Var är felet? (skänkelvikning)

Alexandra_W

Trådstartare
Jag misstänker att det är jag som gör något knas, men kan inte komma på vad?

I skänkelvikning så hästen är korrekt ställd i nacken, framdelen lederoch kroppen rak. Men frambenen korsar inte - alls, utan frambenet som ska gå förbi går bara till samma linje som det andra frambenet. Eh, knepigt förklara i text men hoppas ni hänger med. Jag kan varera tvärningen men kommer inte ifrån det ändå.

Ironiskt nog fungerar öppna utan problem, och även 'sluta' (fnuttarna för att JAG är osäker på om den är korrekt, jag behöver en spegel för det, JAG är kass på att rida slutor helt enkelt). Och JAG brukar ha betydligt svårare för de övningarna än skänkelvikningar som brukar vara min paradgren.

Suttit och klurat och testat flera pass, och blir inte klok på var problemet är/vad jag gör för fel någonstans?

Sv: Var är felet? (skänkelvikning)

Är du säker på att hästen är helt rak? Det kan vara så att den böjer sig och det blir mer en öppna-grej av det hela. Är det likadant i båda varven?

Han känns iaf helt rak, och studerar jag broddspåren på isen sen så säger de inget annat. Men jag kan inte svära på det givetvis..

Inga varv här, efter grusvägen. Sämre åt ena hållet, men inte mer än jag förväntar mig, han svååra sida rent generellt, så där är jag så nöjd så om jag får rätt ställning och bogen på plats :angel:

Åt det svåra hållet, vilket håll är det? undan för vilken skänkel? Vilken sida är hästens svaga?

(Och självklart menar jag "sluta-grej" i mitt tidigare inlägg, är lite virrig på kvällskvisten..)

Undan vänster skänkel/skänkelvikning åt höger är svåra hållet. Han flyttar lika snällt, men han fuskar järnet.

Har höger som svåra varvet rent generellt, svårare för höger galopp etc.

Således är vänster svaga sidan.

Senast ändrad:

Om höger är det svåra varvet så är det höger bak som är det svaga (skjutande) bakbenet. Dvs höger sida är "svagare", inte vänster.
Detta stämmer väl in med att hästen i skänkelvikning undan för vänster skänkel gärna viker sig och på så vis kan träda in med vänster bak till tyngdpunkten och bära mer med det istället för med höger.
Hänger du med? ;)

Om höger är det svåra varvet så är det höger bak som är det svaga (skjutande) bakbenet. Dvs höger sida är "svagare", inte vänster.
Detta stämmer väl in med att hästen i skänkelvikning undan för vänster skänkel gärna viker sig och på så vis kan träda in med vänster bak till tyngdpunkten och bära mer med det istället för med höger.
Hänger du med? ;)

Skulle naturligtvis stå höger och inte vänster där sist, jag var kvar i att sitta och tänka efter undan vilken skänkel det blir svårt...

Samtidigt så han vill lätt bli förböjd i vänster, så det är ju eg inte 'lätta' varvet det heller, det blir det ju inte förrän han är mer liksidig och bär ordentligt med båda bak. Är det någon bog som sticker så är det ju högerbog i vänstervarv etc liksom. Så, han är eg svag i både höger och vänster varv, men det ger utslag på olika sätt ;)

Ironiskt nog så om han blir trött lägger han bakdelen till vänster, så jag tror att problemet till mångt och mycket sitter i stelhet också, höger är ju utan tvekan hans stela varv, han är väldigt mycket knepigare att ställa/böja/forma till höger.

Men vi jobbar på det, han har än så länge giltig anledning att tycka höher är svårt, men det förklarar inte varför både högeröppnor och vänsteröppnor fungerar, och rida med tagen bakdel i båda varven/åt båda håll, men inte ens skänkelvikning åt vä/undan hö skänkel. Därför jag tror jag är den stora boven, utan att vara medveten om det.

Om du inte har spegel, hur vet du att han inte trampar över/korsar fram?

Den »flotta« gest du efterfrågar – där båda benparen går fram och förbi – som man ska kunna uppvisa, har ju mkt med hästen lösgjordhet att göra. Och dess medfödda förmåga till sidvärtsrörelser. För at inte tala om ryttarens förmåga att förmå hästen till detta. Jag tycker att en riktigt bra skänkelvikning är svårt! T ex får man inte vika sig i inre sidan eller tappa ut ytterbogen och låta hästen förböja sig, vilket kanske är de två vanligaste felen. Och JAG kan då inte svära på att hästen är rätt inramad och hur mkt den tvärar utan spegel...

Jag tror att du skulle få lättare att bedöma hur sidvärtsrörelserna egentligen både ser ut och känns och kanske även anledningen till att du (ev) får dålig tvärning i honom i ett ridhus. Det ÄR skillnad att rida skänkelvikningar »rakt fram« ute och på diagonaler, parallelt med väggen, inne med en spegel framför näsan (eller en tränare på marken). Han kan t ex mkt väl vara förböjd även om du tror han är rak...

Det "känns" verkligen som ett problem som känner igen...
Han går gärna i öppna - slutorna kass (men det är mitt fel) och skänkelvikningarna blir flyttningar men känns inte rätt.
Han förböjer sig gärna och rinner iväg med framdelen alt. blir "styv" och flyttningen blir trög. Förmodligen spänner jag mej också en hel del och hämmar..

I mitt fall så inträffar detta oftast när hästen inte är tillräckligt uppvärmd/lösgjord. Är han det på riktigt och så kan jag även få till en skänkelvikning som är ok. Nu fattas det en del för oss än (just igångsatt) så jag har inte ökat kraven än - utan bara provat lite o lekt med flyttningar.

Om du inte har spegel, hur vet du att han inte trampar över/korsar fram?

Is och fyrbroddat, spåren säger en hel del. Sen har jag faktiskt släpat ut kära mor att kika med, hon kan ju 'ingenting' men 'går frambenen i kors' kan hon se iaf =)

I övrigt så nej jag kan som sagt inte svära på att han är rak utan spegel, utan kan bara gå på att han KÄNNS rak (han brukar kännas hyfsat tydligt när han inte är det, han puttar mig gärna då, och tar ojämnt stöd), och broddspåren säger att han är det med. Men garantera det kan jag inte utan att ha någon som intygat det, eller haft en spegel.

Får du bogarna lösa på honom?

Det känns så, men samma där, kan inte garantera det.

Han är ingen ide alls att övht försöka flytta någon kroppsdel på förrän han är lösgjord, då blir det mest enkla saker pannkaka.

Och han kan vara 'inte så lösgjord som han känns', återigen väldigt svårt sitta däruppe och säga, men om jag ska gå på känslan, och jmf med hur tränaren bedömt honom när jag får samma känsla på träning så är han lösgjord. Det går lätt, utan motstånd, och det är som mjukt smör överallt. Otroligt trevligt att rida. Och han flyttar ju snällt och villigt, men som någon skrev - det blir förflyttning mer.

Men jag kan ju styra tvärningen, jag kan reglera takt och tempo, och han är på hjälperna och mjuk och trevlig och svarar uppåt och nedåt osv, men det blir inte minsta korsning.

Det KAN ju vara att det tar emot i kroppen muskulärt, eller han tror det ska ta emot eller dylikt, men jag får ändå känslan av att jag inte riktigt förmedlar vad jag vill korrekt till honom. Dvs att om man frågade honom så skulle han svara att 'men jag gör ju precis som hon säger???', dvs jag gör fel någonstans.

Har du honom på yttertygeln?
Prova att vrida handen lite så att tummen pekar i rörelseriktningen
om han är så på hjälperna och loss som du beskriver så bär det räcka i kombination med sidförande skänkel.

Går det inte så knacka till med skänkeln igen då, eller peta med spöet. Han kanske går och lurar dej att han är så ""med":confused:

Ang vad du gör f ö: Tittar du i rörelseriktningen? Stramar du upp din utsida (o hästens)?

Knackar jag till honom så flyttar han framdelen ytterligare, dvs framdelen leder mer, om jag inte 'säger ifrån' om det, säger jag ifrån om det så ökas tvärningen, men inte 'övertrampet' så att säga.

Lägga om handen ska jag prova.

Tittar i rörelseriktningen gör jag, däremot vad jag gör med resten av kroppen är ju frågan. Jag tycker ju jag gör rätt och har koll på alla kroppsdelar, men hästen talar ju om att jag inte har det, att någonstans blir det fel i kommunikationen.

Han är ju rätt bra på att bli spänd/stressad och/eller grinig om han inte förstår eller om jag snackar för mycket goja *host*, men han flyttar snällt och villigt, så känslan är som sagt att han gör exakt det han tycker att jag ber om. Och endera är det som sagt jag som snackar skit, eller så förstår han inte tillräckligt vad jag menar. Jag tror dock på det första, då även helt orutinerade unghästar utmärkt väl brukar förstå vad man menar om man bara ber på rätt sätt. Vilket jag aldrig brukar ha problem med just vid skänkelvikning, men någon gång ska vara den första..

Sen om jag 'bara' snackar skit, eller om jag gör det för han fuskar och placerar om mig utan att jag märker det vet jag inte.

Det var/är då själva fan att tränaren tyckte semester i solen var en bra ide. Träning igen nästa vecka, men då hopp, sen två veckor till nästa dressyr *sucka*

Det låter som om du har rätt så bra koll men också som om du kanske rider lite för korrekt?? Kanske ska du prova att leka lite mer, prova mer varianter o inte bry dig så mkt om ifall kvaliten då bitvis går förlorad? Försöka gå till gränsen för att se vad som finns där?

Har du tex provat att rida diagonalsluta o ömson ställa höger, vänster, höger vänser? Typ skänkelvikning, sluta, skänkelvikning sluta men snabbt. Typ ett steg för varje sak.
Andreas Helgstrand gjorde det på sin clinic för att få dem att tvära mer och det hade jag ofantligt mkt nytta av!!! Gick rakt hem o red sluta rakt över banan o var SÅÅÅ tacksam gentemot Andreas! :D

Har du provat att variera tempot? Provat att rida i mellantrav, ökad trav?
Nu tänker jag mest på skänkelvikning på diagonalen då.

Jag tänker bla på en ponny jag hade på utbildning för ett tag sedan. Han hade gått FEI ett tag o kände sig rätt säker på vad som skulle göras.. Han hade bra gångarter o levde på det. När man ex bad honom öka på diagonalen så gjorde han en ganska trevlig o ganska oengagerad men rätt så korrekt ökning. När jag ville ha mer blev han först sur o tyckte att jag la mig i sånt som han redan kunde.. Men sen råkade han ta i lite o blev nog själv ganska förvånad över vad han kunde.. Och han blev väldigt mkt bättre när han fattade att han faktiskt inte var full lärd o bara gick på en bråkdel av sin förmåga (och att det inte fanns några andra alternativ än att jobba på.. ;) ).

Hoppas du fått lite tipps i alla fall, har du ingen som kan filma dig? Om inte annat så för din egen skull?

Omställning

Och fördelen med det traloppan ovan beskriver är att om man ställer om i den diagonala skänkelvikningen och växlar mellan skänkelvikning och sluta, eller kanske snarare vanlig skänkelvikning och kontraställd dito så får man bra koll på ytterbogen som oftast är det stora problemet.

När du Alexandra skriver att han bara flyttar framdelen mer när du trycker på mer så tror jag att du inte riktigt har yttersidan inramad.

Spår i snön eller inte. Du kan ju inte stanna och rida tillbaka och titta på broddspåren varannan meter, tillåt mig le lite grand :-), det du gör måste du ju få omedelbart svar på om han tar det rätt eller ej. Så speglar el tränare, ute på vägarna kanske du ska jobba med annat än just skänkelvikningar.

Tack för tipset:D Funkade jättebra:idea: Det var lite svårt att få till varje steg, :cool: men vartannat dvs två av varje.. Så här första gången, men det har nog mest med min bristande koordination att göra, :crazy: Måste få in nya övningar automatiskt om det kräver mycket koordination.....innan det sitter. :angel:

Sv: Omställning

Jag rider samma väg tillbaka, ganska enkelt att kolla spåren i isen då, jag vet ju var jag skänkelvikade. Rida fram och tillbaka för att kika pysslar jag inte med, men de är ju kvar när jag är på hemväg.

Tränaren har soms agt haft semester och lapat sol, men givetvis ska hon få kika på det nästa dressyrträning. Jag ser dock inga problem med att själv klura på det 'under tiden'.

Traloppans förslag är säkerligen utmärkt, men på för 'hög nivå' för oss just nu, så snabba växlingar fixar vi inte med utan att göra pannkaka av det. Här är det mer 'en sak i taget' stuket än, några steg ditt, rakrikta rida en bit, några steg datt =)

Sv: Omställning

Traloppans förslag är säkerligen utmärkt, men på för 'hög nivå' för oss just nu, så snabba växlingar fixar vi inte med utan att göra pannkaka av det. Här är det mer 'en sak i taget' stuket än, några steg ditt, rakrikta rida en bit, några steg datt =)
Men oavsett nivå så måste man ju anpassa sig efter situationen - att bara rida diagonal efter diagonal i halvdan skänkelvikning ger ju ingenting. Att gå ett eller ett par steg i sluta kan nog de flesta, även unga och orutinerade hästar och ryttare. Det behöver ju inte vara superkorrekt, men att variera böjningen känns som ett bra tips tycker jag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka