Var finns stora kallblod?

Filifjonkan_

Trådstartare
Sitter och funderar så smått på egen häst, men var finns alla stora kallblod? är fast besluten att köpa ett kallblod/kbl trav, men det finns inte en enda över 150 i manke :crazy:
Såhär ser jag ut på en kallblodig travare på 1,50 i mkh:
Min syster menar att jag är för stor. Och när jag tänker efter så ser jag nog ganska stor ut på hästen :crazy:
(detta är då min medryttarhäst, en sjukt trevlig individ som jag ridit i snart ett år)

Och jag vill ju gärna ha ett kallblod, i 1,60-1,70-tagen. Men inte ett som jag måste betala 30-100.000 för :crazy:

vad göra? Svälja stoltheten och kolla på vbl/hbl?

Sv: Var finns stora kallblod?

Jag har en kbl trav som är runt 160. Min kompis har också en. Så dom finns. Fast 170 är nog ganska ovanligt.
Annars får du väl köpa dig en shire :D

Men vad hade du tänkt att göra med hästen? Tävla högre klasser i dressyr? För om det inte är just det du ska göra så spelar det väl ingen roll? För att kunna busa och ha kul i skogen är det enda som spelar ngn roll om hästen orkar bära dig eller inte :)

jo men det var ju prislappen som var lite tveksam i fråga om shire :crazy: dom kostar ju multum :eek:

Hästen ska jag ha till fritidsridning, alltså inget tävlande ;)
Möjligtvis träna tornerspel.

Även om jag bara ska ha en häst att ha kul med så vill jag att det ska se harmoniskt ut...

Jag tycker inte alls du ser för stor ut!

Jag har en kallblodstravare som är ca 157 cm och jag ser minst lika stor ut som du gör på din.
Jag känner mig inte för stor när jag rider henne men det kanske jag är!?

Jag tror och hoppas att man känner på hästen om man är för tung/lång.

Min Pärla

Dyra i inköp och dyra att ha.
Ja men det finns som sagt större kallblodstrav också, bara söka.

Så här ser min ut
IMGP0707.jpg

Jag är 172 lång och inte spec smal och känner mig nästan liten på honom ibland.

Jag har en kallblodstravare som är 162,5cm.. Så visst finnsdom.. Lycka till !!!;)

Jag har en kallblodstravar valack, efter Rigel Jo faktiskt som ngn nämnde i tråden. Han är 165 cm hög, och det tycker jag är lagom till mig, är 175 cm lång.

Men huvudsaken är ju igentligen att hästen orkar bära dig utan problem, och det brukar väl inte vara ngt bekymmer med kallblodstravarna, eller?

Jag har ett kallblod på 160 :P

Jag är 167 cm lång och väger 65 kg. Min lilleplutt till kallblodstravare är ca 145 cm. Jag undrar också ibland om jag är för stor för honom, men alla jag har frågat säger att det inte är någon fara.

Min syrras kallblodstravare är dryga 155, hon är själv 178 cm, hon passar bra på honom.
Min kompis är ca 150, och själv är hon 164 cm, de passar fint ihop.
Jag är 168 cm och hästen 162, funkar det med.
Du ser inte stor ut på hästen.
Men om du vill ha större så satsa på det.

jag har en kallblodtravare på 153 hittade verkligen inga trevliga större...dock tog jah em min utan att ha suttit på han å sådär.... har han på prov nu och tänkte nog allt köpa honom trots att ja är lite(mycke) stor....

så här ser vi ut... och jag har tillåme nånstans hoppats på at tja kanske kan komma ut lite på hoppträningar ....

12753088.jpg

hmm han är inte så musklad ännu och ja väger ett antal kg för mycke...och just på detta kortet förstår vi inte varandra rikgit men är typ de enda ja har..men men tillsammans ska vi nog kunna ändra på de! :idea: tror absolut inte han har någe problem emd mig viktmässigt... men dock kanske längdmässigt... :cool:

men satsa på en lite mindre du de är smidigt!

Du ser absolut helt ok ut på den hästen. Jisses, min lilla Welsh Cob är strax under 150 cm och jag är 174 cm i strumplästen. Inga problem:cool:...jag tävlar i western;)

Okej :o
Fick för mig att jag såg nåt alldeles förskräckligt stor ut på henne, jag är 1,76 typ, och hon ynka 150 at the whithers...

Okej :o
Fick för mig att jag såg nåt alldeles förskräckligt stor ut på henne, jag är 1,76 typ, och hon ynka 150 at the whithers...

Nej, ni är fina tillsammans. Hästtypen som helhet är rejäl, många gånger mycker mer rejäl än ett halvblod på 170 cm där det ofta är mest ben, faktiskt... Fortsätt du att rida den hästen;)

Painthingsten jag nu har ett föl efter är blott 147 cm och det är inte ovanligt i westerngrenarna att hästarna håller en måttlig mankhöjd jämfört med andra grenar. Dessa hästar bär ofta fullvuxna personer, män som kvinnor...:cool:

Snygg häst! Men jag tycker att du ser för stor ut på den tyvärr.
Jag rider själv en lite för liten häst, men det är 2 ggr i veckan. Skulle inte komma på tanken att äga den.
Jag tycker att du ser ut att vara i tyngsta laget för den där tyvärrn om du har tänkt köpa den. Den är både liten och en nättare typ av kallblodstravare.
Du ser onödigt stor ut på den anser jag. Kan också bli svårt att rida den korrekt även om den skulle bära din vikt. Sadeln på bilden tex. är på tok för liten för dig.

TS: Du är inte för stor på hästen. Dock skulle den säkert kännas större om den var lite mer musklad. Den ser lite tunn ut muskulärt. Muskler gör mkt!

Senast ändrad av en moderator:

tycker inte alls du ser stor ut på denne häst.... ser typ ut som mej på min shire både han och jag är 1,80 cm=)

Såna här är stora...

Picture106.jpg

Jo just det ja det är ju en shire förstås... glada och goa och lugna! :love:

Shire finns i "minisize" också... här är min egen som bara är 171 cm.

Tom023_edited.jpg

Sedan finns det ju stora kallblodstravare också - här är Sörbo Viggo i förgrunden, stora shiretjejen från första bilden i bakgrunden. Viggo är 160 cm hög, shiretjejen är 182 cm.

Tom091.jpg

Jag tycker inte att du ser för stor ut. Ni ser rätt bra ut ihop, i mitt tycke! Tycker du att du känns stor på henne?

Du är inte för stor för den hästen du sitter på!

Men visst finns det stora kallblodstravare.
Mitt ena sto,e Texas Per, är 159 cm och det andra stoet, 4-åring e Bol Elden, är 165. 4-åringen växer fortfarande....

Immer

Liknande trådar

Utrustning Ja, jag har använt sökfunktionen till förbannelse så nu lägger jag upp en egen tråd och hoppas på lite samlade tips :). Jag har nyligt...
Svar
12
· Visningar
2 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross