Var ska jag börja?

M

Ms Fairchild

Hejsan allihopa! Jag är en gammal hoppryttare som tänkt sadla om och börja rida Islandshäst. Problemet ligger givetvis i att jag aldrig varit involverad i det hela och behöver lite råd och tips. Vilken utrustning är väsentlig, vad bör man skaffa?
Är tacksam för all er hjälp:)

Sv: Var ska jag börja?

Jaa, ridkläder och sånt är ju detsamma som på "vanlig" häst om man inte vill ha speciella islandsridbyxor( långa skoridbyxor)

Till hästen är ju en islandssadel att rekommendera men det funkar ju bra med dressyrsadel eller annan sadel om den är bra inpassad.

Det du ska skaffa dig är en "lättväxlad" häst och en bra tränare och goda vänner som har lite erfarenhet.
Det är trots allt en vanlig häst men om man inte är van vid tölt och pass är de lite mer svårväxlade. Kan ha mer vilja än vanliga hästar som man inte får vara rädd för utan istället utnyttja.

Du kommer att gilla de lurviga kraftpaketen!

/Jonaz

Tycker du ska använda den utrustning som du och hästen trivs med. Man måste ju inte byta utrustning för att man byter hästras.

Till hästen är ju en islandssadel att rekommendera men det funkar ju bra med dressyrsadel eller annan sadel om den är bra inpassad.
Jag har fått lite känslan av att dom där "typiska" islandssadlarna ofta ligger sämre än vanliga dressyrsadlar så jag skulle satsa på en dressyrsadel.
Finns ju även dressyrmodeller med flatback om man inte vill ha så djupt säte ..

Vad roligt att du hittat tjusningen med islandshästar!

Håller med Jonaz - hitta en "lättväxlad" häst och en bra tränare, för även om man har ridit mkt förut och är duktig, så tar det ett tag innan man hittar "knapparna" och känslan för de extra gångarterna.

Vad det gäller utrustning så använd det som känns bra. Huvudsaken är att det verkligen passa hästen, vilket väl gäller alla hästar oavsett ras. Skulle det sedan dyka upp bekymmer som gör att du behöver korrigera utrustningen så har du ju troligtvis en hel del erfarenheter själv och så kan du ju alltid rådgöra med tränaren eller andra duktiga islandsryttare.

Gå med i en Islandsklubb där du bor. Då lär du känna likasinnade ;) och kan hitta en massa kunskap, roliga träffar o tävlingar och roligt o trevligt sällskap! Gå in på SIF:s hemsida (icelandichorse.se) så kan du klicka på lokalföreningar nere till höger, men det kanske du redan har hittat..

Senast ändrad av en moderator:

Det beror ju på din häst...
Rakad=fler täcken
excem= "helpjamas"
Annars så är det ju det vanliga, men skippa benskydd (oftast) mankam och man ryckar attiraljer.... Skaffa en bra hårborste istället!

Gå in på www.icelandichorse.se och hitta din lokalklubb. Kontakta första bästa tur firma och ring och fråga om du kan få komma på studiebesök, du kanske kan få en riktigt god vän:idea:

Välkommen till "vår värld"!

//M

Jag har fått lite känslan av att dom där "typiska" islandssadlarna ofta ligger sämre än vanliga dressyrsadlar så jag skulle satsa på en dressyrsadel.
Finns ju även dressyrmodeller med flatback om man inte vill ha så djupt säte ..

Okej, jag har ingen större erfarenhet av sadlar på islandshästar. Har bara en egen utpassad islandssadel som jag är supernöjd med. Så det beror nog på hästen uppbyggnad och hhur pass inpassad den är:)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 875
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
711
Senast: Glimra
·
Hemmet Som rubriken säger - jag vill utöka räckvidden på mitt Wi-Fi, helst både inne i huset och så att det räcker ut till stallet. Har idag...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Monimaker
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 487
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18