Var hittar man "cykelkedje"-kapson?

Sv: Var hittar man "cykelkedje"-kapson?

De kan vara svåra att få tag på.
Enda jag kommer på nu är på Stengården, men de andra kanske har bättre tips.

Jag håller på och gör två själv just nu (en till en kompis). Så får jag den precis som jag vill ha den också = avtagbar nackrem och lite smidigare än den köpta jag har nu.

Tack!!

Där fanns ju en med cykelkjedja som man kan klä in själv.
Ska höra av mig till dem.

Har inte kaupre så nu?:idea:
Kan vara på fel spår men värt att nämnas.

/T

Jag har en cykelkedjekapson, en sådan dom säljer i "högsätet" i Danmark. Jag har fått den i present, det skulle aldrig falla mig in att köpa en sån. Den är totalt värdelös. Den passar inte på någon hästnos, och skulle man försöka longera med den så snurrar den bara runt nosen.
Remmarna sitter så fel så att ringarna tynger ner hela kedjan, det är ingen balans i den.

Möjligtvis att det går att använda den till ridning om man inte tar mycket i tyglarna, men varför ska man rida eller longera med felsittande utrustning?

Tacka vet jag dom spanska kapsonerna till longering, och vill jag rida bettlöst så är sidepull utmärkt.

Det finns billigare cykelkedje-kapsoner på www.kraemer-pferdesport.de, dock är lädret inte så jättebra.

Håller dock med Bobo om att kapsoner med nosjärn är bättre för longering och arbete från marken. Till ridning föredrar även jag sidepull om det ska vara bettlöst.

En tjej i stallet har cykelkedjekapsoner som hon tillverkat själv. Har använt hennes ett litet tag (från marken) nu och tycker att det fungerar bra. Kan inte jämföra med andra kapsoner dock. Hon rider även med samma kapson. Ska hur som helst bara beställa själva järnet/kedjan och knåpa ihop resten själv så det blir inte så dyrt.
Får väl prova andra varianter längre fram.

Håller med Svea och bobo om det med en fast järndel.

Dock finns det hästar som bara inte klarar att gå på det på ett bra sätt. Precis som det finns hästar som inte klarar att gå på cykelkedja kapson på ett bra sätt.

Funkar en sån kapson för dig så kör på det!

Jag håller själv på att göra en egen kapson nu (cykelkedje variant). Dock har jag enbart köpt in lädergrejer.
Kedjan kommer jag få från MC affär (deras gamla som de slänger), det som man färster ringarna i på kedjan kommer att vara båt schaklar och ringarna är såna ringr man hänger upp gardiner i.

Hur knäpp det där än låter så tror jag faktiskt att det kommer bli riktigt bra. Och blir det inte det har det inte kostat mig speciellt mycket.

Har nackstycket klart nu. Ska bara pallra mig till MC affären så jag får tag på kedja också. ;)

Blir det bra är tanken att ta kort och lägga upp en beskrivning på hemsidan om hur man gör.

Vi får väl jämföra resultatet sen :)

Jag har iofs inte tänkt tillverka kapsonen från scratch utan har beställt ett sånt här järn http://www.villmarkstua.no/baroque-import/kapsun/SERRE_66.jpg och så ska jag slakta en skinnkjol och klä in det i och sen använda vanliga sidostycken och han en enkel läderrrem under käken. Verkar enligt bilden vara en ganska stadig modell på järnet.
Ser fram emot lite pyssel. :bump:

Ja det får vi göra!

Och pris på det senare.

Hade varit mycket intressant att se hur det blir. Om inte annat kan man dra nytta av varandras idéer för framtida projekt.

har varit inne på den tyska sidan och hittade bara stora kapsoner med järn, var hittade du ledade?
lena

Var kan man hitta välbalanserade longer/ridkasoner då? Frågar man en försäljare så är ju allt de säljer jättebra så dem går ju inte alltid att lyssna på.

Jag köpte en lös kapson järn (fodrat med ljust mockaläder) från Christina Drangel. Det satte jag fast i ett vanligt träns.

opus skrev:
Jag köpte en lös kapson järn (fodrat med ljust mockaläder) från Christina Drangel. Det satte jag fast i ett vanligt träns.

Jag har kommit på en lösning också som jag tror blir kanon.

Liknande trådar

Kropp & Själ Har börjat få ont av mina hälsprickor så behöver ta tag i det innan de blir för djupa. Känner till Footmender men den är rätt dyr, kan...
2
Svar
25
· Visningar
1 519
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Är det nån härinne som varit i kontakt med jourhavande präst? Hur var det? Kändes det som det gav nåt? Är inte troende och tvekar även...
2
Svar
26
· Visningar
2 058
Senast: nullo-modo
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 120
Senast: Lingon
·
Utrustning Har sedan iaf 20 år haft racesafe väst vid ridning. I början var den ju ett klart bekvämare alternativ än föregående västar med klumpiga...
Svar
3
· Visningar
346
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama