Var Får Hundägare Plats?

H

hipphoppare

Jag blev otroligt besviken häromdagen då jag stod i glasskön utanför en liten kiosk för att köpa mig en mjukglass, jag har min hund med mig i koppel, hon står bakom ryggen på mig, tätt intill, då det kommer ett äldre par och ställer sig efter mig i kön. Min hund som är väldigt social men försiktig sträcker fram nosen mot handen på herren i sällskapet varav han hoppar bakåt och ryter åt mig att hålla i hunden, jag ber om ursäkt och säger att hon är väldigt snäll, men då menar han bara att det inte spelar någon roll och blänger ilskt på mig... Jag tar emot min glass och går skamset därifrån. :(
Jag kan inte komma på något som jag kunde gjort annorlunda då jag hade all rätt att stå med en hund i kön och jag höll henne kopplad hon tog ju inte ens ett steg ifrån mig utan bara sträckte fram nosen.

Jag tycker inte att det är rätt att man varje gång man tar med sig sin hund någonstans ska känna sig som en brottsling och kasta sig ur vägen för folk. Jag har tränat stenhårt med min hund som för övrigt är den mest lättlärda man kan tänka sig, hon skulle aldrig i världen göra något oartigt, och bara folk tar sig lite tid och tittar på henne brukar de älska henne, ändå kan jag aldrig känna mig bekväm när hon är med...

Sv: Var Får Hundägare Plats?

Så är det. Hundägare och hundar behandlas som luft. Folk tränger sig och ställer sig nära och luktar hunden på dem så blir de arga. Jag vet inte varför folk gör så... Det är på något sätt ett statement för att bevisa hur lite man är värd. Hade du haft en barn i handen så hade de troligvis backat 3-4 dm vilket säkert skulle varit tillräckligt för din hund också.

Allmänt är det ju tyvärr så att hundar ska respektera allt, men folk behöver inte respektera hunden.

Är öht så trött på folk som inte kan visa hänsyn/överseende med djur. Blev senast igår utskälld av tävlingscyklist för att jag vände min häst när han kom bakom mig... Blev lika arg och skällde tillbaka att det finns en anledning till att hästar är rädda för cyklister.

Iaf, jag är inte sen att morra tillbaka åt otrevligt folk som skäller så fort de kan, det kan ju gälla allt möjligt och den här mannen kunde ju tagit ett steg tillbaka. Själv tycker jag skrikande barn är det värsta som finns, men ställer ju inte till med scener när föräldrarna inte har koll på ungarna...

Iaf, jag är inte sen att morra tillbaka åt otrevligt folk som skäller så fort de kan, det kan ju gälla allt möjligt och den här mannen kunde ju tagit ett steg tillbaka. Själv tycker jag skrikande barn är det värsta som finns, men ställer ju inte till med scener när föräldrarna inte har koll på ungarna...

Men åh vad man skulle vilja ibland :devil: ;)

Håller med, morra tillbaks.. Men jag vet det är svårt, man känner sig skitdum & underlägsen eftersom enbart existensen av elaka hundar & hundrädda människor gjort att det "alltid" är hundägaren som gör fel :mad:

Allmänt är det ju tyvärr så att hundar ska respektera allt, men folk behöver inte respektera hunden.

Är öht så trött på folk som inte kan visa hänsyn/överseende med djur. Blev senast igår utskälld av tävlingscyklist för att jag vände min häst när han kom bakom mig... Blev lika arg och skällde tillbaka att det finns en anledning till att hästar är rädda för cyklister.

Här har du en till som håller me:bow: ush...
Det VÄRSTA jag oxå vet är att många (inte alla) vuxna räknar me att hundarna ska tåla vad som helst oxå bara för att det är ett barn, som drar dom i öronen,stampar på dom,petar dom i ögonen,drar i svensen osv:eek:
lite ifrån ämnet.. sorry... men jag kunde inte låta bli när vi ändå kom in på barn..:devil:
Varför skulle min hund behöva acceptera detta? Aldrig i livet!

Det finns ju en del konstiga hundägare också... Häromdagen var jag på stan med min nakenhund. Vi kommer ut ur en butik och på gatan står en gubbe och stretar i kopplet till sin stora schäfer.

På andra sidan gatan (gågata) är det en STOR bänk runt ett buskage typ.. Jag och min kompis och min hund går dit och passerar gubben med schäfern och han får hålla hårt i sin schäfer för att den vill fram till min hund.

Vi går till bänken och min hund hoppar upp på den och står där och jag och min kompis står och gräver i en väska och letar efter något så jag har inte ögonen på hunden men att jag ser ju honom stå på bänken och med hängande koppel.

Helt plötsligt hör jag någon ryta till och säga att "du får ju hålla koll på hunden". Tittar då upp snett bakåt och då står gubben där med hans stora schäfer PÅ bänken och han sliter i sin hund som ska fram till min som bara står stilla och viftar på svansen!

Han kan ju OMÖJLIGT ha missat oss att vi gick till bänken innan han kom dit då vi passerade ju honom och HAN hade svårt att hålla i sin hund!

Vem är det som borde ha koll på sin hund egentligen.
Jag tittade lite snett på honom och ryckte på axlarna och vände min hund bort från hans och vände min egen rygg åt också.... Hoppas han fattade vinken.

Ja det va ju inge vidare bra från hans sida, det ser inte bra ut heller me en schäfer i kopplet. Då får den ju bara ännu mer dåligt rykte:(

Skönt ändån att det inte hände ngt i allafall!

Men skrikiga barn däremot, de kan man släpa med överallt.....

Det är det värsta jag vet...
Suck..

Åkte tyst avdelning på tåget, och nog fan sitter det en ungjaevel och skriker och skriker och skriker! :crazy::crazy:

Hundar får man säga till, men inte barn tydligen..

Eller? :devil:

Det va ju snarare han som skulle lära sig kontrollera sin hund :crazy:

Jag har flyttat från Umeå till Stockholm och jag tycker faktiskt man bli mer accepterad med hund här nere i storstan. Det beror kanske på att det är så mycket hundar överallt, man ser ju hundar varje dag på tunnelbanan här till skillnad från på lokalbussen i Umeå - mycket ovanligt med hund. Folk blir vara hundarna, men det är sant att det förväntas att de står stilla mitt bland folk i tunnelbanevagnen.

Mina två whippar är exemplariska tunnelbanehundar, de står blickstilla och tittar mest ut genom fönstret eller på dörren och lyssnar på ljuden. De tittar eller nosar nästan aldrig på folk, de är så vana att åka numera och det är verkligen jätteskönt.

Jag stör mig mest på folk man möter på trottoaren t.ex. de går extremt nära och förväntar sig att hundar uppför sig som människor i alla lägen. Gäller även cyklister och mopedister och det kan ju nästan bli farligt i vissa lägen. Det gäller att vara med i svängarna när man är ute med hunden...

Hade du haft en barn i handen så hade de troligvis backat 3-4 dm vilket säkert skulle varit tillräckligt för din hund också.

Inte alls.
Barn skall inte heller vare sig synas, höras eller ta plats.
Det blir också ett himla liv om sådant.

Ibland så blir det nästan lynchstämning om man ger ett "för litet" barn en egen sittplats som en vuxen eller ungdom hade velat ha.

"Måste hon/han verkligen ha en egen stol?"

Konstigt, för på min arbetsplats är det fullständigt legtimt bland majoriteten föräldrar att ungarna far runt och skriker, trots att det är en plats där man ska vara tyst...

Det har det INTE varit på mina arbetsplatser.
Och det är det väldigt sällan i bussarna som jag kör heller.
De enda som låter illa och skriker på bussarna är ungdomar mellan 15-19.
Andra passagerare inklusive hundar är nästan alltid tysta och snälla.
Ett eller annat barn kan bli litet ledset eller slå sig, men då så tröstar föräldrarna detta snabbt.
Så de skriken brukar bli mycket korta.
Jag har lika svårt att klara av barnskrik som hundskall, så jag hör det definitivt.

Inte alls.
Barn skall inte heller vare sig synas, höras eller ta plats.
Det blir också ett himla liv om sådant.

Ibland så blir det nästan lynchstämning om man ger ett "för litet" barn en egen sittplats som en vuxen eller ungdom hade velat ha.

"Måste hon/han verkligen ha en egen stol?"

Håller med helt!

Märker att många av er inte har barn... vänta tills ni har ett eget barn mitt i en trotsålder, vad ska ni göra då?, stanna hemma?

Självklart är många kanske trevligare mot barn är mot hundar, men samtidigt finns det ju inte lika många barn-rädda som hundrädda!

Jag älskar verkligen hundar o blir jätteglad när någon vill nosa på mig eller äta upp halva min bulle :D

Men jag har 150% respekt för de som är rädda!
Kunde inte gubben ställt sig en bit bort? Du har ju liksom rätt att köa med din hund!

O som sagt... nakna barn som kissar på filtar hit o dit kan folk dra omkring med utan dåligt samvete :devil:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 981
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 922
Senast: Red_Chili
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 790
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 018
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka