Var i Stockholm vill man bo?

Comatose

Trådstartare
Jag och pojkvännen har bestämt oss för att flytta ihop och letar efter en trevlig lägenhet på sisådär 50 kvm. Han har bott i Stockholm längre än jag och har bättre koll på vilka områden han vill bo i, medan jag har rätt dålig koll.

Just nu bor vi nära varandra på söder och de områden vi varit och kollat på är: Årsta/Gullmars, Hammarbyhöjden, Aspudden och Midsommarkransen. Funderar också på om Bromma eller Solna kan vara något.

Vi vill ha relativt nära till kommunikationer, helst tunnelbana och om min katt kan få gå ut är det ett plus (dvs inte för mycket trafik). Jag tycker att både Gullmars och Hammarbyhöjden är.... rätt skitigt och inte så trevligt, medan Årsta känns bättre. På minussidan blir Årstalägenheterna som vi budat på snabbt väldigt dyra, om de inte är alldeles för långt från Gullmars/t-banan/tvärbanan. Har svårt att se att vi skulle vilja bo längre än tio minuters promenad från kommunikationer, då ska det vara något toppenfint.

Tror att vi börjar bli kräsna också, från början var allt fint, men nu har vi en kravlista på lägenheterna som är längre än bibeln känns det som. Det ska vara balkong, (plats för) badkar, trägolv, gärna gammalt kök osv, osv. :o

Har ni några tips?

Sv: Var i Stockholm vill man bo?

Jag bor just nu på Hägerstensåsen jag rekommenderar. Nära stan men lite lägre priser än de områden du nämner.
Annars tycker jag Aspudden är fint också. Nära till vatten och promenadområden men finns tunnelbana.
Ingen av ovanstående är så "skitiga" som Gullmars. Trevliga områden men man är inne i stan på några minuter.

Jag bor just nu på Hägerstensåsen jag rekommenderar. Nära stan men lite lägre priser än de områden du nämner.
Annars tycker jag Aspudden är fint också. Nära till vatten och promenadområden men finns tunnelbana.
Ingen av ovanstående är så "skitiga" som Gullmars. Trevliga områden men man är inne i stan på några minuter.

Ja! Kul att höra att det är trevligt, vi tänkte faktiskt gå och kolla på den här nästa helg om den inte redan har försvunnit då (alla fina lägenheter blir ju köpta innan visning redan, det är ett jäkla tryck!) Aspudden är jättefint och jag gillar kransen med, men priserna där går upp med väldigt många hundra tusen under budgivningen, så jag vet inte riktigt om det är värt det.

http://www.booli.se/bostad/lagenhet/hagerstensasen/lotterivagen+35/1564680/maklare

Jag skulle säga allt från Mälarhöjden och in mot stan på röda linjen (Samma Fruängen in mot stan). I Mälarhöjden är det mest villor men finns en del otroligt fina lägenheter!
Är själv uppvuxen i en villa i Mälarhöjden och det är verkligen ett av Stockholms trevligaste områden enligt mig. Sen är allt in mot stan därifrån också helt ok!

Älvsjö kan också vara något att kika på! Där finns lite lägenheter och ofta till ett ganska bra pris!

Senast ändrad:

Ah, Mälarhöjden ja, jag har tänkt att det är för långt bort, men det kanske det inte är. Var hemma hos en kollega där i somras och det såg ju som du säger mest ut att vara villor, men om det finns lite äldre lägenheter där också så kan det vara ett alternativ för mig i alla fall (pojkvännen kanske är kinkigare, jag vet inte). Ska kolla upp, tack för tips!

Jag bor i Bromma och tycker det är trevligt men det är mycket trafik och t-banan tar sjuhundraelva minuter (känns det som) in till stan. T-banan här ute ska dessutom renoveras framöver vilket kommer ge stora trafikproblem under en tid.

Jag bor också i Bromma och gillar det. Det är lugnt och för det mesta tyst, åtminstone om man inte bor precis vid de största vägarna. Det finns mycket grönområden och ett antal T-banestationer. Dock störs jag ibland av att jag känner mig "inlåst" mellan Nockebyvägen och Drottningholmsvägen. Stort trafiktryck på båda.

Drottningholmsvägen är det ju verkligen stort trafiktryck på - men Nockebyvägen? den ligger ju långt ifrån Drottningholmsvägen och har inget särskilt trafiktryck, väl? Eller tänker du på någon annan väg?

Jodå, hela Nockebyhov, Nockeby, Olovslund, Abrahamsberg osv tar ju Nockebyvägen in till Alvik eftersom Drottningholmsvägen står still vid rusning. Är även en hel del som genar otillåtet, svänger av Drottningholmsvägen efter Nockebybron fast det är infartsförbud.

Mest instängt i Bromma måste för övrigt vara Riksby. Kan verkligen inte fatta att folk vill bo där...

Kan tillägga att jag bor i Blackeberg numera och trivs jättebra, men då åker jag sällan in till city. Bopriserna är rimliga trots t-bana, jag har flera badplatser 10 min bort och skog med motionsspår 5 min bort (till fots). Området är lugnt och väldigt charmigt. Massor med butiker i Vällingby dit jag går på 20 min (2 stopp med t-banan). Tydligen ska gymnasiet här vara ett av stans bästa dessutom, inte för att TS bryr sig om det men ville bara inflika det :D

Jag bor i Årsta och är uppväxt på Hägerstensåsen, så jag känner båda dessa områden ganska väl.

Årsta är fantastiskt. Riktigt bra kommunikationer till hela stan, eftersom det är nära till buss, tvärbana och pendeltåg. Att cykla in till T-centralen tar 20 minuter (även om man stannar vid alla rödljus). Jag störs inte alls av att det inte finns tunnelbana, snarare tvärtom. Man bor ju mittimellan röda och gröna linjen och kan enkelt ta tvärbanan till båda. Det finns fina promenadstråk längs Årstaviken med utegym om man gillar sånt. Årsta har också ett riktigt fint centrum med riktiga, fungerande caféer och butiker (förtutom Ica-butiken som måste vara Stockholms sämsta).

Hägerstensåsen har jag inte besökt på flera år, men när jag växte upp var det lugnt, på gränsen till trist. Nu har det ändrats iom Konstfack osv och blivit lite hippare. Men ibland har jag sett att mäklare skriver att en lägenhet ligger vid Telefonplan när den i själva verket ligger på Åsen. Vill man ha närmare vatten/natur (och lite billigare, tror jag?) är ju Örnsberg/Axelsberg också okej. Tror att de har lite dåligt rykte på grund av att det är fula 60-talshus och inte mys-funkis, men jag gillar de områdena.

Har du funderat på Västertorp? Precis som Åsen är det lite bortglömt men väldigt mysigt.

Värt att tänka på är, som någon skrev ovan, att gröna linjen västerut tar väääldigt lång tid.

Solna är inte så kul. Bullrigt och väldigt få grönområden om ni inte bor längre ut i nybyggda Järvastaden. Då hade jag hellre valt Sundbyberg, som har mer småstadskänsla.

Jodå, hela Nockebyhov, Nockeby, Olovslund, Abrahamsberg osv tar ju Nockebyvägen in till Alvik eftersom Drottningholmsvägen står still vid rusning. Är även en hel del som genar otillåtet, svänger av Drottningholmsvägen efter Nockebybron fast det är infartsförbud.

Mest instängt i Bromma måste för övrigt vara Riksby. Kan verkligen inte fatta att folk vill bo där...

Ja, ungefär så tänkte jag. :-)

Annars är norrland trevligt har jag hört ;)

För att vara lite allvarlig, jag bodde ju i Hammarbyhöjden en period och trivdes riktigt bra. Visst är det inte det mest charmiga området men älskade att det fanns så mycket natur så nära! Dessutom typ 10 minuter t-bana till centrum så för min del är det ett område jag absolut kan tänka mig att bo i igen :)

Men nä, de tar väl inte Nockebyvägen/Alviksvägen? De tar väl ändå Västerled? Nåja skitsamma.

Jag har bott i Bromma i stort sett hela mitt liv, flyttade därifrån och skulle inte kunna tänka mig att flytta tillbaka (möjligen till ett ynka litet område). Jag skulle hellre bo i nån av de sydvästra närförorterna som nämnts tidigare. Åsen, Kransen, Aspudden, Västertorp eller Fruängen...kanske nån mer

Jag är slarvig när jag uttrycker mig, Nockebyvägen för mig var mer ett samlat begrepp för vägen mot Nockebybron och allt kaos där runt, inte att de endast åker just bara Nockebyvägen. Många smiter tex Djupdalsvägen, som sedan blir, som du säger, Västerled.

Jag skulle säga allt från Mälarhöjden och in mot stan på röda linjen (Samma Fruängen in mot stan). I Mälarhöjden är det mest villor men finns en del otroligt fina lägenheter!
Är själv uppvuxen i en villa i Mälarhöjden och det är verkligen ett av Stockholms trevligaste områden enligt mig. Sen är allt in mot stan därifrån också helt ok!

Älvsjö kan också vara något att kika på! Där finns lite lägenheter och ofta till ett ganska bra pris!

Instämmer! Jag bor i lägenhet i Mälarhöjden (Klubbacken) och det är otroligt fina omgivningar. Många lägenheter har utsikt över hela Stockholm och man har 2 min gångväg till fantastiska promenadstråk längs vattnet bort till Vinterviken.

Utsikt från balkongen:
7138_10151457112870969_2087355790_n.jpg

Här åker Prinsessan Madeleine förbi i båt påväg mot Drottningholm efter bröllopet :) Första parkett hemifrån!

933882_10151397761460969_659193585_n.jpg
:love:

Bor i Alvik, Bromma med min sambo. Det är nära till vatten och promenadstråk, nära till tub och tvärbana, nära till stan, nära till Essingeleden om man ska åka (jag åker ofta bil till Växjö). Innan bodde vi på Tranebergsvägen i Traneberg, det är mycket lägenheter och kanske inte jättekul, men för två år sen flyttade vi till Äppelviken, myyyyycket bättre, och trevligare. Villorna här är överdrivet dyra, men det går att få tag på fina, gamla lägenheter med mycket karaktär till ok priser! Det känns som ett lugnt område helt enkelt:)

Ja ursäkta, kopplade direkt vilken väg Gabbi menade eftersom vi bodde nära varandra förut men tänkte inte på att gatunamnet inte stämde.

Liknande trådar

Äldre Jag är riktigt sugen på att flytta hemifrån! Jag kommer börja arbeta senast i augusti (heltid) och kollar lite på hyresrätter. (Pluggar...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 341
Senast: mandalaki
·
Hemmet Jag är inflyttad till Stockholm, min sambo har bott här hela sitt liv. Vi bor just nu i en fin gammal lägenhet som vi renoverat som...
2
Svar
32
· Visningar
3 787
Senast: Zoya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar