Sv: Var blir de små av?
Jag har några småttingar
Passar mig som är liten själv. Jag tror inte de små kommer försvinna. Det finns flera fina små hingstar och man måste ju inte avla på de stora varken hingstarna eller stona.
Jag drömmer väl egentligen om att ha en stor häst. Jag red en på island som var nästan lika hög som jag var lång, dvs typ 160! Så häftigt! Men jag har en häst på 1.29, en på 1.35 och en på 1.42. Mitt föl från iår kommer bli en liten tjej va det verkar, hon är bra mkt mindre än de föl jag varit runt o tittat på(med en mamma på 1.29 så kanske det inte är så konstigt). Jag har dock köpt ett föl som flyttar hit till våren, hon är stoor men nätt och med lååånga ben. Det är ju inte bara jag som skall kunna rida henne utan även min sambo. Han är för stor för våra två minsta hästar men hans häst bär upp honom med lätthet.
Tror inte du kommer få några problem alls att hitta en liten häst när det väl begeer sig. Det är nog bara att titta i de annonser där det inte utannonseras som stor häst -då är de mer normala.
Kolla in skillnaden... 1.60 v/s 1.29
Jag tycker ju det övre ekipaget ser bra mkt mer storleksmässigt harmoniskt ut än det undre. Men egentligen föredrar jag nog en liten naggande god häst ändå
Men jag hoppas ju att fölet blir lite större än 1.29 iaf
Om jag skulle ta föl igen, så har jag spanat in en hingst som bara bor några mil bort, Kjarkur fra Egilstadabae (pappa till Hvinur, Nattfari fra Dallandi och Reynir!! ingen dålig nedärvare). Han är 1.33 och ger enligt blup avkommor med -1.7mhk (mindre än han själv om jag fattat det rätt). Kombinerat med min fröken 1.29 blir det nog en shettis av den kombinationen