Ganesco
Trådstartare
Sv: Var är framåtbjudningen?
Hej! För det första vill jag säga att dina tips är väldigt bra! Önskar verkligen verkligen att detta var min häst så att jag kunde göra mer åt hans situation (har inte haft det så bra hos tidigare ägare och är rättså osams med sin nuvarande vilket kanske framgått i mina inlägg...). Men jag rider honom bara kanske ett par gånger i veckan. Ska däremot bearbeta ägaren, för hästen betyder mycket för mig.
Har inte möjlighet att rida för en CR-tränare, den här hästen tränas två gånger i veckan redan och jag har inte de pengar som behövs. Däremot har jag läst Sally Swifts "ett med hästen" och få saker har hjälpt mig ås mycket i min ridning som den boken! Allt faller på plats förr eller senare och jag blir otroligt inspirerad av hennes förklaringar. Man fattar precis hur man ska tänka! Brukar rida efter hennes tips från den boken även på den här hästen, även om det inte är att likställa med att rida för tränare.
Hej!
Usch, det är inte kul när hästar mår dåligt, för uppenbarligen verkar denna häst göra det.
Jag skulle börja med att kolla sadeln. Ligger den verkligen bra? Min förra häst hade sadeltvång och var precis likadan, så jag vet att det kan vara problematiskt..
Nästa grej jag skulle göra är att rida så omväxlande som möjligt. Detta brukar jag göra med min häst:
- rida i skogen
- rida på banan (typ 2 ggr i månaden... )
- tömköra
- köra med sulky
- trickträna
- gå promenader
- träna lite NH
- longera
- löshoppa
-osv..
Det finns hur mycket som helst att göra, det är bara fantasin som hindrar!
Sist men inte minst skulle jag börja rida för en Centrerad Ridning instruktör. Det var inte förrän jag red för en CR-tränare för första gången som jag förstod vad det egentligen innebär att rida och bli "ett med hästen" (och då hade jag ändå ridit i 10 år... ). CR utgår nästan enbart från människan och följer den filosofin att om hästen "gör fel" är det enbart människans fel och ingen annan. Rekommenderar att läsa Sally Swifts böcker (det var hon som 'kom på' CR).
Lycka till!!
/EnWisa
Hej! För det första vill jag säga att dina tips är väldigt bra! Önskar verkligen verkligen att detta var min häst så att jag kunde göra mer åt hans situation (har inte haft det så bra hos tidigare ägare och är rättså osams med sin nuvarande vilket kanske framgått i mina inlägg...). Men jag rider honom bara kanske ett par gånger i veckan. Ska däremot bearbeta ägaren, för hästen betyder mycket för mig.
Har inte möjlighet att rida för en CR-tränare, den här hästen tränas två gånger i veckan redan och jag har inte de pengar som behövs. Däremot har jag läst Sally Swifts "ett med hästen" och få saker har hjälpt mig ås mycket i min ridning som den boken! Allt faller på plats förr eller senare och jag blir otroligt inspirerad av hennes förklaringar. Man fattar precis hur man ska tänka! Brukar rida efter hennes tips från den boken även på den här hästen, även om det inte är att likställa med att rida för tränare.