Vår! Dags att släppa ut?

Lillmattetillfyra

Trådstartare
Hej!
Nu är äntligen våren på väg med snabba steg där jag bor.

När brukar ni släppa ut era hästar nattetid?

Jag har alltid släppt mina nu (tre härligt tjocka med mycket päls) det är plus grader nattetid, dom är torra. Är de kyligt och regnig kommer dom givetvis in.
Kallt och regnigt så kommer dom i, dom är nästan fri tillgång till hö på natten ena hagen har vindskydd.

Kan vara i fel tråd.

Tack på förhand!

Nu är min ute dygnet runt alltid, men förr när hon stod på stall (hade dem hemma) så tog jag det dag för dag. Var det en torr och varm natt - ute, var det lerigt/regnigt - inne. Givetvis med mat och skydd när de var ute.

Släpper dem på bete gör vi i slutet av april varje år, då kommer de ut i en mega-hade med tillgång till tät skog som skydd ifall det skulle behövas.

Vi räknar med/hoppas att våra kan ute nattetid från och med Maj. Beror helt på vädret och värmen nattetid. =)

Jag räknar med att kunna släppa ut i början på maj. Hästarna har tillgång till liten ligghall och jag kan ta in på box om vädret inte vill sig.
Allt beror på hur vädret är och om gräset tar sig ordentligt.

I våra vinterhagar, får våra hästar inte gå dygnet runt. Därför har vi utsläpp och intag varje dag, hästarna ska släppas ut senast 8.00 och tas in tidigast 20.00. I sommarhagen kan de gå ute dygnet runt från 1/6 till slutet av september.

Mina fick faktiskt ha årets utepremiär redan natten till idag, med fri tillgång till hösilage och täckade. Det är egentligen för tidigt tycker jag men var en engångsgrej just denna natt pga fint väder och att jag jobbat lång nattjour - det känns ändå bättre att de är ute länge än inne länge sådana tillfällen om det funkar.

Om ett par veckor blir det ett par utenätter till om vädret är ok, men annars tänker jag från början på maj till slutet av september som mer permanent utevistelse på natten. Jag kan också ta in dem enstaka nätter när som helst om vädret kluddar för mycket. Jag har fång-skräck så försöker hålla dem kvar i vinterhagen med mycket hösilage en bit in i juni månad (hagen är ett hektar stor så gräset växer ändå men det är inte så kraftigt som i övriga hagar), och så får de vänja in sig korta perioder på det kraftigare gräset dagtid till att börja med.

Jag släpper ut mina nån gång i slutet av april/tidig maj. De brukar inte vilja komma in även när det är "dåligt" väder (regn o blåst) så de får de vara ute som de vill. De är ute hela sommaren och börjar komma in igen någon gång i början av september :):)

Min är ute dygnet runt från mars ungefär. Bor längst ner i Blekinge. Funkar super, särskilt i o med att hon är host-häst, är det lite svalt så blir det täcke på natten bara. Jag tror många hästar gott hade kunnat va ute lite mera ;)

Mina får vara ute när de inte längre vill komma in på kvällen. Det sammanfaller i normalfallet med att det är runt 10 grader och torrt. Jag bestämmer mig alltså på kvällen och tar det dag för dag. Än är det bara någon plusgrad på natten här så de har inte varit ute någon natt i år ännu.

Vi har precis börjat stänga in våra på nätterna. De går på lösdrift, men nu när gräset börjar komma vågar vi inte ha dem ute dygnet runt pga risk för fång, kolik o dyl. Så på nätterna har de tillgång till ligghallen, "ute-rummet" och hårdgjorda ytan utanför och efter att de ätit sitt frukost-hö släpps de ut till gräset. Om någon månad får de gå i stora sommarhagen på dagarna, men fortsatt vara instängda på nätterna och efter midsommar får de vara ute dygnet runt igen.

Eftersom det finns krav på ligghall om hästarna ska gå ute dygnet runt innan betestillväxt sker (någon som har det ännu? Här i Mälardalen är det för kallt) har min häst alltid tagits in på natten fram i slutet av april-maj. Nuvarande går på lösdrift så inga funderingar över det, däremot har jag tagit av honom täcket nu i veckan :)

Strax norr om Karlstad har betestillväxten börjat. Inte direkt så det syns, men det syns på hur hästarna går och betar. (Svårt att förklara, men det ser annorlunda ut när de går och drar i gammalt fjolårsgräs och när de pillar i sig av alldeles nytt, kortkort gräs.)

Senast ändrad:
Hur är det man avgör när betestillväxt sker? visst är det temperaturen dygnet över som avgör? Här syns det att gräset har börjat sticka upp, blir längre och grönare för varje dag.

Gräset växer här nu och jag planerar att "kicka" ut mina dygnet runt från och med i morgon :) vi är nog alla lika glada över det tror jag.

Juni brukar det bli för oss.
Med ljusare kvällar och mer gräs ger vi eftermiddagsmaten ute och låter de vara ute längre.

Jag gör nog lite tvärtom. Mina går ute dygnet runt nu (med nåt enstaka undantag beroende på väder) men när insekterna kommer är dom inne dagtid. Vissa år har vi galet med broms och min ena häst är superkänslig mot insektsmedel.

Hur är det man avgör när betestillväxt sker? visst är det temperaturen dygnet över som avgör? Här syns det att gräset har börjat sticka upp, blir längre och grönare för varje dag.

För att det ska räknas som betestillväxt och du inte behöver ligghall måste det minst vara plusgrader, tror man talar om meteorologisk vår eller medeltemperatur på plus fem grader i fem dygn (Länsstyrelsen Västernorrland) . Inte bara att det växer litegrann så att hästarna pillar i sig @Fideli

För att det ska räknas som betestillväxt och du inte behöver ligghall måste det minst vara plusgrader, tror man talar om meteorologisk vår eller medeltemperatur på plus fem grader i fem dygn (Länsstyrelsen Västernorrland) . Inte bara att det växer litegrann så att hästarna pillar i sig @Fideli
Jag hade för mig att det var något i den stilen med temperaturen. Om två veckor är här gräs nog för att de ska äta sig mer än mätta, inte bara pilla i sig. Men får se hur vädret är då helt enkelt.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
996
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama