Var gör man av hösilageplasten??

Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Anledningen till att man inte får slänga det i mjukplast återvinningen är att det finns ämnen i ensilageplast som gör denna plast mycket töjbar, men som bildar giftiga gaser vid upphettning, därför ska den plasten förbrännas separat så att dessa gaser inte kommer ut direkt i luften. Kanske inte så smart att lägga det i vedpannan då...
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Jag har smugit ner plasthelvetet i sopsäckar och klarat mig rätt länge från Sopstations-Hitler, men sist kom han med en kniv och skar upp mina säckar :o

Några fåtal ggr/år kan man tydligen åka iväg och lämna in plasten, får se bara vad de säger, antagligen är plasten inte tillräckligt rengjord, fel packad eller liknande :mad:

Inte lätt att göra rätt alla gånger, tyvärr. :cry:
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Om man tar bort plasten direkt och lägger ihop den så räcker den renligheten.
Och paketeringen.Det blir inga klagomål och så mkt plast har vi genom åren lämnat.

Men en del har ju den i hagar, som en sorts foderhäck , och det är klart att då är risken större att den är för lortig.Dessutom är ju risken då för plast både i häst och i natur inte försumbar.

Vi tar alltid kvitto som bevis för inlämnandet.
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Och jag säger bara det behövs minst sagt ett uppror bland alla hästägare och andra ensilageanvändare för att få ett slut på detta tramset med 2 inlämningsdagar om året många dessutom under normal arbetstid. Vi betalar för sjutton för återvinningen när vi köper produkten precis som på alla andra produkter som består av återvinningsbart material. Alla andra produkter ställs det hårda krav på att det skall vara lätt tillgängligt att lämna in dessa på återvinning i form av återvinningsstationer lätt åtkomliga för alla oftast 7 dagar i veckan. Inte fasiken skall vi finna oss i som konsumenter att inte samma förhållande gäller för denna återvinningsbara produkt som vi betalar samma avgift för, den enda vinnaren på detta är svepretur som är ett företag som tjänar stora pengar på att tillverka produkter av denna plast med minimal kostnad för att samla in den. Vi konsumenter betalar redan för återvinningen vi skall definitivt kräva att få inlämningen mer lätttillgänglig i form av fasta containrar som finns tillgängliga på vanliga återvinningar för vi betalar samma avgift som för alla andra förpackningar.
Det är fullkomligt ohållbart med de villkor som finns idag och den enda som vinner något på det är svepretur som håller sina kostnader nere och den stora förloraren är miljön då majoriteten väljer att elda upp sin plast.
Så länge folk fortsätter att vara nickedockor och göra allt de säger till om även om det kostar pengar och stor olägenhet så kommer det fortsätta att vara på det viset, kanske behövs det till att helt enkelt inte en käft lämnar sin plast på deras dagar för att de skall förstå hur ohållbart det är.
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Och jag säger bara det behövs minst sagt ett uppror bland alla hästägare och andra ensilageanvändare för att få ett slut på detta tramset med 2 inlämningsdagar om året många dessutom under normal arbetstid.

Det är ju uppdelat på både dag o kvällstider.
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Det är ju uppdelat på både dag o kvällstider.

Det är olika på olika ställen i landet, här var det tex mellan 9-13 två vardagar ifjor, jättemånga som arbetar vanliga tider som är lediga vid de tiderna.

Sen är det inte bara biten med själva inlämningstiderna utan ännu mer biten att förvaringsutrymme för ett halvårs plast torrt och rent alltså inomhus vid lite större konsumtion är ohållbart vilka andra sopor behåller du i 6 månader ? Hade nog blivit accepterat att bara lämna in tidningar eller pantburkar/flaskor 2 ggr per år ? Varför skall det vara skillnad ? Avgiften är den samma som konsumenten har betalt och då skall även inlämningsmöjligheterna vara de samma.

En bekant gör av med 3 storbalar om dagen alltså 90 plast per månad alltså 540 ihoprullade plast mellan inlämningstillfällena vad tycker du dom skall göra bygga en ny maskinhall för att förvara det i ? Skall de sen anlita fraktföretag för att lämna in det ? Hade det funnits containrar utställda på återvinningen hade det varit enkelt för dem att slänga veckans ranson i släpet när de ändå kör ner och handlar foder, nu finns det inte och därför eldas varenda en av deras plast upp varje vecka för mer än ett par veckors förvaring har de inte utrymme till. Jag förstår dem för jag ser bara hur mkt det blir snabbt här och vi gör då ändå bara av med 2 i veckan.
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Vi bor också i ett område med inlämning "en gång på våren och en gång på hösten". Men varje tillfälle brukar vara två dagar, varav en dag är en lördag.

Har man riktigt mycket plast, så får man faktiskt hämtat hos sig. Mjölkbönder t.ex. får det.

Din bekan kan säkert få hämtat också, om vederbörande får så mycket plast.

Annars brukar mottagarna inte vara så griniga vid inlämningen. Blött är helt ok. Vissa rester av ensilage, ok.

Vi lägger i plasten hög på några lastpallar. Vi viker ihop så gott det går. En rimligt helt och utplattad ensilageplast får vara en enkel presening, och så en lastpall över så plasten inte kan blåsa iväg. När våren kommer vänder vi på delar av plasthögen så snön ska smälta bort.

Volymen plast blir ungefär en hästtransport.
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Vi måste ha tur här. På sorteringsrampen finns en speciell container för ensilageplast som man kan lämna i när sopstationen är öppen. Tack för det.:love::bow:
Den togs bort för något år sedan, men det blev så många protester och folk som smög ner det i brännbart så den kom tillbaka. Förhoppningsvis för att stanna.
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Sen är det inte bara biten med själva inlämningstiderna utan ännu mer biten att förvaringsutrymme för ett halvårs plast torrt och rent alltså inomhus vid lite större konsumtion är ohållbart vilka andra sopor behåller du i 6 månader ?

Torrt behöver det inte vara så det kan förvaras utomhus.

Och jag behåller rätt mycket av det jag sopsorterar upp till flera år även om då mängden är mindre.
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Här nere tar de bara emot torr plast många som fått bakläxa både vad gäller blöt plast och vad gäller att den varit smutsig. Skiljer väl naturligtvis mellan den som sköter insamlingen över landet. Behöver jag säga att de som haft bry med att lasta och köra dit plast och som sen fått ta den med sig hem igen av ovanstående anledningar aldrig kommer att lämna dit någon plast.
Nej fram för containrar på återvinningscentralerna men gissar att det är just den biten att de då riskerar att få både blöt och smutsig plast och då hemska tanke behöver precis som alla andra återvinningsföretag ta kostnaden för rengöring också. Fattar faktiskt inte varför de får specialtillstånd jämfört med all annan återvinning.
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Ett ställe för hela Västmanland, ett tillfälle, kl 9 - 15.
Ett sånt skämt!
Inte konstigt att det finns många miljöbovar.
Av alla som vill göra rätt är det få förunnat att kunna göra rätt.
Gör om och gör rätt!

Håller med gylle ovan, vid varje återvinningsstation ska det finnas möjlighet att lämna, alla dagar på året!
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Då lär du få ta ett snack med återvinning i Östergötland och de flesta stationer eftersom regeln är nationell . Släpps ngt igenom berör det på brister i regelverket vilket är mkt skrämmande .

Hobbyvhästar ? Du bedriver verksamhet om du har inackar och verksamhet .

Jag har en inackordering, inte tillräckligt för att klassas som verksamhet, enligt skatteverket när jag pratade med dom, vi har inte jordbruksfastighet, så jag förstår inte vart du har fått det ifrån att det skulle finnas en verksamhet här på gården?

Det som stod i återvinningens paragrafer var att det preciserade att det enbart gällde lantbruksverksamheter, vilket vi inte har med våra fyra hästar här hemma på en fastighet som dessutom är klassad som villa fastighet.

/Camilla
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Den informationen som gått ut här och i branschtidningar är entydig. Det är inte OK att lägga på återvinningen.

Denna information finns att läsa på lite olika ställen, utgiven av Hästnäringens Nationella Stiftelse:
"Att ha djur som äter ensilage gör att det förbrukas en hel del ensilageplast. Plasten är gjord av fossil olja och måste återvinnas, att elda upp den eller gräva ner den är olagligt. Hela 80 procent av all plast återvinns som material eller energi. Hör med din leverantör av ensilage om hur ni på bästa sätt ska lösa hanteringen av plasten. Hitta ett system som fungerar på er anläggning!"
http://www.stromsholm.com/wp-content/blogs.dir/2/files/2012/01/Microsoft-Word-Ny-Millan-4.pdf

Återvinning sker alltså inte via sopstationer, där läggs det som brännbart och eldas - inte tillåtet. Det är Svepretur som återvinner platsten.

Men detta är fortfarande branschnäringen skrivelser om det, vilket inte jag har med att göra då jag inte har verksamhet.
Och jag har dessutom köpt mina balar och dom lär ha fått betalt för panten på plasten oavsett, så det är fortfarande ingen som kan tvinga mig att faktiskt lämna in det.
Precis som med mina pantflaskor, jag betalar panten och väljer själv om jag vill panta dom eller lägga dom i plaståtervinningen. Flaskorna pantas däremot eftersom dom har ett vettigt pantsystem jag kan enkelt lämna dom på Ica när jag ändå är där, återvinningstationen är också hyfsat enkelt att passera vid lämpligt tillfälle.
Men svepretur är helt värdelösa 3 olika platser inom 5 mils radien från oss, och alla på SAMMA dag, vid SAMMA tider, då jag inte var hemma överhuvudtaget...
Närmaste tillfälle jag hade kunnat hade varit 9 mil att köra enkel väg, alltså 18 mil totalt, och det kan dom glömma!!
Så länge dom inte kan erbjuda vettiga alternativ så kommer min plast inte tillbaka till dom, helt enkelt.

/Camilla
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Anledningen till att man inte får slänga det i mjukplast återvinningen är att det finns ämnen i ensilageplast som gör denna plast mycket töjbar, men som bildar giftiga gaser vid upphettning, därför ska den plasten förbrännas separat så att dessa gaser inte kommer ut direkt i luften. Kanske inte så smart att lägga det i vedpannan då...

Har dom ändrat sammansättningen i plasten då? För tidigare blev det ju "bara" kol...(monoid,dioxid?) så länge man såg till att förbränningstemperaturen var över 1200 grader?

/Camilla
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Menar du på fullt allvar att det är ett mindre miljöbekymmer beroende på huruvida du bedriver hästeriet i verksamhet eller privat?! Du måste skämta!
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Det har hon väl aldrig påstått, däremot gällde uppenbart olika regler vad gällde att lämna in det på återvinningen och det var väldigt intressant att få reda på med tanke på att bekanta stod och bråkade med gubben här nere då de hade sålt gården och skulle tömma den och de inte fick lämna in plasten, då hade med andra ord gubben fel iom att de definitivt inte har någon lantbruksverksamhet.

Ytterligare ett intressant scenario i den bisarra återvinning de gjorde det fatala misstaget att sälja sin gård med avflyttning mellan inlämningstillfällena och hade därför en hel del plast, tömma gården fanns alltså inte en chans att göra lagligt iom att de fick tvärnej när de försökte lämna det på återvinningen, till saken hör att de flyttade in till en lägenhet mitt i stan, vad skulle de göra släpa med sig plasten och stoppa den i vindsförrådet på 2 kvm ? Eftersom inte återvinningen fungerar som den borde så fick de efter att varit noga att lämna tidigare istället göra en brasa och elda upp allt.
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Jag tror inte de ska ha olika regler, plasten ska vara ren, det säger sig självt att man ska ta bort plasten direkt och inte ställa ut den i hagarna så den blir jordig ex, och att allt löst ensilage ska bort.
Vad gäller det blöta så får man säkert stopp om man kommer med plast med vattensamlingar i eller emellan, men viker man snyggt, plattar till, staplar på rätt sätt så blir plasten, om man nu har dåligt med plast inne, bara på sin höjd fuktig och det ska de ta emot.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 840
Senast: Snurrfian
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 731
Senast: sjoberga
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 335
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 146
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp