Var köpa märgben?

B

beda

Har läst någonstans att någon köpte märgben och liknande i charkdisken på Ica. (kan ha varit ett annat forum, hittar det ej här)

Var köper ni märgben eller andra "riktiga" ben? Kostnad?

Sv: Var köpa märgben?

I matbutiker köper jag mina. De kostar ca 6-10 :- st. Då är de mellan 7-12 cm långa.

Har även en djuraffär som har riktiga märgben som de har i en frys. De kostar 25:- st men är stora!

Super Willy (färska), Coop Stormarknad (frysta), Hemköp har ibland (frysta)

Jag gillar inte de som är för långa, då blir det kvar märg i mitten som blir äckligt.

Jag köper frysta på Ica. De är ca 25 cm långa, men jag brukar be att få dem uppsågade i tre delar (så de bättre passar en lagotto).

Jag fick de också uppsågade en gång. Kille tappade det och fick benet i ansiktet och fick åka och sy. Jag törs aldrig mer fråga efter märgben på den affären igen :angel:

Alla: Tack tack :bow:
Har aldrig tänkt på det förut, att man kan köpa sådant på vanliga mataffärer. Ska höra med "min" butik imorgon.

En fråga till - ger ni råa? Blir era hundar dåliga i magen? Ska man låta hunden gnaga en liten stund varje dag till att börja med? (tre frågor blev det :angel: )

Alltid råa!

Mina har aldrig blivit dåliga i magen.

De har fått äta ett helt ben från första dagen, men alla hundar tål tydligen inte det, men mina gör det.

Råa, men jag brukar skrapa ur det mesta av märgen till mina tjejer. De älskar att gnaga av köttslamsorna som brukar finnas på....

Alltid råa. Mina har fått märgben från den dagen de haft tillräckligt med tänder i munnen, så de tål det bra. :D

Börja med att skrapa ur den mesta av märgen när Du ger det för första gången. Du kan frysa in märgen du gröpt ur i små portionsbitar, på så sätt kan Du kladda i lite nytt när du tycker det är dags igen. Sedan om han verkar klara det bra så kan Du låta det sitta kvar mer och mer märg.

Du kan ge märgbenen både tinade och frysta. Frysta så får de jobba lite mer.

Jag har alltid fått höra att man ska koka dem först?

Så det är helt ok att ge dem okokade till hunden. Då ska jag göra det. :)

Jag köper på djuraffären för 25:-. De är urgröpta men det är kvar lite torkade slamsor i och utanpå.

Ska börja köpa i mataffären istället tror jag.

Tippan: Hur lyckades han med det? :eek:

Är det bara jag som har en hund som inte KAN äta märgben? Hon tycker att dom är jätte roliga att leka med, men dom vi fått är oftast så stora så hon kan inte äta dom. Hon bara tittar jätte konstigt på oss som att vi är helt dumma i huvudet :D

Ha ha..
då skulle Du sett mina hundar när de fick ett varsitt helt enormt!! lårben från älg. De såg ut så här :eek: :eek: men det gick över sedan och sedan såg de ut så här :d :d :love: :love:

Benen var nästan 50 cm långa och riktigt kraftiga

GaurdianAngel skrev:
Börja med att skrapa ur den mesta av märgen när Du ger det för första gången. Du kan frysa in märgen du gröpt ur i små portionsbitar, på så sätt kan Du kladda i lite nytt när du tycker det är dags igen. Sedan om han verkar klara det bra så kan Du låta det sitta kvar mer och mer märg.

Ok, tack det ska jag tänka på. ;)

Har inte hunnit kolla med "min" affär ännu, men ska göra det nästa gång jag handlar.

Hoppas på att det ska falla min vovve i smaken. Han har gått från bentokig till jättekräsen, det enda han äter är grisöron (och det går åt på mindre än 1 minut... :( ) så det blir spännande att se.

Jag får en hel hög av grannen när det är älgjakt o sedan fryser vi in dom själva. Brukar även få massa "skräpkött" som vi kokar o fryser.
:d :love: säger Wille.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
831
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Hej! Blev påmind om detta när jag läste den andra tråden om små hundar, där English Toy Terrier togs upp. Har också funderat på att...
Svar
2
· Visningar
641
Senast: geting
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
471
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 295
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka