M

Mimmi81

Vart vänder man sig om man ser djur, i detta fall hästar som blir illa omskötta? polisen, distriktsveterinären eller ngn annan?

Vad är i lagens mening vanvård av djur, dvs hur dåligt skötta måste djur vara för att någon myndighet ska kunna gripa in?

Vore väldigt tacksam om någon vet vart jag ska vända mig, har redan pratat med ägaren till hästarna i fråga..

Nån som anmält vanvård någon gång, vad hände och hur gick det??

Sv: vanvård

Jag har anmält vanvård en gång, då vände jag mig till länsveterinären har jag för mig (detta är många år sedan nu). Det hände inte så värst mkt egentligen till en början, utan de var på "hembesök" hos hästägaren o konstaterade bara att hästarna inte hade foder, vatten o stog i för trånga spiltor samt att de hade långa hovar o lus, ägaren fick en tid på sig att åtgärda bristerna. Vi lyckades köpa loss 3 av hästarna men den 4:de fick vi inte ta för det var dotterns. Ca 1 månad efter första besöket gjores ett återbesök o då visade det sig att hästen vi inte fick köpa var i så dåligt skick att den omedelbart fick avlivas. Så det måste gå väldigt långt innan något görs.

i det här fallet handlar det om 4 shettisar, dom går ute i stor hage med mycket bete, jag kunde se att att två visade tecken på svår fång, ett sto kunde nästan inte röra ena frambenet. Alla hästarna hade väldigt långa hovar, en har dom börjat böjas uppåt på och en annan har nog slagit i sin i en sten eller nåt för på henne saknas det en STOR bit i framkanten.

Försökte prata med ägaren men han var otroligt nonchalant och fortsatte bara meka med sin bil..

Pratade även med en granne till honom och hon berättade att det pågått länge och att flera har försökt prata med honom utan resultat. Hon berättade även att en annan granne helt enkelt gått dit o erbjudit sig att hjälpa honom gratis med att verka hästarna, han gick dit i omgångar, gick ju inte att verka ner allt på en gång. detta var förra året och nu ser hästarna likadana ut igen. han har även fodrat dom tidigare med ensilage vilket lett till akut fång hos alla...

Blir så ledsen när jag ser dom, har bestämt mig för att anmäla om inte nåt görs väldigt snart men jag vet inte hur jag ska gå till väga... :confused:

Har även fått höra att han inte använder dom till något, dom går med andra ord bara där i sin hage utan nån som sköter dom eller överhuvudtaget bryr sig om dom.... :cry:

Tycker absolut att du ska anmäla! Prata med polisen och se vad dom kan göra. Vänd dig gärna (som någon skrev) till en veterinär. Du kan ju alltid ringa till veterinären och ta dina frågor per telefon annars, dom lär ju vara mer insatta än polisen iaf...

Lycka till!

P.s. Det är helt rätt att du bryr dig om djuren, så känn det inte som att du lägger dig i eller nått sånt. Och shettisarna vill nog jättegärna ha någon som vill deras bästa :bow:

Eftersom du misstänker att de har fång så ring till veterinären och säg att du tycker att de ser vanvårdade ut och påpeka att det ser ut som om vissa av dem har fång...
Om inte veterinären tar itu med detta ( :mad: ) så får du kontakta miljö- och hälsoskydds myndigheten på kommunen. Tala om för dem att hästarna far illa (och hur) samt att du varit i kontakt med veterinären, men att de inte har gjort någon åt problemet.
Det är viktigt att alla hästälskare hjälps åt att hålla koll på de mindre lyckliga hästarna, alla hästar förtjänar ett bra liv. Det är jätte-bra att du vill ta tag i detta! :bow:

tack för alla råd, ska ringa distriktsvetrinären imorgon...
för övrigt så var det så att jag såg hästarna på väg hem med min häst från ett träningspass så jag klev av och ledde henne in på karlns gård, på vägen ut igen var det precis som om hon ville visa vad hon tyckte för så fort hon vände rumpan åt honom la hon en jättehög och sen kissade hon, rejält.. :)
trots det hemska med ponnyerna så kunde jag inte låta bli att le lite då...

Helt rätt.
Däremot har väl veterinären anmälningsplikt, ifall h*n får reda på missförhållanden.
Eller är jag ute och cyklar nu?

Det bästa är att anmäla till kommunens miljöförvaltning.

/Mike

peter_lundin skrev:
Veterinären har ingen befogenhet att ta itu med såna saker utan det är kommunen som är tillsynsmyndighet.
PL

Ja jag förstår inte att det är så svårt att få ut den här informationen.

RING kommunen och ingen annan för att anmäla bristande djuromsorg.

Distriktsveterinärer har anmälningsplikt när det gäller fall h*n träffar på i tjänsten. Detta gäller, enligt min tolkning, inte andrahandsinformation utan då upplyser man vart anmälaren skall vända sig.
Anmälningsskyldigheten kommer troligen att utvidgas till alla veterinärer.
PL

peter_lundin skrev:
Distriktsveterinärer har anmälningsplikt när det gäller fall h*n träffar på i tjänsten. Detta gäller, enligt min tolkning, inte andrahandsinformation utan då upplyser man vart anmälaren skall vända sig.
Anmälningsskyldigheten kommer troligen att utvidgas till alla veterinärer.
PL
Vad jag förstått så gäller anmälningsplikten för alla veterinärer redan nu.

Jag anmälde vanvård av djur i våras och ringde då distriktsveterinären. Han sa att jag måste ringa kommunen för han kan bara göra något om han har varit på platsen och sett det själv.

Fick dock ett direktnummer till den på kommunen som har hand om djurskydd. Så ring kommunen direkt så sparar du lite tid i alla fall :smirk: .

Tala gärna om hur det går för de stackars hästarna.

Bra att fler anmäler det där! Tyvärr är djurskyddet i kommunen väldigt ointresserade av att ta itu med vissa djurägare, men förr eller senare blir de väl så översvämmade av anmälningar att de måste göra något.
Och, som andra redan sagt, så är det kommunen man ska prata med.

Jag borde veta men är inte riktigt säker, förra året gällde det iallafall inte. Tror inte att det nya gått igenom än.
PL

Anmälningsplikten gäller alla veterinärer:
"Om en veterinär i sin yrkesutövning finner anledning att anta att djur inte hålls eller sköts i enlighet med djurskyddslagen (1984:534) eller föreskrifter somm meddelats med stöd av lagen, skall veterinären, om förhållandet inte rättas till, anmäla detta till den eller de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet"
SFS (1971:810) Allmän Veterinärinstruktion 4 §, punkt 4, tredje stycket. Förordning (2004:259).

Till trådskaparen:
Misstänkt vanvård/brott mot djurskyddslagen skall anmälas till kommunens djurskyddsinspektör.

Hlsn Helena

Sanwan! visst rider du också på alnö?
Vet du vilka ponnier jag menar isf??

Har sagt till karl att han måste kolla upp sina djur och jag ville inte anmäla innan jag ser om det blir gjort eller inte, vill på något sätt hellre gå den "snälla" vägen om det är möjligt... :cry:

sanwan skrev:
Bra att fler anmäler det där! Tyvärr är djurskyddet i kommunen väldigt ointresserade av att ta itu med vissa djurägare, men förr eller senare blir de väl så översvämmade av anmälningar att de måste göra något.
Och, som andra redan sagt, så är det kommunen man ska prata med.

Liknande trådar

Samhälle Herregud, vilket land är det vi bor i? Och inte ens en ursäkt fick han, utan det var "olyckligt för den drabbade men att polisen ibland...
2
Svar
21
· Visningar
1 928
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 407
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 559
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud