Vanvårdad Grå Jako

Linda.B

Trådstartare
Min sambo är fågelvakt åt en kompis (som vi har ganska lite kontakt med) Grå Jako. Eftersom han arbetade över igår fick jag åka för att ge fågeln mat & vatten.

Jag blev rent av chockad när jag kom in i lägenheten, som var alldeles mörk nerdragna persienner & gardiner, inte en strimma dagsljus. Fick tända lampor för att "hitta" fågeln, buren var täckt med ett svart lakan :cry:

Stackaren blev jätteglad när han fick titta fram. Burbotten var full av sönderrivna tidningspapper och MÖGLAT bröd & frön. Vattnet var gulgrönt av bajs och i matskålen fanns bara skal :eek:

Först var jag tvungen att få in dagsljus i lägenheten. Sedan släppte jag ut fågeln, plockade isär buren, ställde allt i blöt i badkaret medans jag åkte till närmsta Zoo-butik för att köpa papegojfrö & bursand. Sedan fick jag duscha & skura rent ALLA burtillbehör.

Efter drygt 3,5 timme var jag klar, och fågeln hoppade frivilligt in i buren igen, fick senare på kvällen veta att den inte varit utanför buren på över ETT ÅR.

Fågeln har haft många olika hem, därför tänker inte människan som har fågeln nu göra sig av med den, den ska må bra & vara trygg hos honom resten av livet!

Varför behandla fågeln så här om man ville ge den ett nytt & bättre liv? När killen kommer tillbaka ska jag vara där och visa honom att fågeln kommer må mycket bättre om han fortsätter att sköta honom på samma sätt.

Blev bara så arg & ledsen över vad jag såg! /Linda

Sv: Vanvårdad Grå Jako

Vi har också en grå jako men han är så jobbig med det att han bara accepterar EN ENDA person, och det är min storebror som flyttade hemifrån för några år sedan...
Min brorsa kan verkligen göra vad som helst med fågeln, tom dammsuga honnom! Men om någon annan av oss stoppar in fingret utan att ha någon godsak i handen får man ett tjuvnyp som heter duga...
Däremot om man håller sig utanför buren och sätter på hans favoritlåt på cd-spelaren bli han överlycklig! Han är urgullig...

Men jag har hört det att grå jako tydligen ska vara svårhanterade, bettede sig den grå jakon du tog hand om som en undulat eller var han "skygg"?

Jag trodde det var lag på att ha papegojor i par eller är det bara en rekomendation?
African greys är mina absoluta favoriter, så personliga. Har fågeln plockat fjädrarna eller såg han okay ut?

Jag trodde det var lag på att ha papegojor i par eller är det bara en rekomendation?
African greys är mina absoluta favoriter, så personliga. Har fågeln plockat fjädrarna eller såg han okay ut?

Har också för mig att de nya bestämmelserna kräver att de hålls i par, men det viktigaste för denna fågel tycks ju, i första hand, vara att den får ordentlig omvårdnad.
Papegojor är ju fantastiska djur,men kräver ju tyvärr så mkt mer än de flesta anar..:(

Förstår att du blir arg och ledsen, låter som att han egentligen vill vara snäll mot fågeln genom att behålla den trots att han tycks ha tappat allt intresse för den...

Snällt av dig att ta så fint hand om fågeln...och bra att du har lite koll i framtiden..

mvh Zara

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka