Vad är det du tänker på med hästutrustning som måste vara i läder? Det enda jag absolut vill ha i läder är lädergrimmor vid transport och det av säkerhetsskäl. Allt annat kan vara i syntet för min del även om jag föredrar att iallafall sitsen på sadeln är i läder. På träns föredrar jag absolut syntet framför läder. Det är för mig helt obegripligt varför folk vill ha läder och särskilt alla dessa fula träns tillverkat av pappersliknande läder när ett syntetträns är så mycket trevligare både att sköta och för hästen att ha på sig.
Jag tänker att det viktiga är att köpa kvalité när/om man köper (läder eller annat) och sedan sköta det så att det håller så länge det bara är möjligt och det för miljöns skull.
Sedan är just läder en restprodukt. Inga djur avlivas för att man vill ha lädret. Jag har inte dåligt samvete för att jag använder läder där det är bästa alternativet eftersom jag vet att djurets hud inte är avgörande för om det dör i förtid eller inte. Snarare är det så att värdet av ett fint läder gör att djuren ofta hanteras bättre då man inte vill ha märken i lädret.
Det är dock bra att du vill veta ursprunget men för att få till en förändring (dvs. att tillverkarna börjar köpa hudar från djur som har haft det bra) så är det tillverkare du bör ställa frågan till istället. Blir producenterna medvetna om att konsumenterna efterfrågar något så ökar chansen att de vill tillmötesgå deras önskemål
TW vegetarian sedan 35 år.