Vanvårdad hund, vad göra?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare andalusia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 283
A

andalusia

Det bor en gammal tant i bygden som har en liten paplilon, hunden har alltid sett gammal och sliten ut, jag brukar alltid tänka att den hunden borde få somna in, men det har ju inte varit så illa att man behövt ingripa..

Men idag såg jag tanten komma gåendes med hunden. det var verkligen ingen vacker syn, hunden släpade sitt högra bakben efter sig och haltade/hoppade fram..

Tanten vet väll antagligen inte att det bästa för hunden vore att somna in, och det kanske är hennes enda vän kvar i världen.. vem vet.

Vad ska jag göra??

Sv: Vanvårdad hund, vad göra?

Jag blir ganska så upprörd över människor som dömer andra utan att de vet hur det egentligen ligger till. Tanten har kanske varit hos veterinären nyss med hunden eftersom den har skadat bakbenet när den hoppade ner för sängen...eller vad som helst. Man ska inte döma andra människor och deras djurhållning innan man verkligen vet vad som ligger bakom och hur läget egentligen ser ut!

så du tycker att jag ska blunda och skita i det? och hoppas att den varit
hos en vet?

Som jag skrivit har hunden sett dålig ut en längre tid, men nu ser den verkligen ut att lida!

Nej, jag kommer inte att släppa det här..

tar min egen knapp..

Jag kommer att promenera till tanten imorgon och vänligt erbjuda min hjälp, om hon vill ha den..

så du tycker att jag ska blunda och skita i det? och hoppas att den varit
hos en vet?
Jag tror att Ramona menade att du borde ta reda på hur det verkligen står till innan du börjar dra på stora växlar och anklaga någon för något så allvarligt som vanvård.

dra på stora växlar och anklaga någon för något så allvarligt som vanvård.

Men det är ju därför jag satt ut tråden för att jag vill få tips hur jag kan gå vidare med det här?

Men nu är jag rätt så säker på att hon inte varit hos en vet då hunden ser fördjävlig ut, och jag hoppas inte en veterinär släpper iväg en sådan hund..

Ja, gör det! Och var JÄTTEsnäll och artig och rar och linda in allt i bomull! Det är inte lätt för en gammal som kanske är ensam med lille hunden som enda vän. Och tanken på att veterinären kanske avlivar hennes hund, är nog fasansfull för henne!
Kanske du kan erbjuda (om du har bil?) att skjutsa dem båda till veterinär och hjälpa till. Kanske tanten hör dåligt och inte kan uppfatta/begripa vad veterinären säger?
Ja, hjälp henne så hjälper du lilla hunden med! Men lägg band på din upprördhet och var så snäll och artig och rar och empatiskt du bara kan!:love:
Lycka till!!!

Tror du inte att tanten kanske blir förnärmad när du kommer fram och "hej, din hund ser inte ut att må bra, jag vill hjälpa dig?"

Du vet ju inte hur det ligger till.

Men det kanske beror på hur du lägger fram det.

Känner du tanten?

ska gå till tanten nu och prata med henne, vänligt och säga att jag oroar mig för hunden, och om jag kan hjälpa till med något.

Rapporterar när jag kommer hem!

Nej jag känner inte tanten, men jag känner att jag faktiskt måste lägga mig i.. ska lägga fram det väldigt vänligt.

Om ni hade sett denna hund så tror jag ingen av er skulle tveka att knacka på hennes dör.. tyvärr.. :(

Tack för stödet.. Ja, jag kan förstå hur hon kan känna, stackarn..:(
jag hoppas verkligen hon vill ha min hjälp, bra ide med det där att följa med till veterinären! det gör jag gärna!

Ska gå bort till henne nu.

Rapporterar när jag kommer tbx.

Nu har jag varit hos tanten, Det blev lite konstigt när jag knacka på hon förstod inte riktigt vad jag ville men jag försökte förklara att jag var lite oroad över hunden och att jag gärna kunde ta en titt och se om jag kunde hjälpa till med något. (på ett ungefär vad jag sa) och försökte låta så trevlig som möjligt.
Hon bjöd in mig och bjöd till och med på kaffe jätte rar liten tant, men lite gammal och virrig:love:
Hon visade mig hunden som låg och sov i sin korg i hennes sovrum, men jag fick absolut inte väcka den för den skulle vist ha sin eftermiddags sömn, som den hade varje dag vid den tiden.. jaja.. men som tur var så vakna den och då fick jag gå fram och hälsa, kunde se att det typ fanns en tand i käften, infekterade rinnande ögon speciellt höger öga, mager, lååånga klor (tovig, smutsig päls) och den luktade inget vidare.
Jag backade bakåt och försökte locka den till mig så jag kunde se hur den gick, men den ville inte resa sig i första taget, men tillslut gjorde den det och jag säger bara herre min gud alltså.. fy fan den lilla stackaren.. han kunde inte gå, han fick inte med bak kärran utan släpade med den bakom sig..

Jag sa till tanten som inte verkade förstå hur illa det var, att det verkar som om han har ont och behöver nog hälsa på veterinären, men hon bara pratade bort det hela tiden, och undrade om inte jag kunde hjälpa den istället. men jag försökte att förklara att jag inte kunde göra så mycket. erbjöd mig att köra dom dit och följa med in. tillslut så gick hon med på det, då jag sa att veterinären kanske kan ge den lite medicin så att den blir bra (där blev det nog tyvärr en lögn:()

Så nu ska jag ringa och boka tid och förklara läget för dom på kliniken, funderar också på att ta kontakt med en anhörig till tanten. Hoppas verkligen att hon inte kommer ändra sig nu och vilja följa med in..

Vad fantastiskt bra gjort! Du skötte det supersnyggt och är gudagod som kör tanten med hunden till veterinären. Jag blir så himla glad när jag läser om sånt här!:)
Hoppas det löser sig för lilla vovven.

Vilket guldhjärta du har!
Tänk om det fanns fler som du. Jag kan bara :bow::bow::bow: för dig!

Du är värd en stor eloge för din insatts, hoppas allt löser sig till det bästa. Om inte annat för lilla vovven.

Stackars vovve... visste hon hur gammal den var? Kanske är jättegammal. Hoppas att det går bra hos vetrinären så att hon inte blir galen på dig tantan om de måste avliva hunden. :eek:

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
990
Senast: igbest
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 910
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 013
Senast: Jamtland
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 527
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka