Var blir de små av?

Sv: Var blir de små av?

Kan ju bero på att vi själva blir större och tyngre. Inte lätt att få plats med en 18 tums sadel på en häst som är 130...;-)

Inte lätt att få plats med en 18 tums sadel på en häst som är 130...;-)

Fast största möjliga sadelstorleken sitter ju inte i höjden på hästen... Här har den robusta hästen på 133 cm i mkh betydligt längre sadelläge än tävlingshästen på 138 cm i mkh.

Men tillbaka till topic :p
Jag håller med de andra som nämnt att mankhöjden i annonserna måste vara påhittad, överdriven, eller önskemätt. Jag minns när det flyttade in en häst i vårt stall som var 142. Han var mindre än den lilla på 133 :rofl: Förstår än idag inte hur köparen kunde gå på det!

En fundering också... Min häst på 138, upplever jag som större både från ryggen men även från marken än andra c-ponnyer. Jag har hanterat många hästar och ponnyer i alla storlekar, och när jag hanterar från marken (leder till och från hage, ryktar, rycker manar, fodrar, vad som nu ska göras) så känns en "vanlig" c-ponny liten. Även stora c-ponnyer alltså. Vad beror det på egentligen?
Samma med maxade b-ponnyer, de känns pyttesmå! Inte bara 3 cm mindre än lilla hästen jag har. Förslag på varför?

Min största här är 138 cm och jag tycker hon är jättestor, hon har inte så mycket manke heller så ryggen är nästan lika hög den, och så är hon bred som en buss. Blev nästan lite stött när jag läste en annons om en liten häst på 137 cm, det är väl ingen liten islänning? 137 får väl ändå räknas som medelstor eller?

Min är ju ca 137-138 och hon gissar ju folk på att hon är över 140 så nä, det är ingen liten islandshäst...

*KL*

Varför tror man att höjden är påhittad? Många stallar har mät-don så det går ju faktiskt att fastställa mankhöjden rätt precis faktiskt.:idea:

Jo det är jag medveten om, men tycker att man ser rätt många höga hästar utan kropp. Hårddrar det lite grann kanske :grin:

*KL*

Varför tror man att höjden är påhittad? Många stallar har mät-don så det går ju faktiskt att fastställa mankhöjden rätt precis faktiskt.:idea:

1. Många islandshästar är inte mätta enligt konstens alla regler.

2. Det är bara att åka iväg på några provridningar för att se att alla hästar som sägs vara minst 140 inte är det.

3. Man kan jämföra andra hästar med sin egen som man vet storleken på.

4. Andra tror att ens häst på 137-138 är myyyyyyycket större eftersom deras egen som ska vara lika stor är fem cm lägre.

Mer bevis än så behöver inte jag.

Jag har visserligen inte mätt min häst, minns inte om annonsen innehöll någon höjd, men jag har ingen anledning att betvivla att hon är dryga 140 såsom säljaren uppgav. Jag ser ofta ner på mina ridkompisar rent bokstavligen. Alla ljuger inte men vissa är mer benägna att uppge de egenskaper de tror köparen söker än andra. Jag efterfrågade dock inte en stor häst, det bara blev så.

Nej alla är självklart inte mätta, men är en eller par mätta så krävs det ju inget geni för att bedöma om hästen är större, mindre eller lika stor som den mätta.
Just i vårt stall av 8 hästar så är merparten helt klart 140 och + och 3 är mätta med hjälp av stång.

Jag berättar bara min erfarenhet och den är alltsåatt få är mätta och många höftade med + centimeter, sen kvittar det för min del. Jag är liten och min äldsta råtta är så tunt byggd och så kort i kroppen att hon känns yttepytte, men det stör mig inte det minsta. Unghästen är lägre men känns större.

*KL*

Du har rätt, det är vanligare att man mäter sina hästar idag, jag är som vanligt out-of-the-loop. Men jag tror också det är många som gör det du gjorde i ett tidigare inlägg, höftar höjden på resten baserat på hur höga ett par mätta individer är.

Det är inte så lätt faktiskt, om inte hästarna är väldigt lika i byggnaden. Jag har mätt min gamla valack flera gånger under hans liv, 136 cm varenda gång, så jag har använt honom för att höfta på mina unghästar. När jag då tittade på Sokka och försökte gå med armen på bröstet i rätt höjd osv, så tyckte jag att hon var mycket större än Gneisti, klart över 140. Men i slutänden så skilde det bara 2 cm på dem. Brimi gjorde jag samma sak med och tyckte att han var ungefär lika hög som Gneisti, han visade sig vara 139 cm.

Så det är inte så lätt och ett par cm gör rätt mycket beroende på hur hästen är byggd för övrigt, hög eller låg manke.

Min är mätt av en godkänd "ponnymätare" med riktiga grejer. Och han är 137cm, men ser mycket större ut. (Eller grov rättare sagt.) Jag sa länge att han är minst 140:o

Nu är väl titta inte rätt mätmått egentligen, men har man en mätt häst så kan man ganska enkelt använda sin egen kropp och jämföra större eller mindre. I mitt fall så har jag prickat rätt på alla stallets hästar med hjälp av en mätt häst. Dessa hästar har sedan blivit mätta för att se hur stor diffen blev.

KL

Här kommer en nörd med lite on topic-material. :p

Började kika på gamla bedömningar för att se om det kunde ge något hum om hur höjden på hästarna sett ut de senaste årtionden. Tänkte först bara rada upp kända avelshingstar, men började kika på alla som föddes från år 1900 och framåt. Under första halvan av 1900-talet verkar bedömningarna ha bestått av några rader text och mankhöjd började inte nämnas i bedömningarna förrän på 40-talet vad jag kan se. Däremot skrevs det ofta om hästen var stor, medel eller liten. (T.ex. "mjoeg stor ad vexti" eller "sma vexti".)

Nu har jag inte utgått från WF (som kanske vore det mest ultimata), utan från Stormhestar som kanske inte har alla hästar. Det är på intet vis en komplett lista eller ens någon tillförlitlig statistik att hänvisa till, men jag finner det intressant och säkert även några av er. Jag har listat alla hästar som nämnts med mankhöjd i sina bedömningar, det finns bilder på flertalet av dem så är ni nyfiken på någon särskild kan ni prova söka på Stormhestar. Hästarna blir bara fler och fler för varje årtionde, så jag kan inte garantera att jag orkar med alla ända fram till nutid. :angel: Men jag ska i alla fall komplettera med 70- och 80-talisterna. 90- och 00-talen har vi väl ett någorlunda hum på eftersom att det är de vi rider runt på nu.

Födda på 40-talet

131 cm
- Ljúfur frá Hjaltabakka II
132 cm
- Skjóna frá Sölvanesi
138 cm
- Geira frá Hvítárvöllum

Födda på 50-talet

127 cm
- Hrímnir frá Vilmundarstöðum
131 cm
- Lýsingur frá Syðra-Skörðugili
- Neisti frá Skollagróf
132 cm
- Blesi frá Skáney
- Sómi frá Hofsstöðum
135 cm
- Silfurtoppur frá Reykjadal
- Bara frá Stórulág
- Gjósta frá Syðra-Vallholti
136 cm
- Roði frá Hóli
- Blesi frá Gili
- Sara frá Hesti
137 cm
- Ljóska frá Ketilsstöðum
138 cm
- Fjöður frá Tungufelli
- Tinna frá Þverspyrnu
139 cm
- Góa frá Hraunkoti
- Jörp frá Eyjólfsstöðum
- Glóstjarna frá Kirkjubæ
- Lukka frá Egilsstöðum
- Hrönn frá Selfossi
140 cm
- Iða frá Bæ
- Fjölnir frá Akureyri
- Geisli frá Eiríksstöðum
- Funi frá Hafsteinsstöðum
142 cm
- Brúnka frá Núpi
- Alda frá Reykjum
- Njörður frá Reykjum
- Faxi frá Borgarnesi
143 cm
- Hörður frá Kolkuósi
- Fenja frá Sauðárkróki
- Fluga frá Sauðárkróki
144 cm
- Perla frá Gufunesi
145 cm
- Irpa frá Kyljuholti
148 cm
- Krummi frá Þverspyrnu

Födda på 60-talet

125 cm
- Blossi frá Kirkjubæ
126 cm
- Pétur fra Skinfaxe
127 cm
- Blesa frá Stóra-Hofi
128 cm
- Neisti frá Hóli
129 cm
- Nasi frá Grímstungu
130 cm
- Roði frá Brúnastöðum
- Eldur frá Kirkjubæ
- Fífill frá Indriðastöðum
131 cm
- Skjóna frá Tungufelli
- Ljómi frá Stokkhólma
- Blakkur frá Akureyri
- Lind frá Kleifum
- Hekla frá Tornby
132 cm
- Árna-Skjóna frá Höskuldsstöðum
- Jörp frá Vetleifsholti
- Fölskvi frá Kletti
- Glóblesi frá Hindisvík
- Teista frá Árbæ
- Tvistjarna frá Stekkum
- Ljúfur frá Svignaskarði
- Steinvör frá Völlum
- Barki frá Búðarhóli
- Fluga von Glärnisch
133 cm
- Von frá Brekkukoti
- Faxi frá Stokkhólma
- Gustur frá Hólum
134 cm
- Kengala frá Svaðastöðum
- Glóa frá Borgarhöfn
- Blakkur frá Tumabrekku
- Sörli frá Hvítárholti
- Sproti frá Búðarhóli
- Andvari frá Kolkuósi
134,5 cm
- Blesi frá Kjartansstaðakoti
- Blöndal frá Stafholti
- Gormur frá Akureyri
135 cm
- Vaka frá Borgum
- Fluga frá Eyrarbakka
- Krapi frá Borgarnesi
- Loki frá Hesti
- Gustur frá Bakkakoti
- Máría frá Syðra-Skörðugili
136 cm
- Brúnn van Zwollerkerspel
- Svala frá Kirkjubæ
- Gersemi frá Vatnsleysu
- Gustur frá Dvergasteini
- Nökkvi frá Eylandi
- Nótt frá Garðshorni
- Dögg frá Eyði-Sandvík
- Fenja frá Stenholt (Intressant fotnot: Mäts 10 år senare till 133,5.)
- Perla frá Kýrholti
- Gola frá Hafsteinsstöðum
137 cm
- Hrafn frá Holtsmúla
- Sörli frá Sauðárkróki
- Skotti frá Hesti
- Snerra frá Efra-Apavatni
- Vísir frá Borgarholti
- Kolbeinn frá Borgum
- Faxi frá Rosenlund
138 cm
- Tinna frá Þverspyrnu
- Ljúfur fra Túnsbergi
- Brana frá Sauðárkróki
- Gletta frá Hörgsholti
- Brunstjarna frá Vatnshlíð
- Sokki frá Krossanesi
- Snælda frá Hólum
- Hind frá Dalsgarði
- Tolli frá Syðra-Skörðugili
139 cm
- Fluga frá Borgarnesi
- Léttfeti frá Vatnsleysu
- Vissa frá Litlu-Drageyri
- Lipurtá frá Hóli
- Nös frá Stokkhólma
- Spola frá Votmúla I
140 cm
- Lýsingur frá Selfossi
- Elding frá Kýrholti
- Iða frá Svarfhóli
- Bára frá Kröggólfsstöðum
- Hrefna frá Vindási
- Perla frá Ferjukoti
- Hrefna frá Sauðárkróki
- Sunna frá Kirkjubæ
141 cm
- Djörfung frá Vatnsleysu
- Moldi frá Svignaskarði
- Börkur frá Eyhildarholti
- Glenna frá Hömrum
- Baldur fra Syðri-Brekkum
- Bára frá Ásgeirsbrekku
- Gustur frá Kröggólfsstöðum
- Hvítnös frá Egilsstöðum
142 cm
- Snæfaxi frá Páfastöðum
- Hugur frá Vatnsholti
- Mósi frá Álfhólum
- Styggur frá Álfhólum
- Drottning frá Ferjukoti
- Kvíka frá Grófargili
- Héðinn frá Vatnagörðum
- Drottning frá Flugumýri
- Stígandi frá Ásum
143 cm
- Stjarna frá Sauðárkróki
- Bara frá Hesti
- Hemingur frá Vestri-Garðsauka
- Glóð frá Miðfelli II
- Hrefna frá Presthúsum II
- Fjöður frá Litla-Hrauni
- Kolbakur frá Egilsstaðabæ
144 cm
- Dreyri frá Vatnsleysu
- Fylkir frá Flögu
145 cm
- Hrafntinna frá Sauðárkróki
- Kolbakur frá Gufunesi
146 cm
- Léttir frá Stórulág
- Vörður frá Kýrholti
- Eyfirðingur frá Akureyri
- Þokki frá Bóndhóli

Komplettera och/eller rätta gärna! Om moderator finner mitt inlägg hopplöst långt och onödigt kan jag lägga ut detta på någon annan plats och hänvisa dit. :) Men jag tycker det är högst aktuellt i denna tråd! :idea:

Vi har haft islandshästuppfödning sedan 1973. Våra uppfödningar ligger i genomsnitt på 137 cm i mankhöjd.
Och den genomsnittshöjden har det legat på under samtliga årtionden.

Senast ändrad:

Duplo - har du skilt på stångmått och bandmått?
Jag såg att Snaefaxi stod på 142 cm i mankhöjd. Det måste väl vara bandmått? Har för mig att han var under 140 cm i stångmått.

På ytterst få av dem har det stått vilket mått de mätts med. På Snaefaxi står det ingenting om det och endast mankhöjd är angivet, inte sadelläge eller kors. Står kanske mer på WF, jag vet inte?

Snaefaxi var 142 cm bandmått enligt svenska hingststamboken.

Styggur frá Álfhólum 142 cm bandmått och 132 cm stångmått.

I del 1 av svenska hingststamboken (hingstar födda på -60-talet och -70-talet) skiljer det sällan mer än ett par cm på mankhöjd och korshöjd (och det är ungefär lika vanligt att korset är högre än manken som tvärtom). Nuförtiden är mankhöjden vanligen flera cm högre än korshöjden, Prins från Knutshyttan mäter 147 cm i mankhöjd och 137 cm i korshöjd. Garri frá Reykjavík 138 cm mankhöjd och 131 cm korshöjd så han är en liten häst.
Jag jämförde ett antal hästar (tror det var hingststambok 1-2 och hästar bedömda i Vaggeryd 2009) för några år sedan och tydligt var att hästarna har ökat i mankhöjd, benlängd och benomfång.

Måttband från marken till manken. Jämfört med stångmått ger det ett mått på hur grov hästen är.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 987
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 045
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 090
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 731
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar