Var ska jag göra av katten???

M

Mindra

Jag har räddat en superfin katt från en mkt otrevligt och plågsamt öde. Den är säkert en helt underbar katt men vår situation hemma blir kaosartad av honom. Jag vill inte ha en till katt men jag ville ju inte att denna skulle plågas ihjäl som förra ägaren faktiskt höll på med. Nu slåss jag med mitt dåliga samvete för hur tusan jag skall göra. Katten är sjukt gosig och älskar närhet i alla de former (märkligt med tanke på hur den behandlats innan men de tycks liksom ha slagit över för honom) Han vill helst va i knän hela tiden! Tyvärr så fungerar han inte alls med mina hundar vilket gör det hela väldigt jobbigt, han älskar de andra katterna men mina katter gillar inte honom. Han försöker få vara med dem hela tiden men de blir vansinniga på honom! Hundarna älskar de andra katterna men hatar honom. Ja ni förstår ju.. Kaos.

Jag har försökt placera om honom. Jag har ringt till katthem men de jag pratat med är överfulla. Jag vill ju inte behöva avliva honom men när ingen vill ha honom och jag inte kan så vet jag inte riktigt hur man skall göra? Här hemma vill stämmningen inte lugna sig och jag kan inte gå omkring med honom i famnen hela tiden när jag har så mkt annat.

Fler tips på hur tusan man skall göra?? Vet ni vart man kan vända sig?? Jag har testat alla katthem jag kunde hitta i vår närhet (sthlm så de blev endel)

Sv: Var ska jag göra av katten???

Har jag redan gjort (skrev bara i tråden att jag försökt omplacera men med det menade jag att jag annonserat) tyvärr är en stor katt inte så atraktivt att ringa på...

Skrev mest tråden i hopp om att ngn annan vet ngt alternativ som jag inte tänkt på..

Hemma hos mig i sthlm.

Funderar på att testa hans lycka i falköping där jag har mina föräldar, kanske kunde få ngt stall där i krokarna att ta honom. Tanken slog mig just så vet inte om de är genomförbart. De flesta stall osv där har redan mer katter än de önskar.

en så social och gosig katt borde det ju vara lätt att hitta hem till..fast det är ju svårt med stora kissar när de flesta vill ha ungar..

kolla med vänner och bekanta? kanske har de nån släkting eller så? han skulle ju passa bra hos någon äldre/någon som är hemma mycket och som kan sitta och kela :)

När jag pratat med katthem har de inte haft plats. Speciellt inte med tanke på att han har tak över huvudet och mat och ngn som bryr sig om hans hälsa. Dvs han är inget "panikfall".. Fast för mig börjar det ju blir det.

Men men.. jag skall testa igen. Jag kanske inte va tydlig med hur svår situaton det är när jag pratat med dem. Men som sagt, enligt dem jag ringt hade de inte platser när jag senast ringde.

ja jag trodde ju att han skulle va lätt att hitta hem till, men icke.
Har kollat med vänner osv men ingt napp. Ska kolla med mina föräldar om de kanske vet ngn där i krokarna.

Hemma hos mig i sthlm.

Funderar på att testa hans lycka i falköping där jag har mina föräldar, kanske kunde få ngt stall där i krokarna att ta honom. Tanken slog mig just så vet inte om de är genomförbart. De flesta stall osv där har redan mer katter än de önskar.

Tyvärr finns det inget katthem i Falköping, det närmaste är i Skara och där är det fullt jämt:( jag har försökt få dem att ta hand om katter vid olika tillfällen (hittekatter alltså) men jag har alltid fått lösa det själv tillslut. (Läs de har blivit kvar här;))

Tyvärr finns det inget katthem i Falköping, det närmaste är i Skara och där är det fullt jämt:( jag har försökt få dem att ta hand om katter vid olika tillfällen (hittekatter alltså) men jag har alltid fått lösa det själv tillslut. (Läs de har blivit kvar här;))

Hehe ja om de hade fungerat hade jag också låtit honom stanna, han är jättefin och go. Men han är nog rätt uttråkad hos mig och jag har redan dåligt samvete för att jag inte hinner med alla djur på de sätt jag vill.

Dumma falköpings som inte har ngt *ler* men jag tänker som sagt ändå kolla med folk där i krokarna. Tror de är lättare att få ngn där att ta emot en vuxen katt än i sthlm. Men jag vet ju inte, de va en gissning tagen från inget...

Töreboda har jag för mej har ett katthem och det är ju inte jättelångt ifrån Skara/Falköping... vet inte hur de har det med platser där, men det kan ju vara värt ett försök =)

Ring till katthemmet igen och säg att du har hittat en hemlös katt. De tar lättare emot den om den inte har tak över huvudet. Jag vet att et är hemskt fult att göra så men det är lättare än att försöka övertyga dem om varför katten absolut inte kan bo hos dig...

Det framgår inte hur länge du har haft katten? Jag arbetar själv med hemlösa katter genom en förening i södra sverige, och har därmed ofta nykomlingar i min grupp. Det är inte alltid som det fungerar till en början, men katter och hundar är liksom vi vanedjur och vänjer sig vid varandra. Är katten kastrerad? Det kan isf vara en bra början att se till att detta blir åtgärdat så att gruppen kan komma bättre överrens.

Lycka till!

sätt upp lappar i affärer där många äldre handlar (dvs oftast de mindre affärerna som ligger i anslutning till bostadsområden), skriv att du har en katt som måste omplaceras, att den är väldigt tillgiven och rumsren (om den nu är det vill säga).
det finns ju många äldre som förlorat sin livskamrat, som skulle må bra av att få ett djur att leva med. men det kanske är för jobbigt med en jätteaktiv kattunge, så en äldre katt skulle fungera utmärkt.
be dina föräldrar prata med sina kompisar och sprid det på det sättet också

Jo.. om jag kunde skulle jag nog det. Men blir så nervös å känner mig så skyldig om jag ska ljuga så blir bara osammanhängade och stammar :angel: ..

Han har varit här ett tag nu ( ca 3 mån), tilräckligt för att jag ska känna att det inte fungerar för någon part. Nu senaste dygnet har en av hundarna lessnat på riktigt och för första gången någonsin så jagar han katt... Med tanke på detta blir det nu väldigt spänt då jag får separera dem till olika rum.

De var ett riktigt bra tips.. Ska göra det!

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 222
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 218
Senast: Jahaja
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka