Var blir de små av?

Sv: Var blir de små av?

Jag har bestämt för mig att jag läst någonstans att medelmankhöjden ökat på de svenska bedömningarna till 140 cm. Så nog blir väl hästarna större, även om det fortfarande finns små kvar. Men exempelvis Askur från Håkansgården är ju väldigt välanvänd i svensk avel, och han ger ju för det mesta rätt stora avkommor. Sen är det ju ingen garanti för att man får en liten häst för att man använder en liten hingst. Finns ju annat som har betydelse också.

Samtidigt kan man inte dra slutsatser om hur medelmankhöjden förändrats genom statistik från bedömningar. Orsaken till det är att det är en mycket mycket liten del av islandshästarna som visas på bedömning.

Självklart är det ju så. Men om det förr var få hästar över 140 cm på bedömningarna och majoriteten nu är över (eller i alla fall nära på) så kan man ju tänka sig att hästarna börjar bli större över lag. Och med tanke på att väldigt många efterfrågar större hästar, både för sin egen storlek och för gången, så vore det ju inte så konstigt om många avlar för större heller. Men svart på vitt är det ju absolut inte.

Hästens storlek har absolut inget med bra gång att göra. Att en stor häst automatiskt skulle ha en bättre gång är inte sant. Emellanåt är det tvärtom. De Som inte hunnit i fatt med muskulaturen i snabbväxandet har svårare med balansen och får svårt med takt och balans i steget.

Och jag har inte märkt någon större förändring i vad som efterfrågas. Inte är det då mankhöjd över 140 som efterfrågas i första hand.

Senast ändrad:

Bättre gång behöver de absolut inte ha, men en större häst har ju i regel större steg.

Därav att jag skrev "I regel". ;) Jag vet själv att man inte är garanterad det, känner allt till undantag åt båda hållen. Men har du en 125 cm hög häst och en 145 cm hög häst, som båda har lika stort steg i förhållande till sin storlek, så har ju den större hästen ett större steg än vad den mindre hästen har.

Kan så vara :-)

Men som sagt det är i första hand smidighet, rena gångarter och samarbetsvilja som sätts högst och efterfrågas mest enligt min erfarenhet. Inte att hästen är över 140.

För egen del är jag noga med urvalet för att försöka undvika att mankhöjden ska ränna iväg alltför mycket.

Senast ändrad:

Absolut! Dock vet jag många som ser det som ett plus om hästen är större. Personligen är jag dock med dig, jag föredrar lite mindre hästar till och med, då jag inte är så stor själv.

*KL*

Enligt senaste FIZO:

The height of the Icelandic horse generally ranges from 125 to 145 cm when measured with a stick at the highest point of the withers. The average for mares is 136 cm and for stallions 138 cm. The fully mature Icelandic horse weighs around 300 kg to 400 kg.

Det är väl på nu levande hästar, inte bara de som fötts under senare år. Har för mig att 0 på M1 på WF är 138 cm. Höjdes från 137 häromåret. Rätta mig gärna om jag har fel.

Mvh
Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 987
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 045
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 090
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 731
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar