Var äter era 6 månaders?

Sv: Var äter era 6 månaders?

Skippa du vällingen om hon äter och växer bra, finns inget självändamål att ge det :) Min kompis fick däremot skäll av BVC för att hennes bebis äter för mycket välling, så alltid är det något man kan anmärka över. Min sjumånaders tvärvägrar välling och lider inte av det. Storasyskonet däremot kan lätt leva på välling om han fick, så de är himla olika!

Skippa du vällingen om hon äter och växer bra, finns inget självändamål att ge det :) Min kompis fick däremot skäll av BVC för att hennes bebis äter för mycket välling, så alltid är det något man kan anmärka över. Min sjumånaders tvärvägrar välling och lider inte av det. Storasyskonet däremot kan lätt leva på välling om han fick, så de är himla olika!

Har försökt med smak av välling å John bara rynkar på näsan;) Hehe.

Hur länge kan man ge dem ersättning??? Han dricker vatten, men i små mängder.

Enligt hennes BVC-tant var det "inte bra" med mer än fyra flaskor om dan. Mer förklaring än så fick hon inte. Killen äter väl sex stycken per dag, typ. Men han växer och är frisk och välutvecklad.

Finns inget "extra bra" med just välling/gröt, som Bvc verkar försöka tvinga alla att tro.. Äter barnet bra med mat och/ eller ammar så behövs inte just välling/gröt om man inte vill.
Däremot kan det ju vara smidigt med tex välling.

Man borde kunna ge ersättning lika länge som man annars skulle ha ammat så att säga. Med andra ord ett par år iaf, minst. Med kompletterande mat då (första året kan de leva på enbart amning tex, om de inte vill börja med mat. Borde vara samma med ersättning?).

Det blir ju mkt gluten och mjölk och inte så mkt annan näring om man ger dem massor med välling.
Mina barn har gärna velat dricka massor med välling (tre flaskor per natt tex..), vilket jag egentligen inte var så nöjd med. Men vardagen ska ju funka också..

Man borde kunna ge ersättning lika länge som man annars skulle ha ammat så att säga. Med andra ord ett par år iaf, minst. Med kompletterande mat då (första året kan de leva på enbart amning tex, om de inte vill börja med mat. Borde vara samma med ersättning?).

Ok, ja då får han nog fortsätta med det ett tag till hehe;)

Jag tänker att det kanske inte är samma... Bröstmjölken utvecklas ju hela tiden och anpassar sig efter barnet. Men ersättning finns väl inte i så många steg? Då kanske det inte räcker till rent näringsmässigt. Jag tror de flesta går över till annat, t ex välling, till slut. :)

Tillägg: Första året borde ersättning räcka bra, åtminstone!

Ja det är ju min tanke också, att för mycket gluten inte är en höjdare, men lite gluten ska de få, för att vänja magarna. Har därför valt majsvälling som är helt glutenfri, medan jag ger havregröt som innehåller vete. Och bröd då, mest för att det är kul.
Att ge välling blir egentligen Mer bök för min del (jag ammar ju, och hur smidigt är inte det på nätterna?) Så det kan få vänta ett tag till.
Jag tror på Variation!

Jag märker helt klart en skillnad på E nu i mättnad sedan vi bytt ersättning mot välling, hon är nu 7½ månad :)

kl

Emilia slutade självmant äta ersättning för någon månad sen, vid 7,5 månaders ålder. Hon äter knappt välling heller, ngn dl bara om hon är hungig.

Ja, gluten bör man introducera medan man ammar. Jag ammar, och har inga planer på att sluta amma helt än på ett tag, oavsett om barnet får välling eller ej. Den välling jag tänkt introducera är dock glutenfri (majs) men gröten (och bröd numera) innehåller gluten och introducerades redan för 2 mån sen.

Ah det lät som om du var "rädd" för att introducera mer glutenprodukter nu, men då missförstod jag dig :)

Nej jag har bara sett 2 steg, där skillnaden i ex NAN iaf är minimala mellan steg 1 och steg 2 ( har jag för mig ).

tror det finns 3 steg på ersättningen?

Finns steg 3 om jag inte har fel iaf i NAN...

*Springer och kollar*

*Hmmm, sambon slängt förpackingen...Söker på nätet*

Hittar inget på deras hemsida om produkten alls men är nästan 100% säker att det finns!

Mjaa visst finns det en NAN 3 men det är ju mer en ersättning för vanlig mjölk inte ett ytterligare steg i modersmjökersättning :)

"NAN3 ges istället för mjölk från 10 månader. Vanlig mjölk innehåller mycket lite järn och har en proteinsammansättning som inte gynnar små magar. Därför rekommenderas inte mjölk som dryck för barn under ett år"

Ja som sagt i NAN är skillnaden minimal, Hipp har större skillnad men det mättade inte tillräckligt för lilla E iaf :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 462
Senast: Lingon
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 928
Senast: G-uldlock
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
685
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 065
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar