Var la dem hästgrejerna ?

MadicDomino

Trådstartare
I sommarstugan har vi en loge där dem har haft kor, hästar och mm.

I logen i hittade vi massor av ploggrejer.
I snickarboda hittade vi en hovtång och tömmar.
Sedan är det slut på grejerna!

Vi har letat på dem möjliga platserna man kan lägga selar mm.
Men var tusan är dem :devil:? Var har ni som hittat lokselar hittat era ? *funderar på att besöka halvdöda grannens loge* :angel:

Mvh
Emma

Sv: Var la dem hästgrejerna ?

Farfars hästs gamla sele hängde på en krok lagår'n tillsammans med tömmar, huvudlag och bett. Sen i granngården låg det 4 lokselar, 2 arbetselar och 2 finselar, kompletta med bakselar, töm, huvudlag och bett, uppe på vinden i bagarstugan på den gården.

MEN, tänk på att om du hittar en sele så måste du med största sannolikhet byta ALLA läderdetaljer, om du tänkt använda den. Vi gjorde det på farfars, den blev supersnygg men det var inte billigt, kostade runt 5,000:-, och då monterade vi ihop den själv....Det enda vi behöll i orginal var själva däckelbågen, lokorna och lokputorna...

Lycka till på din seljakt, någonstans finns dom nog!

Stallet användes sista åren det var i bruk till kanin uppföddning, så där är bara kaninburar!

Emmah.s: Jag tycker den borde hänga någonstans, i huset finns det en bild på en mindre nordsvensk och ardenner. I fotoalbumen har vi hittat bilder där de brukar marken!

Jag vill hita en gammal sele, just bara för det är skoj!

Och sedan är mormor gammal lädersömmerska och har massor av läder på vinden hemma :eek:. Så det hade varit kul och varit med och renovera den. Sedan behålla för framtiden eller sälja! :D

Vi har hittat häst skor inne i snickarbodan i dag! Vi är dem på spåren :angel:.

Mvh
Emma

Fast vad är det som säger att de finns kvar? Många gamla selar har slängts genom åren eller sålts. Min morfars gamla selar är nog borta för gott, men min mormorsfars selar kan finnas kvar! Ska leta efter dem vid tillfälle, vet att det ligger iaf en i en rasad lagård, men hur skadad den blivit i raset vet jag inte förrän jag får fram den. :(

Farsan har sina gammla selar på ett loft till ladugården på gården där han bodde förut. Han har sålt gården till mina kusiner o ibland får han för sig att släpa hem nån gammal sele:D

För många år sen lät han en nyfiken förbipasserande "körkarl" gå upp å kolla, denne såg vilka *dyrgripar* som hängde där å farsan sa att han kunde väll få köpa en eller två selar. Farsan trodde nog inte jag skulle bli så fäst i körning, när man va liten red man ju mest, för jag får selarna om jag vill, och han ångrar att han visade den falske gubben selarna:mad:

Tråkigt nog, hade farsan dålig koll (bodde inte där då) och kusinerna hade verkligen noll-koll, så den gubben plockade med sig rubbet som var av värde:crazy:
Farsan blev lite lessen, det var ju selar han, hans far och bröder haft när dom var små och på den tiden hästarna var i arbete med jordbruk och skog. Gubben kom ju personligen o gick inte att spåra:crazy:

Tycker dock loftet där är riktigt otäckt:eek:
Gammalt, slitet, råttor, smuts å gammla saker, stått öde sen det lämmnades för en 30-50 år sen, är golv, trappa och väggar inte att lita på.
Dörren är bakom ett nybyggt skjul, man gå in en sväng, upp för en trappa, och lyfter bort en skåpdörr och kryper in där.
Känns som jag inte va ensam där heller:cool:
Uppe på takstolarna hänger selar, och man måste klättra över en fläcktrumma samt stå på något så man når dom.
Tror selarna blivit inbyggda där helt enkelt då ladugården byggts om å används).

Så jag har bara varit där två tre gånger å dom två första var jag liten. Ska höra om det finns selar kvar:idea::

Torrt å högt kanske? För råttor e på som fanken på gammla selar...
Eller nån som slängt eller snott "skiten":(

Senast ändrad:

Ofta så hade dom selarna på vinden i boningshuset. Äldre selar som inte andvändes brukade hänga på sädesmagasinet.

För många år sen lät han en nyfiken förbipasserande "körkarl" gå upp å kolla, denne såg vilka *dyrgripar* som hängde där å farsan sa att han kunde väll få köpa en eller två selar. Farsan trodde nog inte jag skulle bli så fäst i körning, när man va liten red man ju mest, för jag får selarna om jag vill, och han ångrar att han visade den falske gubben selarna:mad:

Tråkigt nog, hade farsan dålig koll (bodde inte där då) och kusinerna hade verkligen noll-koll, så den gubben plockade med sig rubbet som var av värde:crazy:
Farsan blev lite lessen, det var ju selar han, hans far och bröder haft när dom var små och på den tiden hästarna var i arbete med jordbruk och skog. Gubben kom ju personligen o gick inte att spåra:crazy:

Det där lät nästan sorgligt tycker jag. :cry:
/Keit den nostalgiske

Och angåenede spårlöst försvunna hästgrejer. När min gammel farfar "gjort sitt" i skogen och i jordbruket drog han ihop timmerdoningen, jordbruks redskapen, selarna, träns ja rubbet och tuttade på alltihop. Han var så kräkless på det hela.
Hrm...lite synd tycker dock jag. :crazy:

Liknande trådar

Körning Hej! Jag har en 4 årig shettis och körningen kommer igång mer och mer, iaf till hösten, just nu välförtjänat sommarbete :) Jo så nu...
2
Svar
32
· Visningar
3 224
Senast: Fjunet
·
Lantbruksdjur Hur är folk funtade egentligen? En kompis till mig ringde just... en dag för inte så länge sedan, när det var ett otäckt ruskväder stod...
2
Svar
25
· Visningar
2 263
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka