Vanvårdad sköthäst

L

lillajag32

Jag har i 7 år skött en ponny som har mått hur bra som helst. Hon ägs av två stycken, men efter ett bråk mellan dom båda så flyttade en av dom (den ansvarsfulla) och den andra tog på sig ansvaret, vilket ledde till att hästen fick helt fel skötsel, hovarna verkades inte lagom ofta, hon fick kraftig fång varje år och led verkligen. Efter mkt tjat fick jag ägaren att ringa vet, men de var verkligen i sista sekund. Jag har slitit på gården hur mkt som helst, köpt allt foder själv o allt annat som behövdes, men hästen får fortfarande iinte rätt behandliing för sin fång. :cry: Inte f*n blir de bättre när de kommer upp en jävla idiot som i stort sett atr över gården, o ska lägga sig i allt. Allt detta har lett till att jag inte orkar mer, och har hållt mig därifrån i 3 veckor, vilket hästen mår ännu sämre av. Nu har jag fått besked om att om jag inte kommer nu, så är jag aldrig mer välkommen där, så ska jag komma tillbaka? Jag har anmält flera gånger, men inget händer. :( Har tyvärr inte råd att köpa henne heller :cry: Vad ska jag göra, jag står inte ut mer!:eek:

Sv: Vanvårdad sköthäst

Jättesvårt!!
Jag har tyvärr inget bra råd mer än att strunta i det. Säg till ägaren att du inte tänker komma färrän hästen får rätt vård och tar inte ägaren det så strunta i det.
Det låter hårt eftersom du haft hästen länge men du kommer bara att lida mera själv om du inte struntar i det.
Alternativt är att du gör allt du kan för att kunna köpa hästen men det är inte heller så kul eftersom den inte är frisk så blir det en massa kostnader.
Lycka till!
Styrkekramar!!!!!!!!!

Om jag hade sett en häst som vanskötts så hade jag nog anmält det till djurskyddsmyndigheterna.. Nu vet jag inte om detta är tillräckligt stor anledning till det?! efter att ha haft samma sköthäst i 7 år, kan det inte vara så lätt att bara dra därifrån? tänk så här, har hästen det bättre när du är där eller bättre om du drar? jag hade nog gjort så mkt jag kunde för den hästen..

oj... såg att du redan har anmält..

mm, de e skitsvårt. Anmälan hjälper ju inte, dom har åket dit, kollat snabbt o åkt igen, förrutom en gång då dom sa till att flytta gödselstacken..:crazy: Har gått dit på kvällarna för att träffa henne lite. O ännu ett problem har kommit upp, ägaren försöker betäcka henne, o ett FÖL där oxå!!?:eek: Jag kan varken stanna kvar o se henne plågas eller lämna henne där..:cry:

vilket sjujäkla problem :S Va konstigt att dom från djurskyddsmyndigheten inte sa något... Är det bara jag, eller verkar dom blivit sämre på att göra sitt jobb?

fortsätt anmäla tills det händer nåt, vet några fall där man fått anmäla gång på gång tills det händer något.. ge inte upp, hur är ägaren mot hästen? ryktar, mockar, motionerar, utevistelse? och hur är ägaren mot dig? i och med att du har anmält, o du får ändå vara kvar?

Jag har i 7 år skött en ponny som har mått hur bra som helst. Hon ägs av två stycken, men efter ett bråk mellan dom båda så flyttade en av dom (den ansvarsfulla) och den andra tog på sig ansvaret, vilket ledde till att hästen fick helt fel skötsel, hovarna verkades inte lagom ofta, hon fick kraftig fång varje år och led verkligen. Efter mkt tjat fick jag ägaren att ringa vet, men de var verkligen i sista sekund. Jag har slitit på gården hur mkt som helst, köpt allt foder själv o allt annat som behövdes, men hästen får fortfarande iinte rätt behandliing för sin fång. :cry: Inte f*n blir de bättre när de kommer upp en jävla idiot som i stort sett atr över gården, o ska lägga sig i allt. Allt detta har lett till att jag inte orkar mer, och har hållt mig därifrån i 3 veckor, vilket hästen mår ännu sämre av. Nu har jag fått besked om att om jag inte kommer nu, så är jag aldrig mer välkommen där, så ska jag komma tillbaka? Jag har anmält flera gånger, men inget händer. :( Har tyvärr inte råd att köpa henne heller :cry: Vad ska jag göra, jag står inte ut mer!:eek:
jag hade fortsätt att sköta den som vanligt, för den mår ju ändå bättre då, än om jag skulle sluta helt :(

Ägaren ger henne lite hö ibland, annars går hon ute dygnet runt i gräshagar (fånghäst) utom då jag har tvingat henne att ta in p.g.a vädret eller fången, men skötsel vet hon inte vad de är! :eek: Har sett henne LEDA hästen en gån under alla år..

Hon har sagt åt mig att hålla mig vid hästarna, så vi träffas inte speciellt mycket..

Ska göra en ny anmälan imorgon.

Fortsätt anmäla. Sluta inte vara hos hästen, han mår nog mycket sämre om du slutar dyka upp.. nu vet ju inte jag så mkt om fång och vad man kan göra åt det.. menmen =/

vilket folk det finns :confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 233
Senast: MML
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 727

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka