Vanvårdade hästar?

D

Dandyridge

Vet inte om vi är överkänsliga eller om det är befogat.
Det står två hästar i vårat stall som inte sköts om ordentligt.
Den största av dem är mellan 170-175 i manken och är 15 år. Han ser ut i kroppen som han skulle vara nånstans mellan 30 och döden. Han är mager (höftbenen sticker ut och ryggrad och manke syns tydligt) och han har inga fötter att tala om. sulorna är har en lägre punkt än vad hov väggarna har pga att de har haft hovslagaren ute 1 gång sen i november!!!! Han har raggig päls och ser riktigt ovårdad ut.
Den andra är fet i stället och har fått en kronisk hälta pga av försummelse av ett sår. Fötterna ser ungefär lika jäkliga ut de som på den andra hästen. Den här hästen är 6 år och kanske 165 i manken.
De som äger hästarna kommer från holland och är väl inte helt hundra på svenskan men de förstår. Vi har försökt att säga till dem men de tycker att hästarna har det bra och mår bra:eek:

Det värsta jag var med om när jag kom ut var att de skulle sälja sin minishettis.
När vi kom dit så stog det en kopkärra på stallplan och jag antog ju att de bara var och tittade på hästen och skulle hämta den senare.
Men icke!!! De lastar in en rockard i släpet och sen ställer de upp lastpallar som en lem för ponnyn att gå upp på! Jag frågar om de verkligen ska transportera hästen i den? Jo det skulle de ju. Jag frågade om det var helt dumma i huvudet och sa att det var helt och hållet olagligt!:devil: Kan inte påstå att jag var trevlig och jag tog det på engelska för att de verkligen skulle fatta.

Vad ska vi göra? Vi har ringt till djurskyddsinspektören och hon har varit ute men inget har ju blivit bättre sen dess utan värre. Ska vi ringa igen eller ska vi ringa länsvet istället? Jag har fått en vet att titta på dem, dock bara över staketet, men de hon såg då var gränsen till vanvård och det är en månad sedan och som sagt har det blivit värre

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vanvårdade hästar?

Det låter inte alls bra, fortsätt ringa till inspektören, förr eller senare så bör det fungera. Ring tidningen ... vad som helst, hästar ska inte ha det så här, det är sjukt att en häst ska lida så länge innan någon kan / får/ vill / tänkter sätta stopp på det. Det är bra att du engagerar dig och att du sagt ifrån, inte alla hade gjort det. Fortsätt klaga och påpeka bristerna till ägarna. Ring inspektören igen och igen....

ägarna lyssnar inte ett skit på vad vi säger. De ignorerar allt vi säger. De tillbringar max 20 minuter i stallet på morgonen och 5 minuter på kvällarna. De borstar aldrig hästarna de tittar inte ens igenom sina hästar.

egentligen är det bonden som arrenderar hela gården men han gör har överlåtit det till en anna i stallet och det är hon och jag som har kontaktat djurskyddsinspektören och försöker att få dem att fatta

Enligt Djurskyddslagstiftningen har också stallägare/stallansvarig visst ansvar för uppstallade hästar. Så om det är så illa som du tycker det är, kan det vara läge att själv ta en veterinär för att undersöka hästarna. Istället för att vänta på att ägarna ska agera. Den undersökningen kan ni sedan ha som grund för nästa anmälan till djurskyddet. Men också för att kunna både själv och även få ägarna att åtgärda brister i djurhållningen.

förstår inte hur folk kan göra så :crazy: Det kom 4 hästar till mii stall osm hade blivit räddade och som blivit omhändertagna, emn de såg inte så jätte hemska ut, hade väldigt dåliga hovar, fulai pälsen, hade vinterpäls fast det var vår/sommar. pga pälsen så tror jag inte tat de såg lika smala ut som de var, de hade antagligen proteinbrist oxå.
Men förösk få ditt en inspektör óch ring tidningen och berätta.
lycka till :)

Tack, det var dit jag ville komma. Som stallägare har man ett ansvar, ser man att en häst är på tok för mager pga för lite foder så är det dessvärre något som kan slå tillbaka på stallägaren.
Därför är ditt förslag bra, och en rätt väg att gå.

har försökt att ringa till djurskydds nu men hon är upptagen så jag ska ta och ringa igen

vi har tänkt den tanken att ta ut en veterinär men det är inte rätt väg att gå och det kan slå tillbaka på oss. Har ringt till djurskydds igen men som sagt inget svar. Gör inte hon nåt så får man ju ta och ringa till länsvet istället.

Det kan slå till baka på er att ni inte gjort något mer än ringt hit och dit också. Beror ju på omständigheterna runt om och i vilket skick hästarna verkligen är.
Det är straffbart att bara stå och titta på också i vissa fall. Så även den som är ansvarig för stallet kan få anmärkningar om dessa hästar inte mår bra. I värsta fall kan de leda till djurförbud.

Nu har jag pratat med djurskydds och hon som var ute sist har semester men han skulle ringa till ägarna och höra hur det har gått och sen skulle han se till att hon åker ut och gör ett återbesök nästa vecka när hon kommer tillbaka.

Om stallplatser upplåts åt 4 hästar eller fler är det upplåtaren som är ansvarig för att de sköts väl. Annars dras tillståndet in. Det är således inte i första hand ägarna.
Är det inte den stallansvariga som planerar fodring och avmaskning?

Om ägarna aktivt motarbetar skötsel- och fodringsrutiner är det en annan sak. Men det borde vara lätt att motivera att hästarna måste skötas OK för annars måste ju verksamheten upphöra. (Om det är 4 upplåtna stallplatser eller fler)

Däremot kan jag inte se varför det skulle vara mer olämpligt att köra en minishettis i en kokärra än en ko? HH

Ingen kokärra utan en Kåpkärra (hade nog stavat lite galet) En vanlig släpvagn med en plastkåpa över sen skulle de åka ca 30 mil!

Det var planerat fodringar men de följde inte dessa utan sa bara att hästar inte har nån klocka så det spelar ingen roll när man fodrar. Det har blivit så att vi fodrar våra 6 och de fodrar deras 2 när de behagar komma. Vi vägrar ta ut deras hästar för det är förenat med livsfara då de inte är uppfostrade och vill de gå så går de. Har slitit sej många gånger och sprungit runt i stallet. Jag är gravid så jag utsätter mej absolut inte för nåt sånt just nu.
Stallet är uppdelat som ett U med sammanlagt 16 boxar vi är bara 8 inackorderade på 3 ägare så vi står i varsin del av stallet.
Det är meningen att vi ska hjälpas åt men de lyfter inte ett finger. Finns det inte silage framme så får inte deras hästar mat och de ser inte till att det kommer fram mer silage.
Ett fint bevis på okunskap är när de släppte ut deras hästar tillsammans med mina utan att fråga mej och deras stora jagade skiten ur min 1 åring så att hon tillslut hoppade ur hagen i ren panik.

Senast ändrad av en moderator:

Ingen kokärra utan en Kåpkärra (hade nog stavat lite galet) En vanlig släpvagn med en plastkåpa över sen skulle de åka ca 30 mil!

.

OK! Det var ju en annan sak.

Om jag förstått det rätt är det 4 eller fler upplåtna platser? Då är det ju upplåtaren som åker på ansvaret. Då kan man sätta hårt mot hårt gentemot hästägarna.

Sen kan jag inte låta bli att undra varför inte de hollänska hästarna kan gå ute hela tiden? Då skulle det ju inte bli några problem med in och uttag och de kanske skulle lugna ner sig ? Men jag vet ju inte omständigheterna. HH

Det finns inga möjligheter att de ska stå ute helatiden som det är där hästarna står nu. Men det har vart så många fel på hagarna enligt dem så att de kan gå ute alls är konstigt. Det har varit för mycket sten det har varit för backigt etc etc.
Jag berättade att det fanns bete där de kunde gå men då kunde de inte gå ute om det regnade...

Har även berättat om ett stall i närheten som kan erbjuda fullackordering med hovslagare på plats.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 625
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 076
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023