Var ska vi resa?

Jag har varit i rätt många europeiska storstäder med småbarn och barnvagn. London är utan jämförelse MINST barnvänligt och minst anpassat för barnvagn etc av alla jag har besökt.

Det är genomförbart, men jag skulle bara göra det om det av någon anledning var VIKTIGT för mig att åka just till London. Det gäller kollektivtrafiken, men även restauranger, museer o dyl. Allt funkar lite sämre med barn där och attityden från folk är inte barnvänlig inne i stan.

Och då tycker jag vanligtvis att det är enkelt att resa med småbarn. Bara inte i London.

Jag skrev bara att det går lätt att åka buss. That's it.

Ingenting om någonting annat.

Någon som faktiskt rest dit med barn - mitt låg fortfarande i magen när jag var där senast - får rätta mig om jag har fel, men jag tycker att Wien verkar vara en hyfsat barnvänlig stad. Åker ni i september så har den värsta hettan lagt sig också.

Jag cyklade en gång runt Bornholm. Om barnet finner sig i att sitta längre stunder i cykelvägen kan jag säga att det var superkul. Väldigt avslappnande semester faktiskt.

Någon som faktiskt rest dit med barn - mitt låg fortfarande i magen när jag var där senast - får rätta mig om jag har fel, men jag tycker att Wien verkar vara en hyfsat barnvänlig stad. Åker ni i september så har den värsta hettan lagt sig också.

Wien har ju tex fördelar som rätt bekvämt breda trottoarer, vilket är bra när man går med en barnvagn.

Nu är det ca två år sedan jag var i Österrike, och då fick man fortfarande röka på kaféer och restauranger. Många svenska föräldrar bekymrar sig ju väldigt mycket om deras barn kommer i minsta kontakt med tobaksrök, så det skulle väl vara det som kan vara ett bekymmer då.

Själv lutar jag åt att man kan åka precis vartsomhelst med en så liten som TS plutt, det är ju bara att ta bebis i famnen och dra (tyckte bara att det var konstigt att lyfta fram London, eftersom det är den utan tvekan minst barnvänliga stad jag känner till).

Numera finns ett begränsat rökförbud i Österrike, men det diskuteras ett total förbud. Minns inte riktgt vart gränsen gar men ett pa riktigt litet café far man röka. Större ställen maste ha rökfritt men kan ha speciellta erbjuda rökrum, ibland kan dessa rökrum vara ganska dumt placerade sa röken märks även utanför. Pa uteserveringar är det fritt fram att röka.

Salzburg- Jag har inte varit sa mkt där men jag gillar staden, mysiga resturanger och jag gillar stämningen där. Ett tips är haus der Natur (hausdernatur.at) där kan man utan problem spendera tva dagar.
För Innsbruck har jag mer tips eftersom jag bor där.

Och jag försökte svara att barn är ganska ovälkomna i London. Bussarna är inget märkbart undantag.

+1 på den. Känner nästan ingen som inte flyttat ut från London när det har varit dags för barn. Man märker skillnaden så fort man kommer utanför stan, om än bara någon halvmil, men det är ju inte där man vill befinna sig om man åker till London.

Det visas inte särskilt mycket hänsyn till barnvagnar på Londonbussarna - står någon med en barnvagn på hållplatsen och det är många andra som ska på så har jag nog aldrig sett folk stå tillbaks och vänta på nästa buss för att släppa på en barnvagnsframförare som tar upp mer plats.

Dessutom - man kan inte riktigt "strosa" på gatorna i London, och man kanske inte går jättesnabbt med barnvagn. Det går fort fort fort hela tiden och folk blir vansinniga om man inte håller farten. Och åka rulltrappa med barnvagn låter inte alls roligt i London där man blir lynchad om man inte håller sig på sin kant, jag vet inte hur mycket plats en barnvagn tar upp men det känns som det är svårt att få den att ta upp lika lite plats på bredden som en människa.

Mitt förslag är Amsterdam.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka