Sv: Att spänna för vagnen
Jag har lärt mej köra för en körinstruktör och hon sa alltid att tömmarna ska läggas ut som en orm över hästens rygg/rumpa, inte så att dom ramlar ner. Det ska vara lite töm på vardera sida om hästen så att om hästen får för sej att gå framåt/bli rädd så ska man, vart man än befinner sej i förhållande till hästen kunna få tag i tömmen snabbt.
Jag tycker hennes sätt är mycket bra men trotts det så har jag slappat och bara lagt upp tömmen i ett stycke över ryggen nära däckeln. Men sen en dag(vi stod olämpligt till oxå) så reagerade min häst på att det kom två andra hästar bakom honom och hans reaktion blev att ta några steg framåt(han blev inte rädd) men eftersom att jag inte fick tag på tömmen i tid, jag stod på fel sida i förhållande till tömmen, så tog han ett steg för mycket och han fastnade i en dörr och blev rädd av smällen när den lossnade från gångjärnen, sen var cirkusen igång, lösgalopperande häst med vagn halvt fastsatt bakom sej.
Allt slutade dock väl och hästen körs idag.
Från början när jag fick min häst så satt han alltid fast i grimman mot en stock, vägg eller i kedjor fästa som i en stallgång, när jag spände för, för enligt tidigare ägare hade han tendensen att vilja komma iväg så fort vagnen satts i skackelhållarna. Jag tränade dock bort det och nu står han fint och lugnt.
Men efter vår incident blev jag lite mer försiktig ett tag, då hade jag ett långt grimmskaft som jag fäste i en delta som jag satte i bettet, det kunde jag ha med mej runt hästen vid varje spänne utan det var i vägen. Idag ser jag till att ha tömmen över hela ryggen så jag lätt får tag i den.
I övrigt så har jag haft jätte svårt för att få honom att backa rakt bakåt när han ska in mellan skacklarna så jag gör som så att jag ställer upp honom rakt i förhållande till skacklarna, tar tömmarna i ena handen och drar sen fram rockarden över hans rygg och sätter den i första skackelhållaren, lägger ut tömmen över ryggen lite snabbt och går runt (framför) för att sen ta nästa skackel.
Det sägs ju att det är just för och av-spänningen som är det mest kritiska när det gäller körningen, när allt lixom inte sitter fast och man själv inte har superkoll på tömmen.
Jag har lärt mej köra för en körinstruktör och hon sa alltid att tömmarna ska läggas ut som en orm över hästens rygg/rumpa, inte så att dom ramlar ner. Det ska vara lite töm på vardera sida om hästen så att om hästen får för sej att gå framåt/bli rädd så ska man, vart man än befinner sej i förhållande till hästen kunna få tag i tömmen snabbt.
Jag tycker hennes sätt är mycket bra men trotts det så har jag slappat och bara lagt upp tömmen i ett stycke över ryggen nära däckeln. Men sen en dag(vi stod olämpligt till oxå) så reagerade min häst på att det kom två andra hästar bakom honom och hans reaktion blev att ta några steg framåt(han blev inte rädd) men eftersom att jag inte fick tag på tömmen i tid, jag stod på fel sida i förhållande till tömmen, så tog han ett steg för mycket och han fastnade i en dörr och blev rädd av smällen när den lossnade från gångjärnen, sen var cirkusen igång, lösgalopperande häst med vagn halvt fastsatt bakom sej.
Allt slutade dock väl och hästen körs idag.
Från början när jag fick min häst så satt han alltid fast i grimman mot en stock, vägg eller i kedjor fästa som i en stallgång, när jag spände för, för enligt tidigare ägare hade han tendensen att vilja komma iväg så fort vagnen satts i skackelhållarna. Jag tränade dock bort det och nu står han fint och lugnt.
Men efter vår incident blev jag lite mer försiktig ett tag, då hade jag ett långt grimmskaft som jag fäste i en delta som jag satte i bettet, det kunde jag ha med mej runt hästen vid varje spänne utan det var i vägen. Idag ser jag till att ha tömmen över hela ryggen så jag lätt får tag i den.
I övrigt så har jag haft jätte svårt för att få honom att backa rakt bakåt när han ska in mellan skacklarna så jag gör som så att jag ställer upp honom rakt i förhållande till skacklarna, tar tömmarna i ena handen och drar sen fram rockarden över hans rygg och sätter den i första skackelhållaren, lägger ut tömmen över ryggen lite snabbt och går runt (framför) för att sen ta nästa skackel.
Det sägs ju att det är just för och av-spänningen som är det mest kritiska när det gäller körningen, när allt lixom inte sitter fast och man själv inte har superkoll på tömmen.