Var göra av annans hö?

Narcissa

Trådstartare
Jag har en inackordrad häst som måste äta hö. Ägaren förvarar sitt hö i en del av stallet. Nu ska jag dock göra om den delen till en fölbox och då måste vi flytta höet. Tyvärr har jag ingen stor lada där vi kan lägga undan det.
Hur skulle ni ha gjort? Det är hö för en månad i taget så inga jättekvantiteter.
Jag behöver verkligen platsen men jag vill ju inte bygga nytt förråd till hennes hö.
 
Jag har en inackordrad häst som måste äta hö. Ägaren förvarar sitt hö i en del av stallet. Nu ska jag dock göra om den delen till en fölbox och då måste vi flytta höet. Tyvärr har jag ingen stor lada där vi kan lägga undan det.
Hur skulle ni ha gjort? Det är hö för en månad i taget så inga jättekvantiteter.
Jag behöver verkligen platsen men jag vill ju inte bygga nytt förråd till hennes hö.

Finns det ingen plats så återstår det ju bara att göra plats. En enklare form av lada skulle kunna vara att bygga upp något med lastpallar som man klär i en kraftig presenning upptill och lite ner mot sidorna.
 
Men vad har ni för avtal? Där jag står finns ingen möjlighet till eget foder pga av utrymme. Nytt stall och urkorkat byggt ur förvaringssynpunkt, men ändå. Om man vill ha eget hö eller halm där så är det inte stallägarens bekymmer.
 
Men vad har ni för avtal? Där jag står finns ingen möjlighet till eget foder pga av utrymme. Nytt stall och urkorkat byggt ur förvaringssynpunkt, men ändå. Om man vill ha eget hö eller halm där så är det inte stallägarens bekymmer.

Oj!

Som hästägare skulle jag se det som en ganska konstig variant.
Men det är väl som du skriver: det beror på avtalet. Om det är avtalat att förvaring saknas så får man förstås välja att antingen använda det foder som finns på anläggningen eller välja en annan uppstallning.

I TS fall verkar det ju som om utrymme för förvaring av hö har funnits och då torde det inte vara "bara att" dra bort den möjligheten.

Vad gäller grundfrågan:
Hö måste ju förvaras torrt.
En extra hästtransport är ett alternativ, annars får TS se till att få dit en container eller annat torrt utrymme för förvaring av foder.

Det är inte OK - och det verkar inte heller TS anse - att plötsligt ta bort en möjlighet till foderförvaring som funnits tidigare.
 
Jag är inte intresserad av att bygga något nytt. Inackorderingen har väldigt låg stallhyra. Egentligen ingår inte foderförvaring i avtalet utan vi har hösilage på gården men eftersom hennes häst inte kan äta det måste man ju försöka göra det bästa av det. Vi har väldigt dåliga förvaringsmöjligheter tyvärr.
Jag har hela tiden varit tydlig med att jag helst inte vill ha hö på gården av utrymmesskäl men hästen måste såklart må bra.
Jag behöver göra om utrymmet till fölbox vilket varit meningen hela tiden men vi har haft höet där så länge.
Jag har tomma boxar men kan mycket väl behöva sätta in hästar i dem boxarna eftersom de går på lösdrift och jag vill ha möjlighet att ta in dem. Svårt faktiskt.
 
Jag är inte intresserad av att bygga något nytt. Inackorderingen har väldigt låg stallhyra. Egentligen ingår inte foderförvaring i avtalet utan vi har hösilage på gården men eftersom hennes häst inte kan äta det måste man ju försöka göra det bästa av det. Vi har väldigt dåliga förvaringsmöjligheter tyvärr.
Jag har hela tiden varit tydlig med att jag helst inte vill ha hö på gården av utrymmesskäl men hästen måste såklart må bra.
Jag behöver göra om utrymmet till fölbox vilket varit meningen hela tiden men vi har haft höet där så länge.
Jag har tomma boxar men kan mycket väl behöva sätta in hästar i dem boxarna eftersom de går på lösdrift och jag vill ha möjlighet att ta in dem. Svårt faktiskt.
Men lägg det så länge i en av de tomma boxarna och var väldigt tydlig med att om boxen behövs så måste höt ut omedelbart (tex lastas in i en transport).
 
Jag tycker du ska prata med personen och säga som det är, det finns ingen plats för höet. Så får hon välja om hon vill flytta eller ge hösilage. Du kan ju inte bygga om din gård pga henne...

Hö kan absolut inte ligga utomhus under plast eller i en transport, det blir mögligt.
 
Skulle en rundbal med Hö rymmas bättre? Tar mindre utrymme. (Min häst äter ca en rundbal/månad och jag tröttnade på att släpa 60 balar varannan månad gick jag över till torrhö i rundbal, tar typ 90% mindre utrymme)
 
Jag tycker du ska prata med personen och säga som det är, det finns ingen plats för höet. Så får hon välja om hon vill flytta eller ge hösilage. Du kan ju inte bygga om din gård pga henne...

Hö kan absolut inte ligga utomhus under plast eller i en transport, det blir mögligt.

Inte ens om det bara är en månad i taget?
Jag funderar på om det kan ligga ovanför hönshuset på loftet där. Vi har hinderna där nu men de kan man ju lätt sätta i en annan box och flytta ut om den behövs. Men det är ett jäkla meck att få upp hö där med stege och allt.
 
Skulle en rundbal med Hö rymmas bättre? Tar mindre utrymme. (Min häst äter ca en rundbal/månad och jag tröttnade på att släpa 60 balar varannan månad gick jag över till torrhö i rundbal, tar typ 90% mindre utrymme)

Nä tror inte det tyvärr. Svårare att flytta. :(
 
På bara ett par timmar drar hö åt sig rejält med fukt om det finns möjlighet, och sedan börjar mögeltillväxten omgående. Här i Skåne är det svårt att lagra hö ö h t utan skulltork som går emellanåt.

Jag hade alltså inte förvarat det där det lätt blir utsatt för fukt. Jag har haft problem även i markplan. Trots pallar och genomtänkt stapling fick vi offra de understa balarna som alltid drog fukt från betonggolvet och började mögla.
 
Jag är inte intresserad av att bygga något nytt. Inackorderingen har väldigt låg stallhyra. Egentligen ingår inte foderförvaring i avtalet utan vi har hösilage på gården men eftersom hennes häst inte kan äta det måste man ju försöka göra det bästa av det. Vi har väldigt dåliga förvaringsmöjligheter tyvärr.
Jag har hela tiden varit tydlig med att jag helst inte vill ha hö på gården av utrymmesskäl men hästen måste såklart må bra.
Jag behöver göra om utrymmet till fölbox vilket varit meningen hela tiden men vi har haft höet där så länge.
Jag har tomma boxar men kan mycket väl behöva sätta in hästar i dem boxarna eftersom de går på lösdrift och jag vill ha möjlighet att ta in dem. Svårt faktiskt.

Går det att sätta utomhus på lastpallar och med pressning över? Skulle fungera här men då är det ju torrt i luften...
 
Jag har en inackordrad häst som måste äta hö. Ägaren förvarar sitt hö i en del av stallet. Nu ska jag dock göra om den delen till en fölbox och då måste vi flytta höet. Tyvärr har jag ingen stor lada där vi kan lägga undan det.
Hur skulle ni ha gjort? Det är hö för en månad i taget så inga jättekvantiteter.
Jag behöver verkligen platsen men jag vill ju inte bygga nytt förråd till hennes hö.
Det måste finns platts for ett bil tält! dom finns i olika storlik. du kan skaffa EU pal från non firma att lägga höet på så att dom inte ligga direkt på backen. google efter förvaringstält.
 
Det måste finns platts for ett bil tält! dom finns i olika storlik. du kan skaffa EU pal från non firma att lägga höet på så att dom inte ligga direkt på backen. google efter förvaringstält.
Bra idé men vill inte lägga ut pengar på någon annans saker. De kostar ju en slant.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 553
Senast: Lhas
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 419
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp