var fästs vagnen?

Z

zillax89

Hej, jag har nu hittat en sele till min welsh mountain men jag fattar inte hur vagnen ska sitta fast så det blir ett bra dagläge för hästen? Hon fyller 3 i sommar och vi håller på med lite förberedande inför inkörningen. Det är den här jag funderat över http://www.equilex.se/index2.php?go=shoppen_visa_mer.php&SID=1247&SKID=3.

Men fästs vagnen i bröstan eller hurdå? jag fattar inte? För om vagnen inte sitter fast i bröstan borde ju allt drag hamna runt magen och det går väl inte..? Jag är helt ny på det här - därför jag undrar. Letar nu också efter nån som kan hjälpa mej när vagnen skall sättas på. Nu har vi en shettis sele/bröstsele där bröstan är fast men den tänkte jag bara använda nu till förarbetet, vi använder den vid tömkörning och när hon får dra lite lättare grejer som däck osv.

Sv: var fästs vagnen?

Skaklarna fästs i däckeln, men hästen drar inte i den utan det är bara för att hålla uppe skaklarna och hjälpa till att dra runt vagnen i svängar. Hästen drar vagnen med bröstan och draglinorna (som sitter fast i en svängel på vagnen.) Med denna typ av sele måste du alltså använda draglinor och svängel. (Vilket är bra)!
Hoppas du blev något klokare!

Kontakta de gotländska körsektionerna. Där får du hjälp. jJag tycker inte du ska ge dig ut utan att en duktig kusk har kollat att allt sitter bra.
Hoppas du tar mitt råd på bästa sätt.

Jo jag letar redan nu efter kurser jag kan gå med hästen i sommar så vi kan lära oss allt tillsammans. Men hur vet man om ens vagn har svängel? för jag har en väldigt gammal vagn. på min är det typ som en låda man sitter i sen är det skacklarna.
ja kan lägga ut bilder på vagnen. ursäkta dessa (kanske korkade) frågor men jag är helt ny på de här så..hrm..ja..

gå in på www.cliffords.se.

De har en bra sida om selar, vagnar o svänglar.
direktlänk : http://www.cliffords.se/svangel.html

För att du själv ska förstå hur viktig en svängel är kan du fästa longerlinan i bröstan bakom en van häst, och hålla i med båda händerna. Tolksele går bra. Då känner du att bogen rör sig i takt med frambenen och att det blir ganska stora rörelser i dina armar. Dina armar fungerar då som svängel som pendlar i takt med hästens rörelser så att hästens framben kan röra sig fritt även om det sitter en tung vagn bakom.
Fäster man hästen direkt i skaklarna med skakelremmar blir det stumt och hästens bog får inte den frihet den behöver för att kunna jobba bekvämt.
Svängel är alltså en mycket fiffig uppfinning som alla vagnar ska utrustas med, annars blir det inte skönt för hästen att dra.

Liknande trådar

Körning Hej! Jag har nu en komplett fast bröstsele som jag tömkört med men då planen är att köra in ponnyn vill jag ha en lös bröstsele. Har...
Svar
6
· Visningar
1 246
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 372
Senast: trassel
·
Körning Hur gör man på bästa säkraste sättet? Det som stör mig mest är hur man gör med tömmarna när man måste använda båda händerna för att...
2
Svar
20
· Visningar
7 390
Körning En bekant har köpt en shettis som är inkörd och van att köras. Vi båda därmot är helt nybörjare på körning. Selen är en bröstsele men...
Svar
14
· Visningar
5 454
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka