Var kommer lädret ifrån?

Grynet12

Trådstartare
Hej! För ett år sedan bestämde jag mig för att sluta äta kött, det innebär också att jag försöker undvika att köpa tex skor och väskor i läder. Men när det kommer till hästutrustning så ser jag i dagsläget inget bra alternativ till läder och därför tänkte jag nu be er om hjälp att sammanställa en lista på märken och vilket land lädret kommer ifrån. Detta för att få en fingervisning om hur djuren har haft det.

Hoppas ni vill hjälpa mig!

MVH, Elin

Märke Ursprungsland läder Tillverkas i
PS of Sweden England Indien

Vad är det du tänker på med hästutrustning som måste vara i läder? Det enda jag absolut vill ha i läder är lädergrimmor vid transport och det av säkerhetsskäl. Allt annat kan vara i syntet för min del även om jag föredrar att iallafall sitsen på sadeln är i läder. På träns föredrar jag absolut syntet framför läder. Det är för mig helt obegripligt varför folk vill ha läder och särskilt alla dessa fula träns tillverkat av pappersliknande läder när ett syntetträns är så mycket trevligare både att sköta och för hästen att ha på sig.

Jag tänker att det viktiga är att köpa kvalité när/om man köper (läder eller annat) och sedan sköta det så att det håller så länge det bara är möjligt och det för miljöns skull.

Sedan är just läder en restprodukt. Inga djur avlivas för att man vill ha lädret. Jag har inte dåligt samvete för att jag använder läder där det är bästa alternativet eftersom jag vet att djurets hud inte är avgörande för om det dör i förtid eller inte. Snarare är det så att värdet av ett fint läder gör att djuren ofta hanteras bättre då man inte vill ha märken i lädret.

Det är dock bra att du vill veta ursprunget men för att få till en förändring (dvs. att tillverkarna börjar köpa hudar från djur som har haft det bra) så är det tillverkare du bör ställa frågan till istället. Blir producenterna medvetna om att konsumenterna efterfrågar något så ökar chansen att de vill tillmötesgå deras önskemål :)

TW vegetarian sedan 35 år.

Spinner vidare och vill slå ett slag för Biothane. Ett mycket bra alternativ till läder! Känns nästan som läder och är otroligt lättskött (och finns i kul färger :up:)

Annars håller jag med föregående talare, begagnat.
Men ja! Fram för biothanetränsen! Jag tycker dock inte att det känns som läder. Jag tycker att det är sååå mycket bättre än läder. Hästarna kliar sig inte alls lika mycket, blir inte lika svettiga med biothaneträns som av läderträns, så de håller med mig :up:

Men ja! Fram för biothanetränsen! Jag tycker dock inte att det känns som läder. Jag tycker att det är sååå mycket bättre än läder. Hästarna kliar sig inte alls lika mycket, blir inte lika svettiga med biothaneträns som av läderträns, så de håller med mig :up:

har bara klämt på en sele av biothane, tyckte den kändes som väldigt smidigt väloljat läder. Och så lättskött! Bara att spola av så var den som ny igen :love: Mer biothane!

har bara klämt på en sele av biothane, tyckte den kändes som väldigt smidigt väloljat läder. Och så lättskött! Bara att spola av så var den som ny igen :love: Mer biothane!
Ja som läder i superkvalité (typ tärnsjöläder) kan det kanske vara jämförbart med men det är sällan man ser sådant i ett ordinärt träns. Det jag uppskattar mest är det faktum att hästarna inte blir svettiga under, det blir inget irriterat kliande för att de har blivit svettiga och det tycker jag är så skönt för deras skull framförallt.
Ja precis. Torka av med fuktig trasa om det är lätt smutsat, lägga det i blöt i vatten och diskmedel om det är skitigare eller så kan man till och med tvätta det i tvättmaskinen :love:

Jag har inte orkat tänka så långt med läder ännu, men har en fundering på biothane. Hur är det för miljön? Jag tänker på tex mikroplast och hur det skapas/bryts ner i naturen?

Nån som vet?

/L

Det är ganska konstigt att det inte det slagit genom egentligen. Det är ju något som just de stora kedjorna borde kunna tjäna pengar på.

Jag får får mig att det egentligen är en ganska billig produkt men görs lite dyr för att det fortfarande inte används av alla. Tror jag.

jag skulle gärna ha grimmor och träns av alla färger men som det är nu är det svårare att få tag i och är relativt dyrt.

Vad är det du tänker på med hästutrustning som måste vara i läder? Det enda jag absolut vill ha i läder är lädergrimmor vid transport och det av säkerhetsskäl. Allt annat kan vara i syntet för min del även om jag föredrar att iallafall sitsen på sadeln är i läder. På träns föredrar jag absolut syntet framför läder. Det är för mig helt obegripligt varför folk vill ha läder och särskilt alla dessa fula träns tillverkat av pappersliknande läder när ett syntetträns är så mycket trevligare både att sköta och för hästen att ha på sig.

Jag tänker att det viktiga är att köpa kvalité när/om man köper (läder eller annat) och sedan sköta det så att det håller så länge det bara är möjligt och det för miljöns skull.

Sedan är just läder en restprodukt. Inga djur avlivas för att man vill ha lädret. Jag har inte dåligt samvete för att jag använder läder där det är bästa alternativet eftersom jag vet att djurets hud inte är avgörande för om det dör i förtid eller inte. Snarare är det så att värdet av ett fint läder gör att djuren ofta hanteras bättre då man inte vill ha märken i lädret.

Det är dock bra att du vill veta ursprunget men för att få till en förändring (dvs. att tillverkarna börjar köpa hudar från djur som har haft det bra) så är det tillverkare du bör ställa frågan till istället. Blir producenterna medvetna om att konsumenterna efterfrågar något så ökar chansen att de vill tillmötesgå deras önskemål :)

TW vegetarian sedan 35 år.

Det finns säkerhetsgrimmor i syntet som bara har en läderflärp i infästningen till nackstycket.

Det finns säkerhetsgrimmor i syntet som bara har en läderflärp i infästningen till nackstycket.
Ja men för transport föredrar jag grimmor helt i läder. För mig finns inte alternativet att köra en häst i syntetgrimma. En lädergrimma ger inga brännskador i nacken vid ev. olycka och de är enkla att skära av.

Ja men för transport föredrar jag grimmor helt i läder. För mig finns inte alternativet att köra en häst i syntetgrimma. En lädergrimma ger inga brännskador i nacken vid ev. olycka och de är enkla att skära av.

Jag upplever alltid syntet och läder lika lätt går att skära. Annars håller jag med dig. Läder ger vika lättare när det belastas på annat sätt. Dessutom, som du skriver, ger inte brännmärken.

Är väl lite så att ursprungsland är det land där lädret garvats - var det kommit ifrån innan det kan vara knepigare att veta.

Så här kopplar jag det: Mycket av dagens toppläder kommer från centraleuropa, och ett av de bäst renommerade garverierna är ju Sedgwick i England.
Även en del Argentintillverkade sadlar är tillverkade av Europeiskt läder som håller högre standard.

Angående miljövänlighet - håller ned om att läder är en restprodukt, och alla vet vi att dåligt skötta lädersaker möglar, vittrar, torkar och förmultnar.
Biothane? Trevlig produkt, men om man nu ska haka upp sig på idealistiska aspekter snarare än rent funktionella - du vill inte använda lädret från kor för att du är djurvän eller inte använda plastprodukter med betydligt sämre nedbrytbarhet, för att du är miljövän. Hmm.. hur man än väljer så blir det inte korrekt, så välj den produkt som ger dig o din häst bäst funktionalitet och se till att använda produkten livstiden ut.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka