Vanvård??

Sv: Vanvård??

det är ju inte för att de ska få beta som de står bundna, utan för att de ska få vara ute och röra på sig. jag tycker inte heller om att de står bundna, men de har gjort det i snart 10 år på sommaren för att beta kring träden.
och om man får ha kalvar tjudrade så varför inte ponnyer? jag tycker att det är konstigt att kor får stå inne hela vintern. men om en häst står inne i en eller två veckor så är det djurplågeri.
För att det är två olika föreskrifter som gäller två olika djurslag. Sedan är det inte tillåtet att tjudra-binda kalvar (3 § Kalvar får inte hållas bundna (DFS 2007:5 Saknr L 100))

Detsamma gäller hästar (2 kap. 11 § En häst får endast tillfälligtvis hållas bunden på annan plats än i spilta och den ska då hållas under uppsikt.(DFS 2007:6 Saknr L 101)) Sedan att hästarna har stått bundna på det sätt du beskriver de senaste tio åren är inte heller något skäl för att fortsätta med det. Det är helt enkelt inte tillåtet.

De gånger min shettis har tagit sig ut ur hagen så har hon fått stå inne tills hagen blivit ordentligt lagad, oftast så bantar ju de små odjuren så att muta dem med mat för att de ska stanna innanför tråden fungerar inte.

(Dock har jag inte haft henne inne mer än 1½ dygn innan jag lagat hagen.)

Vet om en shettishingst som fick stå inne hela vintern. De provade inte ens att ha honom ute utan gjorde som med korna, när hösten kom så ställdes han i boxen och där fick han stå tills det blev vår då han släpptes direkt ut på grönbete, gissa om han fick fång så det visslade om det. Jag anmälde dem anonymt men fick inget gensvar från vare sig djurskyddsinspektören eller veterinären jag ringde till. Men tack och lov så lärde ägarna sig faktiskt något av fånganfallet och den ponnyn fick faktiskt ett riktigt bra liv sedan. Men visst är det skrämmande att en del stänger in hästarna hellre än tar itu med stängselproblem.

Jenny

det är ju inte för att de ska få beta som de står bundna, utan för att de ska få vara ute och röra på sig. jag tycker inte heller om att de står bundna, men de har gjort det i snart 10 år på sommaren för att beta kring träden.
och om man får ha kalvar tjudrade så varför inte ponnyer? jag tycker att det är konstigt att kor får stå inne hela vintern. men om en häst står inne i en eller två veckor så är det djurplågeri.

När jag var liten så betade ponnyerna av längs vägrenen osv. En satt i lina, och den andra lös (de höll ju ihop). Aldrig några incidenter, och enkelt och bekvämt sätt begränsa betet. MEN, det hjälper liksom inte, det är och förblir ju förbjudet. Så det är ju liksom bara att acceptera det.

Kan man inte bygg ordentliga hagar, så får man ha dem inne och rasta dem en kort stund dagligen under uppsikt.

Hur mycket röra sig blir det att stå i en lina fö, då är nog en timmes promenad i grimskaft mkt mer rörelse för den delen.

Jag tycker det är otroligt man ens kan låta hästar stå inne mer än över natten. Hästar är djur som mår bra gå ute oavsett väder och behöver röra på sig.

Kan man inet kosta på sej att ha ordentliga hagar ska man låta bli skaffa hästar överhuvudtaget.

Jag håller ju med dig i sak, syns i mina inlägg innan. Men mitt senaste svar handlade om vad lagen säger.

Iofs stod min shettis inne till på em idag. Han tänkte inte alls vara ute i hagen utan sin kompis, utan hoppade (?) glatt över tråden (som pga snön bara ligger på 75 cm, iofs högt nog för en shettis) och var ute ur hagen innan man hunnit upp till stallet igen ens. Så, han fick helt sonika stå och sura i sin box ensam i stallet istället tills kompisen kom hem.

Fast det är en tolkningsfråga det där för varje inspektör. har du betesmark och hästar, ska du ha dom ute varje dag. Dom accepterar inte att du har hästarna inne bara sådär. Därför blev min granne av med hästarna, han vägrade fixa staketen. Du måste ha en riktigt bra anledning, och söka dispens. Så den är allt i kraft den lagen, och det är upp till inspektörerna att följa den.

Det finns ingen sådan lag som du pratar om. Alltså behöver man inte söka någon dispens.
Det som finns, är en så ny formulering att den inte börjat gälla en, som säger att hästar, förutom i en massa undantagslägen, där den här snömängden är ett, att hästar dagligen ska erbjudas möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter. Det finns ingen minimitid, dvs du kan släppa hästen en stund i paddocken/ridhuset.

Fram till den träder i kraft, och under alla de miljarder undantag som finns, är det fullt tillåtet ha sin häst i box 24 h per dygn, 7 dagar i veckan. Och så har det varit i många, många år.

Tyvärr.

Så, den lag du pratar om finns inte, och de inspektörer som hävdat det har blandat ihop sina personliga åsikter och vad lagen säger.

(Sen anser jag att alla hästar i normalfallet ska gå ute, såvida inte hälsoskäl gör att de bör ha boxvila t ex. Men det är fullt tillåtet enligt lag att ha 45 hektar hagar men aldrig släppa hästar där)

Senast ändrad:

Det finns ingen sådan lag som du pratar om. Alltså behöver man inte söka någon dispens.
Det som finns, är en så ny formulering att den inte börjat gälla en, som säger att hästar, förutom i en massa undantagslägen, där den här snömängden är ett, att hästar dagligen ska erbjudas möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter. Det finns ingen minimitid, dvs du kan släppa hästen en stund i paddocken/ridhuset.

Fram till den träder i kraft, och under alla de miljarder undantag som finns, är det fullt tillåtet ha sin häst i box 24 h per dygn, 7 dagar i veckan. Och så har det varit i många, många år.

Tyvärr.

Så, den lag du pratar om finns inte, och de inspektörer som hävdat det har blandat ihop sina personliga åsikter och vad lagen säger.

(Sen anser jag att alla hästar i normalfallet ska gå ute, såvida inte hälsoskäl gör att de bör ha boxvila t ex. Men det är fullt tillåtet enligt lag att ha 45 hektar hagar men aldrig släppa hästar där)
Kanske inte ska döma ut en föreskrift innan den börjat gälla. Varför inte låta föreskriften prövas innan man dömer ut den. Enligt föreskriftsmotivet är extremväder plötslig halka, storm och åska. Dvs väder som gör att hästen riskerar att skadas av t ex. blixten eller nedfallande grenar/träd etc. På ett annat ställe står att hästarna vid behov ska förses med hovbeslag. Där ges halt väglag som ett exempel då det krävs beslag (kan ju vara boots också om man så önskar förstås). Halka och att man skyller på att det är för halt är alltså inte tillräckligt skäl för att hålla hästen inne under någon längre period. Men som sagt, det är väl bättre att få en paragraf som faktiskt tar upp kravet på rörelse i frihet än som förut inte ha något alls...eller?

Jag har aldrig nämnt halka? Dock så sådana här snömängder.

Jag dömer ut den just för att den INTE specificerar någon minimitid. Dvs det räcker man släpper hästen lös en stund. Och så för att det är så många undantag. Jag skulle med stöd av den kunna hålla mina hästar inne dygnet runt större delen av sommaren (insektsdelen).

Sen förstår jag inte varför du kritiserar MIG för att folk har sina hästar inne? Jag påpekade att lagen du påstår finns inte existerar. Mina hästar går ute minst 12 h per dygn, helst mer, i stora hagar.

Jag har aldrig nämnt halka? Dock så sådana här snömängder.

Jag dömer ut den just för att den INTE specificerar någon minimitid. Dvs det räcker man släpper hästen lös en stund. Och så för att det är så många undantag. Jag skulle med stöd av den kunna hålla mina hästar inne dygnet runt större delen av sommaren (insektsdelen).

Sen förstår jag inte varför du kritiserar MIG för att folk har sina hästar inne? Jag påpekade att lagen du påstår finns inte existerar. Mina hästar går ute minst 12 h per dygn, helst mer, i stora hagar.

Jag kritiserar inte dig för din hästhållning. Jag tycker dock att det är synd att döma ut regler innan de prövats rättsligt, och dessutom bara se till en specifik paragraf och inte se att den kompletteras av andra paragrafer såsom den som handlar om hovbeslag eller som 5 kap. 3 § : Hästar ska sommartid hållas och skötas på ett sådant sätt att risken för att de ska utsättas för svåra insektsangrepp minimeras. Det finns flera olika sätt att skydda hästen mot insektsangrepp utan att behöva ha den inne dygnet runt eller hur?

Jag kritiserar inte dig för din hästhållning. Jag tycker dock att det är synd att döma ut regler innan de prövats rättsligt, och dessutom bara se till en specifik paragraf och inte se att den kompletteras av andra paragrafer såsom den som handlar om hovbeslag eller som 5 kap. 3 § : Hästar ska sommartid hållas och skötas på ett sådant sätt att risken för att de ska utsättas för svåra insektsangrepp minimeras. Det finns flera olika sätt att skydda hästen mot insektsangrepp utan att behöva ha den inne dygnet runt eller hur?

Det beror ju på andelen insekter osv. Lagen är absolut ett steg i rätt riktning, det är bara så synd att de inte 'vågade fullt ut'.

Liksom om man kikar på den, mina kommentarer kursiverade

Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina
naturliga gångarter. (Ingen minimitid)
För föl och unghästar upp till 12 månaders ålder ska denna rastning ske
tillsammans med minst en annan häst.

Första stycket gäller inte
1. hästar som på grund av skada eller sjukdom inte bör röra sig fritt,
2. när hästar tillfälligt befinner sig på annan ort än där de stadigvarande hålls,
3. om det är nödvändigt för att skydda hästarna vid onormala väderleksförhållanden, (Sån här djupsnö ökar risken för skador, låga staket/dålig el pga strömmen ökar risken för skador)
4. om det är nödvändigt för att skydda hästarna från skador eller sjukdom vid
onormala markförhållanden som inte kunnat förebyggas, (djupsnön igen, ffa i södra delen av landet)
5. om det är nödvändigt för att skydda hästarna mot allvarliga insektsangrepp,
eller
6. om det finns en omedelbar fara för rovdjursangrepp som rimligen inte kan
undanröjas på annat sätt.

Andra stycket gäller inte om risk för oönskad betäckning föreligger.

2 § Sådan rastning som avses i 1 § ska ske utomhus i rast- eller beteshagar.
Där möjlighet saknas att anlägga rast- eller beteshagar kan sådan rastning
istället ske i ridhus, paddock eller motsvarande. (Ingen tid, paddock etc okej om det inte finns plats för hagar)

Och snömängden nu har ju inget med beslag att göra. Jag anser inte den är en anledning inte släppa ut, men med tanke på att det generellt anses att det här är en extrem vinter (jag anser den är normal, det är de senaste tio årens vintrar som varit onormala - häruppe alltså) så kan man då skylla på det ang inte släppa ut mer än en kort stund dagligen.

Vad gäller insekter så här t ex går mina in dagtid sommartid, det är rent djurplågeri att ens försöka ha dem ute, om man så dränker dem i flugmedel och slänger på eksemtäcken. De förbannade bromsarna anfaller i flock. Jag skulle dock kunna ha eksemhästen inne nästan dygnet runt lutad mot den paragrafens undantag, för det är ju knott sen, bara några h på nätterna det är 'fritt'.

Och det jag INTE tycker om med lagen övht är just att det inte finns någon tidsbegränsning, utan att det räcker att de släpps en stund. Släpp hästen i en 20 * 60 paddock 1 h per dag när du mockar och voila, du uppfyller lagen till punkt och pricka. Där jag tycker det är synd. Inte att den finns i sig, utan att de ÄNTLIGEN skapade en lag påutevistelse, och sen sköt den full med kryphål genom att inte speca tid och sen göra så många undantag.

Men, absolut att det ska bli intressant att se den prövas. Men jag gör mig faktiskt inga illusioner. I många, många år har det funnits en paragraf om att rasthagar ska vara väl dränerade och/eller hårdgjorda. Ändå har det varit rätt få stall/hagar som stängts pga djup, tung lera. Och när de stängts har 24/7 inne ansetts som ett fullgott alt. Så, tror jag att lagen kommer att göra någon jätteskillnad förutom den där lilla rastningen (bara att kalla det rastning får de att ryka ur mina öron i protest) - jag tror inte det. Jag har GÄRNA fel!

Mina hästar går just nu ute med stolpar endast nerstoppade i snön och tunn tråd utan el i och de stannar innanför utan problem. De respekterar tråden helt och fullt, vilket jag är glad för, annars hade jag haft problem. Har precis flyttat och att få ner stolpar i marken nu är ju stört omöjligt, såvida man inte borrar hål eller nåt..:crazy:
Så jag fick glatt se till att fixa en tillfällig hage med 4 fasta hörnpunkter och tillfälliga stolpar nedstoppade i snön och sen en synlig tråd till det! Och det funkar! Mina hästar går på lösdrift och har fri tillgång till hösilage, men de rejsar ibland men stannar alltid innan tråden i alla fall. Och mina hästar är en 2-årig ardenner och en 7-månaders russkille. MIna goa killar!:love::love:Den undre tråden gick till och med sönder en natt, så den lille lätt kunnat gå ut, men han stannade snällt kvar innanför.:laugh::love: Hade inte detta funkat, hade jag fått hyra in mina hästar någonstans tills jag kunnat fixa ett bättre staket, men det slapp jag tack och lov! NU kan jag ha dem hemma direkt istället!:bump::banana::love:

Du har ju lösningarna själv och det visar ju att den som skulle ha argument angående snödjup och flygfän för att inte släppa ut hästarna inte håller. Dessa går att åtgärda, precis som du säger genom att ha hästarna inne när det är som jävligast med flygfän (alltså dagtid på sommaren) och att man måste hålla efter stängsel osv så att de fungerar. I värsta fall får man skotta fram stängslen då. Eftersom hästar relativt fort trampar till snön även om den är djup från början så skulle inte det argumentet heller hålla. Jag kan heller inte se att djupsnö skulle vara någon skaderisk faktiskt. De som i detta fall kommer lindrigast undan (eller hur man ska uttrycka det) är de som verkligen inte har några hagar. Och där håller jag med dig, att människans önskan att ha hästarna mitt i stan (vilket ofta är anledningen till hagbrist) har fått gå för långt före hästens välbefinnande även i denna föreskrift.

Sedan är det ju länsstyrelsens bedömning som avgör om skälet att hålla hästarna inne utan rastning är godtagbart, inte djurägarens. I Stockholm ser vi inte snödjup som godtagbart skäl, inte heller djup lera. Detta då det är möjligt att fixa genom skottning längs staket och dränering av hagar. Sedan vet jag också att det finns många hagar som är rena lervällingen under perioder, men av flera skäl så har andra djurskyddsärenden fått prioriteras.

Jag var otydlig eller du läste slarvigt. Mina går in dagtid för bromsen. Men eksemponnyn ska ju egentligen stå inne skymning och gryning, pga knotten. En eksemhäst är ju bäst att ha ute dagtid och stalla in från kväll till morgon. Skulle jag göra det skulle han stå inne i princip dygnet om sommartid, bara gå ut några h på förmiddag och eftermiddag i bästa fall, samt ev dagar när det regnar/blåser.

Dvs jag skulle kunna ha honom inne dygnet om i princip hela sommaren, med hänvisning till undantagen i lagen, för att skydda honom mot svåra insektsangrepp. Han skulle eksemmässigt må bäst av att INTE gå ute nattetid. Men då har jag ingen tid alls kvar att släppa ut honom =/ Så jag kämpar med eksemtäcke och smörjor, men kliar det gör han. Och jag kan med lagstöd skydda honom mot det, genom att ha inne då. Men då blir det hela dygnet iom att dagtid är det broms/ar.

Sen ang stängsel, vet inte hur ni har snö, men här så platta till, hästarna rör sig på de upptrampade gångarna, och inte mer. Så i skrivande stund så där de inte gått, dvs 99% av stängselsträckan, är över tråden 20 cm över snön. Vid grinden där det är trampat är övertråden 75 cm över snön, jag kliver enkelt över den, ståendes på den packade snön.

Omöjligt köra el, och att skotta skulle vara ett heltidsjobb, så alt skulle bli minihage, för att hinna/kunna skotta undan. Nu är mina små rara saker som inte går ut trots ingen ström och låågt stängsel, så de går ju ute som vanligt (utom att jag inte kan ha herr shettis ute själv, då hoppar han över tråden innan man vänt sig om).

Däremot, om jag hade rymmarhästar, så i vinter hade jag löst det med att ge dem en liten hage, en liten fyrkant så de fick komma ut i friska luften iaf, och sen hade man ju om det här var normal vinter, helt enkelt fått skapa en liten vinterrasthage med trästängsel eller ngt. Men om man bor i Skåneland, så det är inte normalt med de snömängder de haft och den tid de haft snö ffa, så där är det undantagsväder, och vips så var ett undantag i kraft.

Men det är ju lite springande punkten - ALLT kan fixas. Det handlar bara om vilja, tid och pengar. Det finns ju inte en enda - enligt mig - giltig ursäkt till att ha dem inne, annat än möjligen som 1998 när Gävle fick 'typ 2 meter' snö på några dygn. Men om jag tar mitt insektsexempel, så det går ju alldeles utmärkt att bygga en insektsskyddad lösdrift t ex, det handlar bara om pengar egentligen, man kan bygga vinterrasthagar som klarar 1½ meter snötäcke, eller som du säger dränera lervällingshagar - alt offra sommarbeteshagar (det jag gör vid lera). Men det har ju redan med förra lagformuleringen visat att många hästägare inte är så benägna att göra det. Och att då skapa en ny lag, där det är en skillnad på 'springa lös i paddock typ 1 h per dag', men samtidigt peppra den med undantag, jag förstår det inte. Jag förstår absolut att det är för lite resurser för att hinna ta handom geggiga hagar, när det finns mer brådskande ärenden, men hur ska det då hinnas kontrolleras utevistelse, om det verkligen är extremt insektstryck/väder/osv?

För som du säger så det måste avgöras av Lst om det är extremt insektstryck/väder etc. Men hur ska de hinna det? Speciellt som det går att överklaga beslut om man nu av ngn anledning anser LSt har fel (oavsett om man har rätt eller ej)

Så, jag vidhåller att min personliga åsikt är att nya lagformuleringen var SÅ himla bra tänkt och rätt, men blev så himla tandlös och platt att det inte kommer göra någon direkt skillnad alls för de hästar som allra mest behövt en tvingande lag om utevistelse. (Man ska ju inte glömma att tack och lov så de allra flesta hästar får komma ut i hage flera h per dag varje dag)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 216
Senast: Bison
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 977
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 333
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 978
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp