Var ska jag börja?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Shetland_Memories
  • Startdatum Startdatum
S

Shetland_Memories

Hejsan. Jag är en tjej på tolv år, och är helt galen i hästar. Sen jag läst ett par böcker (King of Sunset) Har jag blivit lite intresserad av trav. Men jag kan ju såklart ingenting om alla kända hästar eller kuskar/tränare eller nånting. Detta är kanske en ytterst dum fråga enligt vissa, men det jag undrar är liksom... hur får jag veta mer om trav och liknande? Tycker det är lite tråkigt att söka omkring på internet, även om jag inte gjort det innom traven än... några tips? :o

Sv: Var ska jag börja?

"Vi" har en sida som heter www.travsport.se som man kan se all info man vill om travaren.

du kanske skulle titta på ponnytravsidan ?
I Piteå har dom väl också ungdomsgrupper för just ponnytrav, Vitsand ?? Visst ligger det därborta ?
Isåfall kanske "vår" Nilema här kan hjälpa dig att få kontakt med "travfolk"

Ponnytrav är ett bra sätt att komma in i travets värld och dessutom själv fått både träna och tävla med sin ponny.
om 12-åring får du tävla med både A- och B-ponnyer, dvs främst shetlandsponnyer (får du tävla t.o.m det år du fyller 15) och gotlandsruss (får du tävla tills du är 25!).
Om du googlar på "ponnytrav" så hittar du flera bra sidor om detta.

På de flesta (alla?) travbanor finns någon form av travskola/ponnytravskola som är travets motsvarighet till ridskolor, där man alltså får testa utan att behöva ha en egen häst. Kolla hur det ser ut med den saken på Din egen närmaste travbana! :idea:

Hej var in och kollade på din hemsida & du har ett riktigt guldläge för att lära dig allt om trav!
Stallägaren har varit aktiv (är aktiv?) i ponnytravet här i norr, tror han varit ansvarig i skellefteå men hjälper ofta till i Piteå.
Har även varit lärare på travskolan på Wången

Ta chansen, du har den i stallet!

Ja asså köra kan jag ju. Jag har ju två sköthästar (de är shettisar, en brukar vi köra, den andra kanske vi ska få börja köra) och på en av dem brukar jag ju träna. Vi brukar alltså köra med vagn, men det är ju en bra början. Vi brukar fara ut i naturen. Men det är inte riktigt det jag menar, jag menar mer liksom mer tränare / lopp / travhästar och liknande, inte travning i praktiken.

[nilema] Vem menar du har varit i Skellefteå? Totte eller? Har han varit travlärare?

WOW, häftigt! Hehe, han har lärt mig mycket genom det halvår jag varit skötare! Men inte att köra, det var några andra tjejer på mitt stall som lärde mig och mina två andra skötarkompisar det!

Torsten har t om varit ( eller är han fortfarande ? ) Travtränare , alltså proffs.

Asså, jag är faktiskt lite osäker på om han verkligen är travtränare längre. Asså, nu är det ju vinter och jag har ju inte varit skötare så länge, så jag vet inte om han kör så mycket lopp. Han har haft sin dotters häst i träning, men den blev halt och då skickade han tillbaka henne. Nu har han två ston, och minst ett av dem har föl, så han kan liksom inte köra dem, så jag vet inte...

En gång travtränare alltid travtränare. ;)

Att han i dagsläget inte har löst ut sin licens ("rätten" att på pappret startanmäla & vid körlicens:köra häst på tävlingsbana) eller har någon häst att köra innebär inte att han slutat vara "travtränare"

Läs mer om licenser på www.travsport.se -->info& regler-->licenser

Han började sin proffstränarkarriär (dvs ta betalt för att träna andras hästar) 1981 och hållit på men hästar innan dess.

Så bara för att han inte har någon häst hemma att köra betyder inte att han förlorat erfarenheten & kunnandet han har samlat på sig under årens lopp, så fråga honom och ta del av vad han har att lära ut!

Ta dig tid att läsa lite på www.travsport.se finns mycket matnyttigt även på www.nptf.se som är Ponnytravet i Boden

Men jag förstår inte hur du har fått för dig att han inte är duktig längre. Jag sa bara att jag inte var säker på att han fortfarande var travtränare, och lika "aktuell" som tidigare. Visst förstår jag att han är otroligt duktig, eftersom han hållt på med hästar så länge, jag har aldrig sagt att han inte är bra längre!

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 157
Senast: lizzie
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 014
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30