Vanvård??

L

lenaloo

Jag bor i en liten by och har själv hästar, grannen har ponnys, två äldre. De smet ur hagen för 2 veckor sen och sen dess har de inte synts till. Knackade på hos granne idag för att fråga vart hästarna tagit vägen med de var inte hemma. Lyssnade in i stallet, det var stängt och låst, och det hördes att de åt hö där inne. De har haft sina hästar inne i stallet i 2 veckor, varav den ena ponnyn står uppbunden i spilta. Vad skulle ni gjort??? Pratat med en annan hästälskande granne som inte heller riktigt vet va man ska ta sig till. Man vill ju inte starta värsta grannfejden...

Sv: Vanvård??

Jag måste säga att om mina hästar-peppar, peppar ta i trä-smet ut nu när det är omöjligt att hålla effekten i elstaketen skulle jag också stänga in dem i stallet tills jag kunnat få upp spänningen rejält. Hellre det än att de blir påkörda– vilket mga hästar blivit sista tiden pga stängselsvårigheterna. Det står var och varannan dag i media om hästflockar på vägarna.
HH

tar de inte ens ut hästarna när de mockar? min granne har sina hästar inne nu mesta delen av vintern då de rymmer, men de är ute nån timme om dagen då de mockar och en av hästarna rids. tycker att det är lite synd men man vill ju inte ha sina ponnyer springandes ute på vägen varje dag (dock så rymmer min shettis varje dag och springer ute på vägen ibland:angel: (avskild grusväg) men hon håller sig vid stallet i alla fall)
grannen har sina shettisar bundna vid träd då de är ute (vana vid det + de har gräs där och kan inte snurra ihop sig i varandra)
det är i alla fall bättre än att ha dem inne.
om min shettis inte var så jobbigt klumpig så att hon till och med traslar in sig i grimskaften när man rycktar henne så hade jag bundit henne också. hellre det är 2 skenande hästar och en shettis ute på vägen.

Ja, jag förstår att det är svårt att laga hagar nu, men det måste ju finnas nåt sätt. ska de var inne i en månad till... ush.

Men usch vad hemskt, stackars hästar. Hade det varit jag hade jag satt distanser längst upp på stolparna så hästarna kan gå ute iaf. På något sätt löser man problemet. Men det finns ju många i vårt land som låter hästarna stå inne hella eller nästan hela dygnet och inte bara på vintern.

Det är inte lagligt att ha hästar inne dygnet runt i Sverige. Man får helt enkelt fixa staketen, det är man skyldig till. En granne här blev av med sin häst för att han hade den inlåst. Den rymde hela tiden (pga hans dåliga staket) han fixade inte staketet trots påtryckningar, sen började han ha hästen inne istället, då tog dom den. Tillräckligt bra staket och mat i hagen så fungerar det bra med de allra flesta hästar. Det finns speciella trådar för snöproblemet, samt man får röja under staketen.

Din granne bryter mot djurskyddslagen då det är totalförbjudet att tjudra hästar utan tillsyn utomhus och då inte daglig utan hästen får inte lämnas uppbunden alls.

Nja det har inte trätt i kraft ännu. Sedan är det ju så att just en sådan här vinter och besvär med att få fungerande staket är något som kommer att vara undantaget även i fortsättningen. Din bekant hade ju fått flera påtryckningar och struntade i det. I det här fallet vet vi inte ens om hästarna är friska. De kan ju mycket väl har råkat ut för någon skada när de var på rymmen och vara ordinerade vila. Äldre hästar läker lite långsammare från vissa skador. Dessutom är det troligen under en begränsad tid tills det går att göra nya tillfredsställande staket.
Det är definitiv inte bra djurhållning att släppa ut dem om det inte finns staket.

tar de inte ens ut hästarna när de mockar? min granne har sina hästar inne nu mesta delen av vintern då de rymmer, men de är ute nån timme om dagen då de mockar och en av hästarna rids. .

Man får ju se till att lösa hagproblemet så att hästarna kan vara ute tycker jag. Nuvarande vintern får ju inte ses som en ursäkt till att de står inne så mycket, för då skulle ju vi i norrland aldrig kunna ha hästarna ute vintertid.

Kicki :laugh:

Precis min tanke. Jag har två små rymmare här som går på lösdrift. Det är bara att hålla efter staketen och se till att dom har att äta så stannar dom kvar!

Jag bor i en liten by och har själv hästar, grannen har ponnys, två äldre. De smet ur hagen för 2 veckor sen och sen dess har de inte synts till. Knackade på hos granne idag för att fråga vart hästarna tagit vägen med de var inte hemma. Lyssnade in i stallet, det var stängt och låst, och det hördes att de åt hö där inne. De har haft sina hästar inne i stallet i 2 veckor, varav den ena ponnyn står uppbunden i spilta. Vad skulle ni gjort??? Pratat med en annan hästälskande granne som inte heller riktigt vet va man ska ta sig till. Man vill ju inte starta värsta grannfejden...
Jag skulle nog erbjuda mig att hjälpa till att fixa ett stängsel som fungerar även vid snö. Det kan ju vara svårt nu när det är tjäle (om man inte har rätt grejor) men jag skulle hjälpa till med en mindre trästaketshage till våren som kan användas nästa vinter om det blir lika jävligt då igen.

Prata med grannen, kanske har den ena hästen fått boxvila av ngn anledning och den andra är sällskap. Eller något annat legitimt skäl att hästarna varit inne i 2 veckor.

Är ju inte säkert det är bara för att de smet/smiter de är inne. Om det är därför så skulle jag erbjuda mig hjälpa till med hage, eller låna ut en av mina hagar om jag hade någon lämplig t ex, iom att det handlar om grannen.

Nu har jag pratat med grannen, de skulle laga staketet imorgon. Jag tycker ju som de flesta andra att man ska fixa staketet så det går att ha hästarna ute. Vi är nyinflyttade och jag erbjöd mig att hjälpa till. Hoppas nu att staketet lagas!

De är förresten inne av den enkla anledningen att de rymde, inget annat. Glömde jag säga.

Tack tack!
Jag är bara orolig för hästarnas välbefinnande, tycker det är jobbigt att veta att de står därinne när det är så fint ute :(

deras staket är helt men då det inte finns ngt gräs i hagarna så smiter shettisarna under tråden även med ström, och då de är ute varje dag antingen i en mindre hage eller bundna med gräs (med tillsyn då ägaren bara är 10m bort och mockar eller rider) så är det ju för hästarnas bästa som de är inne. deras häst hagar är också helt dränkta i snö och is så man kan inte rama in allt med t ex fårnät förens det har smält bort mer snö.
sen så har en av deras hästar fått snö kolik innan ock de är därför extra försiktiga med att ha dem ute utan uppsyn.

själv så ska jag försöka hålla min shettis inne i sin egen hage genom att sätta en till undertråd och laga så att strömmen leder bättre. i förrgår så hittade jag henne tillsammans med grannens d ponny^^ i deras hage. (de verkade trivas ihop) men nu så har min shettis varit inne både igår och förhoppningsvis halva idag för att vi köpt in massa saker för att laga hagen^^.

Varför kan de inte få hö/silage i hagen då?

Det är fortfarande inte okej de är bundna när ägaren rider etc som du beskriver. I princip måste äg stå och titta på dem hela tiden, dvs då faller att knyta fast bort, och h*n kan lika gärna handbeta dem.

det är ju inte för att de ska få beta som de står bundna, utan för att de ska få vara ute och röra på sig. jag tycker inte heller om att de står bundna, men de har gjort det i snart 10 år på sommaren för att beta kring träden.
och om man får ha kalvar tjudrade så varför inte ponnyer? jag tycker att det är konstigt att kor får stå inne hela vintern. men om en häst står inne i en eller två veckor så är det djurplågeri.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 216
Senast: Bison
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 977
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 333
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 978
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp