Var känner man fölet?

F

FTW

Mitt sto är väldigt rund och stor, så nå't finns i magen, men jag känner inget liv därinne :(.
Precis var på hästen bör man känna fosterrörelser bäst? Kastar inte hästar fostret om det dör, eller fortsätter de att gå s a s tiden ut?
Något nojjig är jag ...

Man känner fostret lättast uppe i flanken, upe vid virveln ungefär! Antingen på höger eller vänster sida. Jag har märkt att det syns och känns tydligast när stoet äter. Men även vid andra tillfällen såklart. :)

Du är inte ensam att vara "nojjig", jag tycker inte heller att jag ser några fosterrölser, men jag inbillade mig häromdagen att jag såg, precis som ett tidigare inlägg så såg jag upp vid flanken vid virrveln på högersida för min del! Min häst har inte så lång tid kvar, fölet pluttar väl ut om ca 8 veckor!

Framför juvret kan man också känna, och om stoet är långt gånget kan man t.o.m. se rörelser mitt på magen, som buktar ut.

En del föl är väldigt stillsamma av sig, så det är inte alltid man kan känna rörelser.

Skulle den dö.. så kastar stoet!

Jag har lagt handen strax framför juvret och armen längs med magen uppöver, strax framför flanken. Då har jag kännt rörelser/sparkar på mitt sto som är i månad 7.

Hoppar på denna tråd. Har ett sto som skall föla mitten av april tyckte tidigare att jag kände rörelser från magen men nu har jag inte känt något alls?? Blir jätteorolig. Kan fölet ha ändrat plats i magen. Skall man oroa sig eller är det normalt att fölisarna "sover" mycket?

Är det inte så att vid 9 månader så ändrar fostret ställning inne i magen. Då börjar ju fostret bli stort osså, det är mindre plats att röra sig på.

Det vanligaste fosterläget är 'på rygg' men den kan röra sig fritt och ändra lägen sekundsnabbt emellanåt ända fram till fölningen, den ligger alltså inte på ett visst sätt i en viss månad :)

Ok. Hade för mig att jag läst någonstans att vid 9 månader ändrade fostret läge o hade det läget tills fölningen.
Men jag kanske blandade ihop eller så, är inte så insatt. ;)

Skall man oroa sig eller är det normalt att fölisarna "sover" mycket?
Du behöver inte oroa dig, vissa föl märker man nästan inte av alls och vissa tror man ska sparka sig ut genom buken på 'stackars' mamma :D

Kan ju finnas 'nya rön', jag har hyllorna fulla av 'gamla' böcker och fölisarna ser man ju tyvärr inte utan röntgensyn som Stålmannen har :rofl:

Har 2 dräktiga, en ska föla om lite mer än 1 månad, denna har det varit full rulle i magen på sedan ett bra tag tillbaka. Den andra, fölar om lite mer än 2 månader, känner man knappt något alls på, står man länge & borstar kan det dock märkas någon rörelse tillslut. Sparkarna känns både på sidan & under magen på den som sparkar mest.
:bump:

Det var ju några veckor sedan jag lade ut tråden, och jag kan säga att den är inte aktuell längre ... :p
Det är ett himla liv därinne nu. Mitt lilla sto ser utt som hon svalt en studsboll, så magen hoppar :D
Men tack för svaren! Nu vet jag till nästa gång.

Och här sitter en med lite panik.. Jag köpte ett sto för inte allt för länge sedan..Hon var lite rund när jag köpte henne men det var ju för att hon fått fel foderstat hos sin andra ägare sa de. Nu när jag kom hem från semestern tyckte jag att hon såg lite konstig ut över magen och började känna på henne.. Man kan se hur magen rör sig ungefär mitt på och dessutom uppe vid virveln där jag även kände nånting.. :eek: Antingen har hon ett föl där inne eller så har hon väldigt livliga tarmar :confused:
Nåväl..jag har bestämt tid med vet. så hon får komma ut och kolla, tycker dock att det var lite osjysst av förra ägaren att inte tala om det isf..hon har ju säkert fått alldeles för lite foder då..

Vad gör man i såna här fall då ? jag vet ju inte ens NÄR hon ska föla isf :crazy:

Bra att du kollar med Vet. för att vara på den 'säkra sidan' ifall stoet blivit tjuvbetäckt av någon innan hon såldes.

Men faktiskt så kan tarmarna bete sig nästan precis som ett sprattlande föl, det var jag med om förra året på mitt skendräktiga sto så jag blev övertygad om att Vet. gjort ett misstag vid ultraljuden.. men icke då, det fanns inget föl :smirk:

Känner igen det där. ida kastade förra fölet och in i det sista så trodde vi att hon behållit fölet för det var var något som galopperade omkring där inne i magen - men det var bara tarmrörelse :cry: när stickan kom så var hon helt tom.

På Ida känns det tydligt vid virveln NÄR HON ÄTER!!!!! Garanterat tarmrörelser då hon var tom!!!!!! :smirk: Så tro inte att allt som rör sig är en fölunge ;)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 579
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar