Vår siames dödad av rottweilers (långt)

Status
Stängd för vidare inlägg.

peachezz

Trådstartare
I lördags vaknade jag av kattskrik, jag tittade ut genom fönstret och fick se det hemskaste jag någonsin sett, vår älskade siameskatt slets sönder av vår grannes (en riktig idiot....)två rottweilers.
Jag önskar inte ens min värsta fiende den synen, vår fina katt som vi haft i 10 år fick plågas till döds i käftarna på de äckliga hundarna. Jag kan inte ens sova längre och mår skit.
Ägaren är ett rikspucko som vi haft problem med sedan hon flyttade hit...hennes hästar har varit på vår mark x antal gånger (självklart har hon flera hingstar också...), sprungit ned våra staket, sprungit sönder gräsmattan, deras hingst har sprungit in i vår hage och jagat våra ston, deras hästar har sparkat sönder boxdörrar hos oss, sprungit lösa i/runt vår paddock osv osv osv osv. Hon har till råga på allt blivit anmäld för djurplågeri då hon lät en häst som hon tog emot svälta, så ägarna anmälde henne...då grät hon och spelade offer (psykopat). Hon bryr sig inte om något.

Hon har tagit emot omplacerade hundar, denna gången rottweilers som hon aldrig går ut med/aktiverar. Hon släpper bara ut dem så att de springer fritt i skog och mark, de har varit hos oss flertalet gånger, och det är inga trevliga hundar, de är rädda för människor och står still och tittar på en eller springer iväg, de kommer aldrig fram eller ser glada ut varför vi varit lite rädda för dem. Vi har varit rädda att de ska angripa vår collie och bullterrier när vi är ute i skogen...
Folk har kommit till oss och undrat vems hundar som är lösa, hennes hundar har sprungit långt bort flera gånger...det är dessutom olagligt vid denna tid på året. Men hon bryr sig inte.

Vi polisanmälde henne direkt i lördags, polisen kom och tyvär verkar de poliserna något mesiga, de pratade om att "hon vill ha grannsämja" haha...lite sent för det...tror de gick på lite av hennes skitsnack tyvärr. De sa att de inte kunde ta hundarna eller avliva dem, men vad krävs för att de ska göra det? Hundarna kunde lika gärna bita ett barn! De anföll vår katt helt besinningslöst, slet honom i stycken som att de var mkt hunriga, de verkar ha gjort det innan för de samarbetade vid dödandet....Vi tror att de har dödat fler av våra katter, då 2 andra av våra katter försvunnit under detta året...

Hur ska vi kunna värja oss? Jag är rädd att gå ut i skogen nu, är rädd att hundarna ska överfalla en eller komma in på vår mark igen. Ägaren har sagt till polisen att den ena hunden är opålitlig...ändå släpper hon den lös!!!!!!!:eek::devil: Och att den ska avlivas...men jag litar inte på henne. Dessutom ska båda avlivas, de är farliga!
Vi har en advokat som ska gå vidare med ärendet, ska kräva skadestånd osv, men vi vill ha hundarna döda...

Mkt text men jag är så otroligt ledsen, har bilden av vår Ville i deras käftar hela tiden bakom näthinnan.....Så trött på att bli drabbad av denna idiot till människa som tyvärr är vår granne....:cry::(

Miazeze Deauville, rip

Sv: Vår siames dödad av rottweilers (långt)

Jag känner också igen den.

Det måste vara min syster isåfall, visste inte att hon lagt in en tråd om det, inget hon sagt till mig.

Isåfall får gärna en moderator ta bort denna tråd.

Och det låter absolut som ett fall av ägare som inte har ordentlig koll på sina hundar och polisen borde absolut kunna ta hundarna ifrån henne. Be grannarna prata med polisen också, om alla är rädda för hundarna.

Var en väldigt lång tråd som raderades pga TS rabiata inställning till grannens "mördarmaskiner" som lika gärna kunde döda barn.
Bl a.
Fast du går nästan ett steg längre genom att sätta en psykiatrisk diagnos på din granne.

Att släppa ut katter är en kalkylerad risk, o att kräva att hundar skall avlivas för att de beter sig som de rovdjur/flockdjur de faktiskt är, tja, vad säger man om det.

Håll du dina åsikter för dig själv o lös det hela via polis/advokat.

Jag känner personen ifråga, vilket du inte gör...och då jag inte nämner några namn, varför bryr du dig vad jag kallar henne för?

Om man blivit terroriserad i flera år så är man ganska trött, när man sett sin katt slitas sönder är man förtvivlad...är det svårt att förstå?

Jag tycker inte att hundar ska döda och äta upp katter, tycker du att det är ett normalt beteende för tama sällskaphundar?
Har haft hundar och katter i 25 år och de har inte dödat varandra...

De hundarna är det något fel på, en rädd hund är en farlig hund, och om en hund dödar katter anser jag att den är farlig, och att hunden likväl kan döda ett barn eller andra mindre djur. Det har faktiskt hänt, om du nu lyckats undgå det....:grin: Varför vänta tills det händer?? De hundarna är det ändå ingen som bryr sig om....tyvärr.

Ja, frågan är bara hur många som verkligen sett hundarna lösa...det var ett par här för några veckor sedan som sa att rottweilers var lösa, och då visste vi ju att det var grannens...
Det finns ju folk som är ute och går i skogen och så, men vi är den närmsta grannen och hundarna kommer gärna hit, de letar mat osv.
Just nu är vi mkt rädda eftersom vi snart ska få föl, och det kommer inte att kännas tryggt alls att åka hemifrån.
Ägaren ska enl. polisen hålla sina hundar kopplade men det tror jag inte på för fem öre....

Tyvärr känner man sig väldigt utlämnad i sådana här situationer, jag tycker att avlivning är självklart....vill inte vänta tills vi inte har några katter kvar eller ngt ännu värre.

Stackars dej! Jag lider med dej verkligen! Hade mina två hundar slitit en katt i stycken på det sättet hade jag helt klart tagit bort dom, jag vill inte att mina hundar ska ha ett sådant kraftigt jaktbeteende!

Att släppa ut katter är en kalkylerad risk, o att kräva att hundar skall avlivas för att de beter sig som de rovdjur/flockdjur de faktiskt är, tja, vad säger man om det.

Håll du dina åsikter för dig själv o lös det hela via polis/advokat.

Såna här inlägg är så onödiga,typiska Bukesvar,någon skriver det,och andra lär sig och tycker att man kan skriva likadant..

Om TS däremot skrivit att hundarna rivit och slitit ihjäl ett rådjur,då hade tongångarna gått att hundarna ska skjutas och har man inte lydnad,så ska inte hunden vara lös..
För lydnad är viktigt på Buke..

Vad är skillnaden mot att jaga vilt eller en tamkatt..?
Ska man inte ha lydnad och uppsikt när det gäller katter? Är dom lovligt byte?

Nej, det är ingen skillnad för hunden.
Självklart är det ägarens fel som inte har koll på sina hundar, o det är polisens sak att göra något åt det.

Men att kalla normalt jaktbeteende hos flockdjur för mördarmentalitet?
Jag har viss förståelse för att det skrevs i ursprungsinlägget, men det skrevs i affekt, precis efter händelsen.

Förra tråden var dryga 20 sidor lång innan den raderades utan att något uppnåddes, så varför fortsätta?

Hundägaren skall betala skadestånd för allt hennes djur åstadkommer inklusive skadestånd o ersättning för sveda o verk.
Det är polisens sak att avgöra hundarnas öde, inte TS eller hennes syster.

Jag beklagar det djupaste vad som skett. Det är ingen trevlig upplevelse, har själv varit med om detta i ett liknande scenario. Det var vår egen katt och vår egen hund som var inblandade. Vi var bristande i vår uppmärksamhet, det skedde på vår egen gård - och det minnet hänger med länge, länge. Idag har jag givetvis valt att inte införskaffa katt då jag inte kan lita min på Jack Russel terrier, hon är en utpräglad jakthund. Katten är för henne ett byte.

Att ha sådan bristande uppmärksamhet och respekt som din granne har för er och era djur OCH även för sina egna hundar - tyder på att det behöver ske en hel del åtgärder för henne och djurhållningen. Har ni anmält innan?

Jag anser dock inte att hundarna skall avlivas för att ha dödat eran katt, även om det skedde på ett makabert sätt. Om vi baserar på det verkar det heller inte finnas en lag som faktiskt kommer tillåta att hundarna avlivas. Om man bortser från den mänskliga aspekten så är det en instinkt och som andra sagt är det bristen hos ägaren som ska dömas.

Det behöver absolut inte vara ett sjukt beteende för hundar att döda katter. Vi som t ex har jakthundar vet att det kan vara faktum.

Hoppas att det löser sig så att grannens djur och hon slutar att göra livet så pass dåligt för er som hon gör!

Jag håller inte med dig just gällande ditt svar. Har visserligen inte varit på Bukefalos under så långt tid, men vart har det varit diskussion om att hundar ska avlivas om de river vilt? Det är ju fortfarande bristande uppsyn hos ägaren som ska dömas. Så jag förstår inte din poäng här. Allt levande ska ju skyddas från bitande och jagande hundar. Oavsett katt eller vilt. Eller andra hundar också för den delen.

Om TS däremot skrivit att hundarna rivit och slitit ihjäl ett rådjur,då hade tongångarna gått att hundarna ska skjutas och har man inte lydnad,så ska inte hunden vara lös..

Jag skrev inte att det stått något om det i tidigare inlägg

,jag skrev "om TS däremot..."då hade tongångarna blivit andra..
För skriver man att "min hund jagar när den är lös..",så får man till svar "att håll hunden kopplad tills den lyder.."

Men såna svar får man inte om den jagat en och slitit en katt till döds..då är svaret.."jaktinstinkt,hunden är ett rovdjur mm.."

Så jagar den en katt och dödar den,då är det tydligen naturligt..men jagar den vilt,då ska den hållas kopplad och man ska träna på lydnaden..:confused:

Om TS däremot skrivit att hundarna rivit och slitit ihjäl ett rådjur,då hade tongångarna gått att hundarna ska skjutas

Nej, så hade inte tongångarna gått alls.

Finns en tråd på andra djur om detta ämne, fast då handlade det mest om rena jakthundar.

Trådar på ett diskussionsforum har en förmåga att spreta åt alla håll, inte alltid de håll TS önskar, och det var väl mycket det som hände med den förra tråden i detta ämnet.

Om ni har kontaktat en advokat är det den vägen ni får veta hur ni ska gå vidare och om ni kan få hundarna avlivade.

Har ni polisanmält hundägaren innan, när hennes hästar varit på er mark och förstört? Vad säger markägare/jakträttsinnehavare? Vet de om att hundarna springer fritt i skogen? Många anmälningar på samma människa kan göra bättre nytta än en enstaka.

Din systers tråd blev borttagen då det blev heta diskussioner om det var hundarnas fel eller inte. Jag förstår att det är hemskt att se sitt djur slitas i stycken och jag förstår att ni behöver ventilera och prata mycket om det men en sån här tråd brukar tyvärr spåra ur :(.

Jo, jag är medveten om det. Syftet med tråden var, förutom ventilering, att höra om någon varit med om liknande och om det på något sätt gå att få hundarna avlivade.

Nu har ägaren själv uppgett till polisen att den ena hunden är opålitlig och att hon ska avliva den, frågan är bara om hon verkligen kommer att göra det. Jag tycker även att båda hundarna ska avlivas...

Ni som är emot det, varför anser ni att det är OK för hundar att döda katter? Jag anser att en hund som sliter ihjäl en katt har gått över en farlig gräns. Jag skulle aldrig lita på en sådan hund. Känner mig rädd när jag ska gå ut...de här hundarna smyger dessutom på en...

Det finns så mkt hundar...varför spara på de med fel mentalitet? (dvs skygga, rädda för människor, dödar katter på annans mark...)

Tyvärr har vi inte polisanmält tidigare, just för att vi inte vill vara ovänner med grannen, kunna rida förbi där osv. Nu har vi inte ridit där på flera år just pga att hennes hundar är opålitliga, försöker anfalla när man rider förbi.
De har även försökt bita hennes hästar har vi sett...

Med facit i hand borde vi polisanmält för flera år sedan....dock är det andra som anmält henne. Hennes andra granne retade hon upp för några år sedan genom att ha får som hon lät gå fritt inne på hans trädgård. Han sa till henne, men då hon inte gjorde något svarade han med att köra sönder hennes gräsmatta...

Vi har fått betalt av henne pga förstörd gräsmatta/staket. Vi har dessutom tvingats stängsla av i skogen för att försöka skydda oss från hennes lösspringande hästar. Genom åren har vi haft hennes hästar här runt 10 gånger, samtliga med skador som följd. Hennes hästar (och hundar) har även varit ute på den stora vägen, en av hennes hundar blev överkörd.
Hon hade klent trådstängsel utan el!!! till hingstar, vilket resulterade i att hinstarna var hos oss flera gånger...suck. Måste man bygga en berlinmur för att freda sig?

Vi ska kontakta advokat när anmälan kommer, så vi får se hur det går.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 366
Senast: Liran
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 826
Senast: AbCdE
·
Övr. Katt Jag funderar på att ta ut min 11 åriga katt i sele. Han är innekatt sedan hela hans liv förrutom tre sommar då jag bodde i stuga på...
Svar
14
· Visningar
1 497
Senast: Caoimhe
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 452
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka