Var hittar man drömsadeln!?

H

Hilona2003

Jag har ju inte alls mycket krav menar jag!:angel:
Det jag letar efter är en sadel med

-Djup sits
-Rejäla knästöd
-Får inte vara bara en kåpa, utan två som på en "vanlig" sadel.
-Långa stroppar
-Kåpan ska gå rakt nedåt, inte framåt på något sätt.

Hm. Ja det är väl det jag kommer på just nu! Sen är de tju välkommet om den inte kostar hur mycket som helst men det är ju ett senare önskemål!

Någon som har något förslag på vad jag kan titta på? Hemsidor med mera?

Skriv gärna ner vad det är för sadel, om du orkar/vill lägg ut en bild, länka hemsida, skriv pris osv osv!

De jag tittat på hittills är HdR Anthenor men den har ju endast en kåpa och därför har den gått bort tyvärr. Annars hade jag redan haft en sådan.. :/ Och Zaldi Atlanta. Men det vore kul med fler förslag!

Sv: Var hittar man drömsadeln!?

En sadel som allafall jag uppfyller det mesta av de kraven du stället tycker jag är Wellington Elit. Nypriset ligger dock runt 16 000kr men de finns att få begagnade till et vettigt pris. Jag tycker det är en helt underbar sadel att rida i och dessutom ligger den bra på de flesta hästar jag ännu provat den på dock bara 3-4 st men ändå. Jag köpte min ny på Ch**lies i Jönköping/Vetlanda, men det är en ganska vanlig sadel så den finns nog i de flesta hästaffärerna både nya och begagnade.

Vad spelar det för roll att den bara har en kåpa???

Det är nog kanske bara en fix idé jag har fått men nej, det är inget jag vill ha på min sadel iaf! Tycker om att kunna lyfta på en kåpa och fästa schabraket ordentligt. Dom fästena som är till stropparna nere på schabraket är jag inte så noga med alltid, dom kan sitta så knepigt många ggr, men den där uppe vill jag kunna sätta fast någonstans. Känns som schabraken ligger bättre då. Sen är det kanske inte så,men det är som sagt en fix idé jag har fått, tyvärr!

En sadel som allafall jag uppfyller det mesta av de kraven du stället tycker jag är Wellington Elit. Nypriset ligger dock runt 16 000kr men de finns att få begagnade till et vettigt pris. Jag tycker det är en helt underbar sadel att rida i och dessutom ligger den bra på de flesta hästar jag ännu provat den på dock bara 3-4 st men ändå. Jag köpte min ny på Ch**lies i Jönköping/Vetlanda, men det är en ganska vanlig sadel så den finns nog i de flesta hästaffärerna både nya och begagnade.

Jag ska ta mig en kik på den! Det är ju lite synd när sadlarna stiger så i pris, men samtidigt förstår jag att man får betala för bra grejer! Har faktsikt inte hört om det märket förut, eller så har jag det bara att jag inte lyssnat/reagerat. Men ska ta och kolla om jag hittar bilder på den och återförsäljare! :)

Den såg superskön ut! Har kollat in några annonser på annonsdirekt oxå, hade egentligen tänkt mig ny men, man kan väl inte få allt här i världen!:p

Jag har Zaldi Atlantan, Jag är så nöjd med den, :)
Tycker den är värd sitt pris, köpte min ny för 7500kr ;)
http://www.lindafredrik.se/221-2198_IMG.JPG
Kanske inte den bästa bilden men hade ingen direkt på sadeln,
Lycka till i letandet

Asså, fick du en ny för bara 7 o 5? Köpte du den i butik då eller via grossist?

Jag har en Zaldi Star till ponnyn, en hoppsadel då som jag är väldigt nöjd med, så själva Zaldi känner man ju till coh det känns tryggt känner jag. Tycker de har bra grejer, håller bra osv. Min är 6 år nu och ser inte vidare mycket använd ut.

Ska kolla upp lite mer, vi har butik vi kan köpa den igenom om det skulle vara så men vet ingen annan än Källquist som har Zaldi, och där kan vi inte beställa av. Lite surt o behöva köpa den i annan butik också när man kan få den billigare. De tusenlappar man kan spara till annat är ju mycket värda! :)

vore det inte mest lämpligt att köpa en sadel som passar hästen istället för att köpa en sadel du tycker är snygg/skön. I slutänden är det ju ändå hästen den ska passa på.

vore det inte mest lämpligt att köpa en sadel som passar hästen istället för att köpa en sadel du tycker är snygg/skön. I slutänden är det ju ändå hästen den ska passa på.

Tänk att man ska få den piken varje gång man ser en sån här tråd.
Jag utgår ifrån att sadeln passar hästen. Men jag vill gärna ha en som tillgodoser bådas behov, är det förbjudet!?

De jag tittat på hittills är HdR Anthenor men den har ju endast en kåpa och därför har den gått bort tyvärr. Annars hade jag redan haft en sådan..

Du skriver ju själv att om sadeln inte haft enkelkåpa så skulle du köpt en sån direkt.. Åk till en sadelutprovare med dina krav så får du garanterat med dig hem en sadel med dina krav som dessutom passar hästen!

Du skriver ju själv att om sadeln inte haft enkelkåpa så skulle du köpt en sån direkt.. Åk till en sadelutprovare med dina krav så får du garanterat med dig hem en sadel med dina krav som dessutom passar hästen!

Nej, enkelkåpa ska jag inte ha, och jag ska inte ha en brun sadel t ex. Det håller jag med om, helt och hållet min smak som avgör i det fallet. Jag har inte några planer på att åka till någon sadelutprovare, utan vill veta mer om sadlar som kan tänka passa mina "krav" så kan jag själv avgöra huruvida de passar min häst, tack! Någon panik med ny sadel är det inte, då jag har en som passar honom fint, men JAG upplever att jag sitter på sadeln och inte i, som jag faktiskt vill göra, för att inverka rätt för hästens skull, som är under inridning, jag vill att allt ska vara så tydligt som möjligt för honom, inte ha en ryttare som fladdrar runt på hans rygg. Och ja, jag överdrev nu, inget ramaskri om detta tack.

Skulle jag skrivit "skulle jag provat en sådan direkt" istället tycker du? Hemskt ledsen att man måste skriva allt i detalj för att inte få påhopp.
Jag hade köpt en sådan direkt eftersom jag älskar den i hur den ser ut osv, men hade den inte passat min häst hade jag NATURLIGTVIS letat vidare.

eftersom väldigt många inte är insatta i hur viktigt det är att sadeln passar så JA skriv isåfall i detalj vad du menar! många köper en sadel som passar personen själv och inte hästen!

eftersom väldigt många inte är insatta i hur viktigt det är att sadeln passar så JA skriv isåfall i detalj vad du menar! många köper en sadel som passar personen själv och inte hästen!

Och det gäller att alltid tro det värsta/sämsta tänkbara om alla??
..Tyvärr ett fenomen man ser mer och mer av här på buke..

Så, kan min tråd få fortsätta nu, fram med fler sadlar men ovan krav (kan tyvärr inte dra hästen land o rike runt så alla får se hur han ser ut, utan skriv det som passar in inom kraven längst upp så ordnar jag så den ska passa honom med...

Jag har en Albion K2 och den vekar uppfylla dina "krav" också :smirk: Man sitter jätte bra i den oclså är den super skön, fick min för 10 000 när den var tå år och begagnad. Finns inte så många till salu begagnade och det är ju ett gott tecken eftersom ingen vill sälja dom eftersom de verkar vara så bra ;)

Asså, fick du en ny för bara 7 o 5? Köpte du den i butik då eller via grossist?

Jag har en Zaldi Star till ponnyn, en hoppsadel då som jag är väldigt nöjd med, så själva Zaldi känner man ju till coh det känns tryggt känner jag. Tycker de har bra grejer, håller bra osv. Min är 6 år nu och ser inte vidare mycket använd ut.

Ska kolla upp lite mer, vi har butik vi kan köpa den igenom om det skulle vara så men vet ingen annan än Källquist som har Zaldi, och där kan vi inte beställa av. Lite surt o behöva köpa den i annan butik också när man kan få den billigare. De tusenlappar man kan spara till annat är ju mycket värda! :)

Nej jag lyckades hitta en annons , där en tjej hade köpt den på rea pruta dock 500kr ;) vid en snabb affär, har zaldi starén som hoppsadel oxå och jag gillar dom skarpt, bra sadel till ett överenskomligt pris (för en som inte är såå rik ) :)
Hade en atlanta tidigare oxå som var några år på nacken, men såg ut som ny, och när den inte passa riktigt köpte kompisen den så jag kunde byta bomvidd, Så länge man sköter dom så är dom riktigt Hållbara... Vad letar du för bom vet som är till salu :)

Lycka till....

Jag har en Albion K2 och den vekar uppfylla dina "krav" också :smirk: Man sitter jätte bra i den oclså är den super skön, fick min för 10 000 när den var tå år och begagnad. Finns inte så många till salu begagnade och det är ju ett gott tecken eftersom ingen vill sälja dom eftersom de verkar vara så bra ;)

har en kompis med en albion sadel, ska nog ta o höra efter lite om hennes åxå, har för mej den var skön att sitta i:p Hästarna är rätt lika i formen med dessutom.. :)

oj, vi är nog raka motsatser! Hehe tyckte inte alls om cc sadeln, usch vilket flackt säte:p haha men det kanske bara är bilden som gör sadeln orättvisa. Däremot gillade jag Cervia! Mums! :d Vegan såg oxå rätt trevlig ut! Du råkar inte veta vad dessa kostar, runtomkring??

Liknande trådar

Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 527
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 584
Senast: videnlis
·
Dressyr Har länge letat sadel och haft sadelutprovare ute. Har fastnat för Globus Crincle då den ligger perfekt på hästen och jag sitter bra i...
Svar
3
· Visningar
1 425
Senast: weasel_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka