Var blir de små av?

kolblakkur

Trådstartare
Läser ofta islandshästannonser då jag hoppas kunna köpa en i framtiden. Men det som oftast annonseras ut är stora islandshästar och nu undrar jag: avlas det fram större hästar nu än förr? Isåfall: varför? Är det en större marknad för stora islänningar än för små?

Jag kanske är en sällsynt "spekulant", men jag vill ha en liten islänning. Med liten menar jag max 135 cm i mankhöjd :)

Sv: Var blir de små av?

Ja, jag tror det generellt avlas fram större islandshästar och att det är det som efterfrågas. Större häst, större gång mm.. Aveln tycks gå lite från att ha en liten kompakt "ponny" till att avla fram mer ädla långbenta tävlingshästar/ponnyer. Bara inte lynnet förvinner på vägen, som det tycks ha gjort lite med HBL. Men jag tror att det här mindra ponnytypera kommer att finnas kvar, de som "hemmavlar! kanske frå lite mer sådant. Vad vet jag? Gissar hejvilt!;)

Efterfrågan!
Många vill ha större islandshästar och då måste man ju får fram större hästar.

Själv är jag mest bekymrad över att det känns som att de inte blir lika robusta när de skjuter i höjden. Blir en tunnis på långa ben...

Får väl hoppas att jag kan hitta någon som har ett litet sto som kan tänka sig att betäcka med en liten hingst :) Få ett specialtillverkat föl :D

Vad finns det för små hingstar?

Många är glädjemätta, eller inte mätta alls, det är en förklaring, men visst blir de större. Min treåring var ca 140 sa säljaren eftersom hon var större än mamman sin som enligt uppgift var 140. Jag kunde med en gång se att det inte stämde. Hon var mindre än min ridhäst som är ca 138. Många islandsmänniskor tror att min ridhäst är över 140 och jag tror det beror på att man gärna överskattar storleken på sina hästar, medvetet eller omdevetet.

Fast det har inte med höjden och göra, utan gener och hur föräldrarna ser ut.
Erro som är 147cm, är varken klen, tanig eller med bara långa ben.
Hans pappa är 149 och inte heller han är en klening.
Mamman är runt 140-145 skulle jag tippa på, inte heller där en klen sak..

Så det har knappast med höjden att göra.
Jag har sett många fler lägre hästar som är klent byggda.

Dessutom så har jag fått en avkomma efter sto på 140 cm, pappan på 146 cm och avkomman runt 134-134 cm. Så där slog det helt klart ännu längre bak än i rakt nedstigande led.

Jag har några småttingar :) Passar mig som är liten själv. Jag tror inte de små kommer försvinna. Det finns flera fina små hingstar och man måste ju inte avla på de stora varken hingstarna eller stona.

Jag drömmer väl egentligen om att ha en stor häst. Jag red en på island som var nästan lika hög som jag var lång, dvs typ 160! Så häftigt! Men jag har en häst på 1.29, en på 1.35 och en på 1.42. Mitt föl från iår kommer bli en liten tjej va det verkar, hon är bra mkt mindre än de föl jag varit runt o tittat på(med en mamma på 1.29 så kanske det inte är så konstigt). Jag har dock köpt ett föl som flyttar hit till våren, hon är stoor men nätt och med lååånga ben. Det är ju inte bara jag som skall kunna rida henne utan även min sambo. Han är för stor för våra två minsta hästar men hans häst bär upp honom med lätthet.

Tror inte du kommer få några problem alls att hitta en liten häst när det väl begeer sig. Det är nog bara att titta i de annonser där det inte utannonseras som stor häst -då är de mer normala.

Kolla in skillnaden... 1.60 v/s 1.29
storijarpur.jpg

ridkvemey2.jpg

Jag tycker ju det övre ekipaget ser bra mkt mer storleksmässigt harmoniskt ut än det undre. Men egentligen föredrar jag nog en liten naggande god häst ändå :love: Men jag hoppas ju att fölet blir lite större än 1.29 iaf ;)

Om jag skulle ta föl igen, så har jag spanat in en hingst som bara bor några mil bort, Kjarkur fra Egilstadabae (pappa till Hvinur, Nattfari fra Dallandi och Reynir!! ingen dålig nedärvare). Han är 1.33 och ger enligt blup avkommor med -1.7mhk (mindre än han själv om jag fattat det rätt). Kombinerat med min fröken 1.29 blir det nog en shettis av den kombinationen :rofl:

Sorry för trådkap men gud vad fin den stora bruna hästen du rider är!! Minns/vet du vad det var för stam på den? Så fin!

Blir det ett hingstföl är det tingat ;)

Problemet är bara att jag aldrig lär kunna sälja någon som föds in i familjen ;) Alltså tror jag inte jag betäcker mer, 5 hästar räcker gott o väl :angel: O skall jag ha fler måste det vara stora hästar, att sambon har en ridhäst o jag fyra känns opraktiskt :D

Sorry för trådkap men gud vad fin den stora bruna hästen du rider är!! Minns/vet du vad det var för stam på den? Så fin!

Han heter Ofsi fra Bröttuhlid och är efter Hamur fra Skagaströnd, ue: Raudskjóni fra Brún. Bägge obedömda. Längre bak finner man Ofeigur fra Hvanneyri och Otur fra Saudarkroki.

Han var bara vacker att se när han stod still. Han töltade som en klocka men var inte på något sätt "flashig" o hade finfin underhalshållning. En vanlig väldigt trevlig ridhäst, jag försökte köpa med honom till sambon, men han var inte till salu...

Du kan vara lugn, det finns gott om små och normalstora islandshästar. Storleksvariationen har blivit vidare och det är ju trevligt med ett större urval, men fortfarande föds det varje år hästar som inte blir mer än 130 cm som vuxna. :)

En bekant till mig har en islänning som är 150 cm. Han är väldigt kraftig och robust. Ser mycket mera ut som en nordsvensk än en islänning faktiskt. (så även de stora kan vara kraftiga)

Ofta har de stora en tendens till att ränna iväg rejält i vidden, så just därför blir många av dem inte trevliga ridhästar.

Eftersom det är populärt med stora hästar (och säkert avlas på dessa) så är det få gånger folk framhäver att det är en häst som är/förväntas bli liten. Står det inget om storleken kan man nästan förvänta sig att hästen inte blir en jätte.

Framhäver och så överdrivs det en del också :p

Det tror jag också, att man lägger på ett par cm för att man vet att köpare gärna vill ha större hästar. Därför man kan läsa ca 142, om man mätt hästen till 142 så är det väl svårt att få så mycket ca på det;)

Min största här är 138 cm och jag tycker hon är jättestor, hon har inte så mycket manke heller så ryggen är nästan lika hög den, och så är hon bred som en buss. Blev nästan lite stött när jag läste en annons om en liten häst på 137 cm, det är väl ingen liten islänning? 137 får väl ändå räknas som medelstor eller?

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 987
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 045
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 090
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 731
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar