 grader idag..vi får hoppas det håller i sig över badminton nu..ska bli såååå häftigt att se! !

:(, ok terrängskydd = endast för kortare användning. (men hur gör ni då på träning? de är väl betydligt längre än en terräng runda på tävling:p? + blir blöta, leriga och svettiga, en skritt tur på en knapp timme mestadels på grusväg borde inte vara så mycket värre :p?) använt dessa skydden ca 10 gånger i både djup snö, djup lera och ännu djupare lera :p, aldrig ett till tuffsat päls strå. så är förvånad att hon inte fått ngt skav tidigare.

men ngn som har tips på andra heltäckande skydd jag kan ha till vardags? vågar inte ha strykkappor el damasker i skogen då jag är rädd att det ska fastna pinnar osv in under dem. vid vardags ridning så har jag senskydd och strykkappor. rida utan vill jag inte då hästen är en klanta och är inte van vid att lyfta på fötterna + stryker sig bak.

Jag rider med vanliga neoprendamasker i fram o korta eskadron skydd i bak till vardags. Har de både vid uteritt o dressyrträning. Har senskydd fram i hoppning men samma skydd i bak som alltid.

På terrängträning har man ju terrängskydden såklart, har aldrig haft problem med hööks skydden ifram eller mina N.E.W skydd som jag har både som bakskydd o även en uppsättning runt om.

:(, ok terrängskydd = endast för kortare användning. (men hur gör ni då på träning? de är väl betydligt längre än en terräng runda på tävling:p? + blir blöta, leriga och svettiga, en skritt tur på en knapp timme mestadels på grusväg borde inte vara så mycket värre :p?) använt dessa skydden ca 10 gånger i både djup snö, djup lera och ännu djupare lera :p, aldrig ett till tuffsat päls strå. så är förvånad att hon inte fått ngt skav tidigare.

men ngn som har tips på andra heltäckande skydd jag kan ha till vardags? vågar inte ha strykkappor el damasker i skogen då jag är rädd att det ska fastna pinnar osv in under dem. vid vardags ridning så har jag senskydd och strykkappor. rida utan vill jag inte då hästen är en klanta och är inte van vid att lyfta på fötterna + stryker sig bak.

Men varför ha terrängskydd för en skrittur? Kan inte hästen gå utan benskydd när du bara ska skritta? Jag förstår din tanke men det är inte så skoj med skav pga grus och smuts i skydden.
Jag använder endast senskydd fram när jag hoppar och rider ut. Terrängskydd tycker jag ofta har en rätt dålig passform men de åker på under träning och tävling.

min häst är en sån som drar till sig småsår och stryker sig bak = måste ha ngt på bakbenen åtminstone. sen angående skogs ridning så är det först nu efter 5 år med denna hästen som jag kan rida i skogen(fick demolera lite stengärden som varit i vägen :devil:), annars har vi endast ridit ut på en åker och grusvägen utanför gården :/. helt platt landskap dessutom. och innan jag fick henne så gick hon mer eller mindre bara på ridbana. så vi har inte riktigt kommit in i att man måste lyfta på fötterna, är ingen röjd stig i skogen att rida på heller så blir bokstavligt talat att rida över stock och sten :p.

därav att jag haft på terrängskydden för att skydda mot pinnar som knäcks och slår upp mot hästen lite hur som helst.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Fälttävlan är först ut av de tre ridsportgrenarna under OS i Paris 2024. Så här går tävlingen till.
Svar
0
· Visningar
190
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två svenska mästare i fälttävlan korade under helgens tävlingar i Kristianstad. Wynja Eriksdotter Rubin och Mikko Moisala var...
Svar
0
· Visningar
92
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När de nordiska mästerskapen i fälttävlan avgjordes i Köpenhamn i helgen blev det en tävling som innehöll flera fina framgångar för de...
Svar
0
· Visningar
99
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen arrangerade Häggums sportryttarförening Folksam Ponny-SM i fälttävlan. Tävlingarna gick på Häggum samt Grevagårdens...
Svar
0
· Visningar
107
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama