Var sitter längdbärigheten?

Taefill

Trådstartare
Det kanske ska vara på ridning, men det känns inte som världens mest seriösa fundering så jag provar här ;)
Efter att ha pratat med en gammal bekant började jag fundera på det här med hur olika hästar/ponnyer tar olika mycket längd. Som exempel kan nämnas en ridskoleponny, maxad b, som tar ryttare på uppåt 165-170 innan det ser tokigt ut. En annan b-ponny såldes då ryttaren (nyligen) blivit för lång. Ryttaren skaffade sig då en stor d-ponny, som h*n redan såg nästan för stor ut på.
Jag själv (ca 174) har ridit c-ponnyer som bär upp min längd utan problem och stora hästar jag känner mig lång på.

Då är frågan: Var sitter "längdbärigheten"? Är det bredden över ryggen? Längden på hästen (hals, rygg)? Steglängden? Avsaknad av manke? ;) Generellt sett tar förstås kraftiga hästar mer ryttare än smäckra hästar, men jag vet även smäckrare hästar som tar mer längd och vice versa.
Nu pratar jag alltså bara längd, rent visuellt, inte vikt, balans eller andra saker som ju är något helt annat.
 
Sv: Var sitter längdbärigheten?

Hur hästen bär upp ryttaren beror ju även på hur hästen är byggd, en grov häst bär ju upp mer än en smäcker. Likaså en ordentligt musklad häst kan ju bära mer än en som är dåligt musklad.
 
Sv: Var sitter längdbärigheten?

Det kanske ska vara på ridning, men det känns inte som världens mest seriösa fundering så jag provar här ;)
Efter att ha pratat med en gammal bekant började jag fundera på det här med hur olika hästar/ponnyer tar olika mycket längd. Som exempel kan nämnas en ridskoleponny, maxad b, som tar ryttare på uppåt 165-170 innan det ser tokigt ut. En annan b-ponny såldes då ryttaren (nyligen) blivit för lång. Ryttaren skaffade sig då en stor d-ponny, som h*n redan såg nästan för stor ut på.
Jag själv (ca 174) har ridit c-ponnyer som bär upp min längd utan problem och stora hästar jag känner mig lång på.

Då är frågan: Var sitter "längdbärigheten"? Är det bredden över ryggen? Längden på hästen (hals, rygg)? Steglängden? Avsaknad av manke? ;) Generellt sett tar förstås kraftiga hästar mer ryttare än smäckra hästar, men jag vet även smäckrare hästar som tar mer längd och vice versa.
Nu pratar jag alltså bara längd, rent visuellt, inte vikt, balans eller andra saker som ju är något helt annat.

Det som avgör hurvida vi uppfattar oss som för långa har och göra med hur stor hästen är runt om sitt bröstomfång.

En tjock eller grov häst fyller ju ut dina ben vilket gör att dina ben inte kommer komma ås längt ner eftersom du sitter mer bredbent helt enkelt.

Medas samma mankhöjd på en annan häst som docj är väldigt smäcker gör att dina ben kommer hamna mer närmare varandra och då kommer dina ben komma längre ner under hästen.


Jag red en smäcker arab en gång i tiden på 155 cm hög och mina hälar var ca 2,5 dm under hans mage.

Medans min egna ponny som är grövre bara är ca 135 cm hög och där är hälarna ca 1 dm under magen bara.
 
Sv: Var sitter längdbärigheten?

Det är verkligen något jag grunnat över också, tycker hela "du är för lång"-grejen är så luddig. Om jag tar mig själv som exempel så är jag 173 lång, väger 55kg och jag kan rida både små och stora hästar. Mina egna är 151 resp 170, båda rätt rejäla i typen. Men på jobbet rider jag en hel del olika hästar med, en ungponny på ca 147, stor kluns på 175, arab/holländare på 155, ganska nätt och senast idag satt jag en stund på en stor b-ponny haha, kände mig rätt rolig men han bar upp mig bra i alla gångarter, det är såklart inget man sitter och rider varje dag men det fungerar. Sen har jag rätt bra balans, resultat av mycket barbackaridning antar jag haha :)

Jag tror att ryttarens balans och hästens egen balans spelar stor roll. En häst som kan galoppera löst i lugn, balanserad galopp har nog lättare för att ta en längre ryttare än vad en häst som gärna rinner iväg och är lite obalanserad i sig själv kanske inte har lika lätt.
 
Sv: Var sitter längdbärigheten?

Dels har det väl att göra med bredden över ryggen, men även bålens djup och även halsens längd i viss mån (kan tänka mig att man ser längre ut på en häst med kortare hals?) hästens hållning och även ryttarens proportioner, två ryttare med samma längs men där den ena har korta och den andra långa ben ser antagligen olika långa ut på samma häst.
 
Sv: Var sitter längdbärigheten?

Jag skulle vilja säga att det beror på hur ryttaren är skapt.

Långa ben kräver välvda revben och/eller djup bål.
Lång överkropp kräver en viss längd på halsen men framförallt en viss "hållning". Dvs ryttaren kan se jättestor ut när hästen skrittar på lång tygel men när den arbetar i en bra form så ser ryttaren okej ut igen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
851
Senast: Esmeralda
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 368
Senast: mars
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp