Var går gränsen? Om säkerhet.

Sv: Var går gränsen? Om säkerhet.

Jag håller helt med dig!

Dessutom är det inte en ledande position att gå bredvid bogen (som det dock står "i böckerna" att man ska göra) utan tittar man på hur hästarna går i hagen brukar ranghöga hästar gå strax bakom eller framför de ranglägre.

*lånar knapp*

angående det där med att det inte skulle vara bra att vara vid bogen när hästen bråkar är inte sant. Det är det enda stället där du är starkare än hästen och du slipper bli skadad. Om man backar, flyttar sig utåt eller framåt får man en spark av framben eller bakben. Och står du bakom en häst som drar iväg orkar du inte hålla, och framför kan du bli översprungen.
När jag hanterar en stark och bråkig häst/unghäst går jag alltid vid bogen och flyttar mig inte en dm åt nåt håll, bråkar hästen backar jag tvärtom närmare med ryggen och viker hästens hals och bromsar.

Jag har aldrig råkat ut för något allvarligt, men det hade kunnat gått illa om jag släppt iväg hästen från mig på något sätt.

Däremot tycker jag man ska kunna leda en "lugn" häst både bredvid, bakom och på olika sidor om sig. Det gör jag med mina.

Gränsen mellan dumdristighet och säkerhet kan ju vara lite suddig men man kan ju också tänka att om jag inte tränar min häst att stå lös i gången så kommer den aldrig lära sig det heller. Vissa saker gör man kanske för att man är lat. Vissa saker gör man för att man känner sin häst och vet att det går bra. Samtidigt måste man hela tiden tänka steget före sin häst. Om jag vill träna min häst att stå lös på gången så kan jag ju vara så förutseende att jag stänger stalldörren så hästen inte kan springa ut på vägen eller nått liknande.

Sen kan man ju vara hur försiktig som helst och det händer ändå en olycka. Vissa saker kan man undvika genom säkerhetstänkande men blir hästen rädd och sliter sig så gör den det vare sig du har träns eller grimma och leder den i. Då kan man tänka steget före genom att leda hästen i grimma och en lång lina istället då är ju risken mindre att nån av oss skadas.

Säkerhetstänkandet när det gäller hästar går ofta åt fel håll tyvärr. Jag går alltid framför min häst när jag leder för att det är säkrare, men det är en annan diskussion. Folk har gjort si och så i 100 år och istället för att lära sig varför hästar reagerar som de gör så håller vi hårdare i dem. Leder i träns, som det skulle ha någon betydelse förutom risken att skada häststackarn i munnen. Lindar in våra hästar i bomull och avskärmar dem från omvärlden istället för att på ett lugnt sätt lära dem hur man uppför sig och vänja dem vid nya och skrämmande saker.

Så mycket välmening men det blir ändå så fel. Jag kan ha min häst lös för jag har lärt honom stå still. Jag kan även sätta fast honom för jag har lärt honom att sitta fast.

Jag är människa vilket innebär att jag har tillräckligt mycket hjärnkapacitet att tänka i flera led, alltså kan jag, fast jag väger betydligt mindre än min häst och är betydligt svagare, hantera min häst på ett säkert sätt som möjligt utan 100 inspänningar.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 567
Ridning Hej börjar bli så sjukt less på det här! Min häst är mycket speciell och testar allt som går att testa.. Hon har varit på gränsen till...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 703
Senast: Minella
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 027
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar