vår och sommar närmar sig!

L

link

Även om det fortfarande är svårt och tro så närmar sig både vår och sommar. Och med det en massa grönt gott gräs! Tänkte höra hur ni gör med era foderstater när gräset börjar växa? När böjar ni minska? Hur mycket ger ni hästar som går på "normalt" bete?

MVH
 
Sv: vår och sommar närmar sig!

hur vi gör : vi vänjer in dom sakta,börjar med en tim. om dan och ökar efterhand tiden i beteshagen. som när man byter hö ungefär :angel:
när och om jag minskar ev. kraftfoder beror ju på vilken individ det gäller, ålder och ras och om/hur den arbetas. behoven kan ju skilja sig mkt. åt.
"normalt" bete är ju oxå beroende på vilken häst det gäller.min väns lippis håller sig fin på det vi kallar "ponny bete", medans mitt halvblod behöver bättre bete.(hade dom gått ihop hade antingen min sett ut som ett "staket" eller hennes som en "tunna".
 
Sv: vår och sommar närmar sig!

Våra går i en stor vinterhage, så där pillar de i sig gräs i den takt det växer upp, vänjer på så sätt in sig själva. Hö får de fri tillgång på så länge de vill ha. I mitten av maj ungefär brukar gräset vuxit upp ordentligt i sommarhagarna, så då släpps de på bete där. Kraftfoder till de som behöver, min unghäst har tex varit rejält svårfödd trots gott om bete så han har stödutfodrats varje sommar (typ 0,5 kg lusern+0,5 kg korn+0,3 kg betfor/dag). I år är han dock fin, har vuxit i sin stora kropp, så jag hoppas slippa stödutfodra hela sommaren i år.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
979
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
552
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp