Var jag FÖR elak?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var jag FÖR elak?

Det är en risk som män som har sex utan kondom tar.
Om man inte vill hamna i den situationen så använder man antingen kondom eller avstår från sex som kan alstra barn.
Alternativt om man aldrig vill ha barn, steriliserar sig.

Det finns metoder för män att slippa sådana situationer.
Det gäller bara att de tar sitt ansvar för att skydda sig själva.
 
Sv: Var jag FÖR elak?

cirkus skrev:
Men man har ju faktiskt även ett alternativ - och det är att adoptera bort barnet. Även om den hör mamman inte gjorde det så är det en möjlighet.

Nu är inte situationen så, och visst borde pappan vara delaktig, men han lär ju inte bli mer delaktig av att mamman är dryg emot honom ?

Jag åt ppiller då jag blev gravid och hade mens som vanligt. Graviditet upptäckes av misstag då jag åkte in akut till sjukhus pga att jag fick häst över mig och när de gjorde ultraljud och röntgen för att se om något var skadat upptäckte de ett foster på 21 veckor!

Han VÄGRADE adoptera bort barnet och pappan har något att säga till om i den frågan.. men han vägrar själv ta hand om barnet. Dvs "straffar" mig att ta hand om ett barn jag inte bad om att få och som han vägrar visa sig kännas vid när man möter honom på stan!

Men ja jag älskar henne idag.. men det var tungt första dagarna..
 
Sv: Var jag FÖR elak?

Hej Jag tänkte trösta dig med att jag är 25år och har aldrig träffat min pappa trots att vi bor 4mil ifrån varandra. När jag var arton så ringde jag till honom men han hade så många ursäkter att han inte kunde träffa mig, jag har försökt flera gånger men alltid massa ursäkter tillslut så tröttnar man. När jag låg i magen så tyckte han att mammas mage=jag var äckligt. Så jag tänkte bara säga att strunta i det och vill han ha kontakt så får han höra av sig. Jag lever ett jättebra liv trots detta med sambo och två underbara barn.:idea:
 
Sv: Var jag FÖR elak?

Låt honom straffa dig ! Det är hans barnsliga val. Men försök att inte ta det åt dig, var vuxnare än vad han är. Du kommer att må mycket bättre om du inte luras att bli lika dum tillbaka.
 
Sv: Var jag FÖR elak?

Jag tycker du har skött dig superduktigt :bump:

Det är inte alla som skulle klara av att ta till sig ett barn man mer eller mindre är tvingad att föda på ett så bra vis som du...

Ang pappan,jag förstår helt varför du svarade som han gjorde...MEN,den dagen (om den kommer) då han ev växer till sig (ja det finns sådana exemplar också) så låt honom inte ha det nöjet att kunna kläcka ur sig att du varit spydig eller motarbetat honom i någon familjerätt eller på något samarbetsamtal,för det gynnar honom och inte dig och din dotter.
Dyker han upp om några år tex och säger till ditt barn att "jag har inte fått träffat dig för din mamma för hon sa..osv osv" Kan det i värsta fall bli rejält liv i luckan.

Försök,ja jag vet att det är jättesvårt men försök att vara så tillmötesgående du bara kan,för även om det känns fel just nu så har han (även om han dyker upp om 10 år) alltid rätt att ha umgänge med sitt barn och då måste ni kunna samarbeta för ert barns skull.

Nu tror jag ju att han överlever denna gången,men överaska honom med att vara tillmötesgående nästa gång,bara vänlig rakt av,erbjud honom att träffa barnet,berätta hur det mår osv
Även om han inte kommer och bryr sig så tror jag att det kan ge minst lika mycket skuldkänslor som ditt sms gjorde,att han faktiskt är en stor skit som inte bryr sig,men jag tror det kommer att ta bättre på honom om han får inse det av sig själv på så vis än att du kommer med det just nu...

Stå på dig

mvh Zaria
 
Sv: Var jag FÖR elak?

"Jag åt ppiller då jag blev gravid och hade mens som vanligt. Graviditet upptäckes av misstag då jag åkte in akut till sjukhus pga att jag fick häst över mig och när de gjorde ultraljud och röntgen för att se om något var skadat upptäckte de ett foster på 21 veckor!
"


Du har råkat ut för min värsta mardröm.

De värsta mardrömmarna jag har, de som gör att man vaknar dyngsvettig med hjärtklappning mitt i natten, är att jag fått veta att jag är gravid och inte får göra abort.
Denna mardröm har jag haft sedan 14-15års ålder och den återkommer frekvent :crazy: .

Men allvarligt. Om pappan inte vill ta hand om barnet och om du verkligen velat adoptera bort...nog borde det väl gått att lösa???
 
Sv: Var jag FÖR elak?

När jag var gravid och blev mer och mer depimerad (BM var rejält oroad) så hade hon pratat med någon psykolog om att man skulle ge mig alternativet att kunna ha en familj som tog hand om Hampus så mycket som jag behövde avlastning,där jag fick välja själv hur delaktig jag ville vara,eller inte ville vara.
Komma och träffa honom när jag ville för att se om jag kunde ta till mig föräldrarollen.

Min granne tex (fd missbrukare) har sin son 2 dagar varannan vecka tex,mer orkar hon inte,och hon behöver inte ha honom om hon inte vill.Annars bor han i fosterhem.

De ville inte tvinga på mig något men de ville att jag skulle veta att alternativet fanns.

Nu vet inte jag hur den lösningen funkat om pappan funnits...

Nu löste sig ju allt fint bara Hampus tittade ut :love:
Men för mig kändes det som en lättnad att veta att jag inte var TVUNGEN...

mvh Zaria
 
Sv: Var jag FÖR elak?

Killen i fråga trodde att de hade en framtid tillsammans och att de gjorde familj tillsammans. Hans fel var hans naivitet och att han skulle krävt att de åtminstone bodde ihop ett tag innan de försökte bli med barn. Nu var det jättelätt för henne att dumpa honom när hon fått som hon ville, de bodde inte ens i samma stad.
 
Sv: Var jag FÖR elak?

No1 skrev:
Men allvarligt. Om pappan inte vill ta hand om barnet och om du verkligen velat adoptera bort...nog borde det väl gått att lösa???
Nej sådant går inte att lösa.
Pappan kan både vägra att adoptera bort barnet och att ta hand om det.
Vill inte mamman heller ta hand om barnet så blir det fosterhem.
 
Sv: Var jag FÖR elak?

Han valde en dålig partner.
Sådant händer.
Men det kan man väl inte sedan ställa alla ensamstående kvinnor som blir med barn till svars för?
 
Sv: Var jag FÖR elak?

Jag tycker att du är beundransvärd som faktiskt ser till att göra det bästa av situationen.
Och jag kan lova dig att du kommer att vara glad för din dotter i hela ditt liv.
Den villkorslösa kärleken som ett barn ger till den förälder som tar hand om det, den slår allt i lycka.
Och det är något som pappan inte kommer att få.

Tänk på det och försök att vara lugn och saklig mot pappan.
Han är den som förlorar på detta.
 
Sv: Var jag FÖR elak?

Knapplån.
Så kom det ytterligare en snyfthistoria från fd Wingil.
 
Sv: Var jag FÖR elak?

Inte_Ung skrev:
Tänk på det och försök att vara lugn och saklig mot pappan.
Han är den som förlorar på detta.
SÅ sant!
En tjej jag umgicks lite med i min ungdom blev oplanerat gravid och hennes läkare skrämde henne med att "om du gör abort nu så kanske du inte kan få barn senare i livet, när du vill" :eek:, så DÄRFÖR behöll hon det barnet. Den pappan var totalt ointresserad av barnet i många år. När flickan började närma sig skolåldern (jag minns inte exakt när det inträffade) så lät kompisen flickan ringa till sin pappa, som hon då knappt sett, på födelsedagen. Hennes "Grattis på födelsedagen, pappa!" fick killen att fatta vad han häll på med, avd han faktiskt gick miste om, att han faktiskt var PAPPA...

Ibland tar det tid innan poletten trillar ner, tyvärr måste manlåta det ta den tide OM det är det som behövs...
 
Sv: Var jag FÖR elak?

Exakt samma slutsats gäller för trådstartaren och alla andra kvinnor som lämnas av sina killar.... Shit happens liksom, eller hur? ;-) Varför bara tycka synd om kvinnorna och inte männen, de får ju alltid skylla sig själva? Nej, jag ger inte mycket för dina argument!
 
Sv: Var jag FÖR elak?

Det är synd om båda, men på olika vis.
Däremot så vägrar jag att som du skylla på den andra parten.
Man har fortfarande satt sig i sin situation själv.

Att sedan mammorna är de som får hjälpen beror ju på att de faktiskt har ett barn att ta hand om.
Och barnet har vissa rättigheter.
Barn är inga saker - de är egna medborgare med egna rättigheter.

Ditt resonemang känns som att en person inte får leka med leksaken som den anser att den äger.
Och det för att den andra är "dum".
Rena sandlådan.
 
Sv: Var jag FÖR elak?

Jaja, dina tolkningar får stå för dig själv. Sandlådan brukar ju vara ditt favoritställe när diskussionen tryter ;-) Så för min del är det avslutat nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Var jag FÖR elak?

Det svåra är väl att inte bli elak precis som W råkade bli, som jag också kan förstå, men det är ju ingen vits liksom. Även om man kan tycka att pappan borde ta sitt ansvar också

Jag tycker att just detta att orka vara lugn och saklig (läs gärna vad Zaria skrivit också!) är den allra bästa medicinen ÄVEN om orken tryter ibland och det känns orättvist.
 
Sv: Var jag FÖR elak?

Prakas skrev:
Han lär ju inte höra av sig oftare om han får skit när han väl gör det?
Mao, ja du var onödigt hård mot honom.
Nu svarar Jena som inte ens har egna barn, men reflekterade bara över en sak.

Varför ska hon trippa på tå för pappan för att han ska höra av sig till sin egen dotter? Hur otrevlig hon än är så skulle han väl ändå vilja umgås med sin dotter o kämpa för det och inte "avskräckas"? Jag tycker faktiskt inte ens det hör till saken att hon är "otrevlig" (?) Vill han umgås med sin dotter och engagera sig i hennes liv skulle han väl kämpa för det om han vill? Tragiskt man vore som människa om man vart "avskräckt" av mamman och för den sakens skull inte höra av sig till dottern tycker jag. Fast jag kan ju bara utgå ifrån hur jag tror att jag skulle reagera om det var mitt barn, men nog tusan skulle jag kämpa iaf.
 
Sv: Var jag FÖR elak?

Jag tycker inte man ska behöva kämpa för att få träffa sitt barn. Har man klantat till det rejält så kanske man måste "bevisa" att man skärpt sig, men annars tycker jag barnet har rätt till båda föräldrarna utan att det ska behöva krångla. Har man vissia negativa känslor inför den vuxna så kan man kanske försöka svälja det för barnets skull, för att underlätta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 522
Senast: Modest
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 198
Senast: ako
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 029
Senast: Elendil
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 900
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp