Var finns ryttarna?

Sv: Var finns ryttarna?

ta kontakt med marie hedhman på minigården. hon är med iponnypoolen, och har ett gäng kanon ponnisar :D

Kanon haha, skojjigt ord :p

Lite trött . Ursäkta.

hihi vad är det du menar för något? :confused: :D (lika trögfattad som alltid) ;) Söker du en ryttare till din ponny?

Senast ändrad av en moderator:

Detta är ingen annons utan en diskussion om skillnaden mellan att a) få en färdig ponny = snabba framgångar = lär man sig något? b) köpa ett ungt "ämne" = ta hjälp att utbilda och utvecklas som ryttare = framgången kommer inte i snabbt vunna rosetter.

Är någon ryttare intresserad så skicka ett privatmeddelande.

Någon som vet hur ponnypoolen fungerar numera?

jag kan bara tala för mig själv, men jag tror att jag lärt mig mer av att inte ha något "färdigt" utan fått jobba med något från grunden. Dessutom gör det mig säkrare som ryttare att jag vet att jag en gång har utbildat en häst från grunden, så kan jag göra det igen. Därför vågade jag köpa en häst som var orutinerad i hoppningen, medan jag ser på mina kompisar som köpt färdiga ponnyer, måste fortsätta i samma linje.

Visst har det inte blivit massor med rosetter och plaketter, men några har det ju blivit, men det har ju gett en så mycket mer att jag lyckats med min häst som jag haft sen har var 4 att nu tävla MSVB (vilket ingen dessutom absolut trodde eftersom han är av den ras han är).

Trevligt resonemang av starcraft :bow:

Du verkar vara tillräckligt ödmjuk för att klara uppgiften.

Någon som vet om "Ponnypoolen" existerar fortfarande :confused:
Inga mailsvar i alla fall

är det bara jag som inte vet vad ponnypoolen e för nåt?? :confused:

Ponnypoolens målsättning var (är?) att sammanföra lovande ungponnyers ägare med duktiga ponnyryttare för samarbete.

Jag är dåligt insatt i hur ponnypoolen fungerar, hur gör man tex med kostnader för hästen, tävlingar osv ? Hur långa avtal rör det sig om? Får ryttaren någon ersättning vid en eventuell försäljning? Har en liten duktig ryttare som är intresserad men behöver mer information.

I min dotters fall har hon fått rida fram sina hästar själv, utan undantag. Jag har inte haft råd att köpa färdiga ponnyer till henne.

Senast ändrad av en moderator:

Tanken är väl att både uppfödare och ryttare skall tjäna på att ponnyn utbildas och tävlas. Hur kontraktet skall se ut är nog upp till båda parter. Man kan t ex värdera ponnyn i dagsläget och låta "vinsten" x antal år senare tillfalla ryttaren. Konstnader för utbildning och tävling står ryttaren för i det fallet. Annars kan man tänka sig en avgift per månad och ersättning för tävlingar till ryttaren men försäljningssumman för ponnyn går till uppfödaren/ägaren.

Säger som någon tidigare sa: Kontakta Marie Hedhman på Minigården. När jag var mindre så vet jag att hon höll i det.

Det var ett bra tag sedan nu men när det var aktuellt för mig så var det så att man fick en kontakt med en uppfödare genom ponnypoolen. Av denne fick man en ponny i lämplig ålder, kanske 3-5 år, som man fick ha mot att man tränade och tävlade den.
När ponnyn var "färdigutbildad" och i säljålder kunde man välja att köpa den själv eller lämna tillbaka den. Ponnyerna var fina och välstammade. Målet är att få ut svenskfödda ponnyer.

Har för mig att jag träffade en del nöjda tjejer, även andra som hamnat i träta med ägaren och blivit av med sin ponny. Det är ju svårt att ha samma mål och metoder.
Kan inte vara lätt som uppfödare att hitta bra ponnytjejer, med bra föräldrar och förutsättningar. Har inte sett många genom åren. Viljan finns men inte kunskap och hjälp.

Blev aldrig aktuellt för mig eftersom jag köpte mig en egen.

Hej!
Vi hämtade en ponny förra sommaren, och vad vi vet fungerar den ännu. Åtminstonde vad det gäller Minigårdens ponnypoolare.
Då fanns det en hemsida för ponnypoolen och Minigården, men de verkar vara nedlagda nu.
Marie Hedman (Minigården) är den som håller i det, så försök kontakta henne.

Vill bara berätta att flera av dessa ponnyer placerats ut och fått bra ryttare. Så konceptet med ponnypoolen fungerar även om jag inte hittat någon "pool" av vare sig ponnyer eller ryttare.

Jag tror att man lär sej på både och :idea: Men kanske bäst på en ponny som man måste rida till lite själv. Det ger ju dessutom en härligare känsla när det går bra, då vet man att det är ens egen förtjänst att ponnyn har kommit dit, om man köper en ponny fix och färdig för tävling är det ju inte samma glädje att få rida först i ärevarvet :idea:

Jag tror det är bra att ha ridit en ponny som inte är helt utbildad, utan man måste lära den. Men det är oxå bra att ibland få känna hur det ska kännas på en välutbildad ponny!

Ursäkta luddigt inlägg :angel:

jag kan bara kort säga att även om man får ett "färdigt material" som du kallar det, betyder det verkligen INTE att det går som på räls.
snarare tvärtom, att dom ponnyerna är svårare att rida, och tar längre tid att komma in på. man får kämpa hårt, jag pratar av egen erfarenhet! :cool:

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 016
Senast: fio
·
Kropp & Själ Jag vill ha en träningsapp där jag själv kan välja både på färdiga pass men också lägga ihop egna övningar till egna pass. Finns det...
Svar
15
· Visningar
202
Senast: Tassa
·
Hundhälsa Min ena lilla behöver snart klippas igen och kommer då frysa. Hon har sedan ett tid ratat de stickade tröjorna och en annan i något...
Svar
11
· Visningar
668
Senast: Amha
·
IT & mobiler Hur svårt är det att skapa animerande filmer, liksom rörligt material? Om man tänker att man skulle skapa kortfilmer med information...
Svar
0
· Visningar
233
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka